یکشنبه ۱۶ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۰:۰۴

در لوایح عوارضی جدیدی که از سوی شهرداری تهران برای تصویب، به شورای شهر ارسال شده، پیشنهاد گرفتن عوارض از قبور مطرح شده. بر اساس این لوایح عوارضی، در بخش خدمات آرامستان‌ها در سال 1402، هزینه‌ای جداگانه برای نگهداشت سالیانه برای هر پلاک قبر در نظر گرفته شده است.

اخذ عوارض به قبور رسید

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه آرمان ملی، بر اساس آنچه در لایحه بهای خدمات آرامستان‌ها در سال 1402 آمده، هزینه‌ نگهداشت سالیانه قبور برای هر پلاک قبر در نظر گرفته شده که رقم پیشنهادی 164 هزار تومان است. برای آرامگاه‌های خانوادگی این مبلغ به یک میلیون و 900 هزار تومان می‌رسد. انتشار این خبر، انتقادات بسیاری را در فضای مجازی به دنبال داشته خصوصا که گرفتن پول از مردم به‌خاطر هزینه نگهداشت سالانه قبرهای اقوامشان در کنار اوضاع دشوار اقتصادی و البته صحبت‌های پیشین علیرضا زاکانی شهردار تهران قرار گرفت.

شهرداری که بارها گفته با گران شدن شهر مخالف است و برای ارزان کردن تهران برنامه دارد. معاون محاسبات و پایش عملکرد شورای پنجم هم گفته: «شهردار تهران مدیریت دوره پنجم شهرداری را متهم به گران کردن شهر تهران می‌کنند و می‌گویند ادبیات قبلی‌ها گران کردن تهران برای فراری دادن مردم به بیرون از پایتخت بود، اما در دوره مدیریت خودشان گران کردن و گرفتن بهای خدمات جدید را از بهشت زهرا(س) و بازماندگان متوفیان شروع می‌کنند تا زمینه دفن متوفیان تهرانی را در آرامستان‌های شهرهای حاشیه‌ای تهران فراهم کنند.»

بهروز شیخ رودی که در خصوص اخذ عوارض از قبر، نظرات خود را رسانه‌ای کرده، ادامه داده: «اینکه تورم زمین و مسکن که خارج از اراده شورا و شهرداری بود زمینه جریان مهاجرت معکوس بخشی از مستاجران را از تهران به حاشیه تهران فراهم کرده غیر قابل انکار است و این جریان تا الان هم ادامه دارد، اما اینکه شهرداری با گران کردن بهای خدمات بهشت زهرا(س) و اخذ هزینه جدید برای نگهداری قبور که کاملا تحت اراده و مدیریت شهرداری است زمینه دفن بخشی از متوفیان را در آرامستان‌های حاشیه تهران فراهم کند موضوعی نیست که قابل انکار باشد و بتوان آن را گردن شورای پنجم انداخت.»

بی سابقه در تاریخ بلدیه

هفته گذشته لوایح عوارضی از سوی شهرداری تهران به شورای شهر ارسال شد. شورای شهر باید تا پایان بهمن ماه این لوایح را تعیین تکلیف کند. در لایحه ارسال شده برخی از موارد برای سال 1402 پیشنهاد شده است. پیشنهاداتی که نیاز به تصویب در صحن شورای شهر و تایید فرمانداری دارد. یکی از این آن‌ها، لایحه بهای خدمات آرامستان‌ها در سال 1402 است که اگر تصویب شود قرار است هزینه‌ای نیز برای نگهداشت سالیانه قبور برای هر پلاک قبر از مردم گرفته شود.

بهروز شیخ رودی، کارشناس مالیه و اقتصاد شهری، گفته «در لایحه بهای خدمات آرامستان‌ها برای سال 1402 ما شاهد آن هستیم که شهرداری تهران واگذاری حق انتفاع از قبور یا به عبارتی پیش فروش قبور را رسما وارد چرخه خدمات بهشت زهرا(س) کرده است، البته پیش از این لایحه نیز سازمان مذکور خبر از اینکه به هر کد ملی صرفا یک پلاک قبر واگذار می‌شود و شرایط انتقال سند قبر به دیگران نیز برداشته شده داده بود که این موضوعات در مصوبه بهای خدمات سال 1401 سازمان بهشت زهرا(س) به تصویب شورای ششم نرسیده بود، اما اراده مدیران شهرداری بر اجرایی شدن آن‌ها بود و حالا بعد از پیش فروش قبر و برداشتن شرایط انتقال سند قبر به دیگران در لایحه بهای خدمات آرامستان‌ها برای سال 1402 ما شاهد آن هستیم که در ردیف 13 جدول ماده 2 شهرداری تهران می‌خواهد پس از تصویب شورای ششم برای نگهداشت سالیانه هر پلاک قبر یعنی خدماتی که بر اساس وظایف ذاتی شهرداری در بهشت زهرا(س) برای نگهداشت فضای سبز، نظافت و رفت و روب انجام می‌شود رقمی بالغ بر 164 هزار تومان دریافت کند، البته این رقم برای آرامگاه‌های خانوادگی به 1میلیون و 900 هزار تومان می‌رسد، این هزینه تا پیش از سال 1402 در طول تاریخ بلدیه اخذ نمی‌شده و در شهرداری که شهردارش نمی‌خواهد شهر را گران کند می‌خواهند با استناد به قانون درآمد پایدار و هزینه شهرداری‌ها همان‌طور که بهای خدمات و نگهداشت شهر را از شهروندان می‌گیرند، این بار هزینه نگهداشت قبرها را برای هر سال بگیرند! آقایان با گران کردن شهر مخالف هستند و آن را کار دوره پنجم می‌دانند، اما می‌خواهند از سال آینده برای هر پلاک قبر فیش هزینه نگهداشت صادر کنند!»

در دستورالعمل دولت، ردی از هزینه نگهداشت سالیانه قبور نمی‌بینیم

شیخ رودی که معاون محاسبات و پایش عملکرد شورای پنجم بوده، با اشاره به دستورالعمل اجرایی ابلاغ شده از سوی وزیر کشور دولت رئیسی، ادامه داده: «در اجرای قانون درآمد پایدار و هزینه شهرداری‌ها دستورالعمل اجرایی عناوین عوارض، بهای خدمات و ترتیبات وصول آن‌ها در تاریخ 30 آذرماه سالجاری برای اجرا به شهرداری‌ها ابلاغ شده که وقتی به این دستورالعمل مراجعه می‌کنیم درجدول شماره 3 پیوست این دستورالعمل در بخش بهای خدمات آرامستان‌ها ردی از هزینه نگهداشت سالیانه قبور نمی‌بینیم و تنها بر اساس دستورالعمل بهای خدمات ارائه شده در حمل، تغسیل و تدفین پیش بینی شده و حرفی از دریافت هزینه بابت انجام وظایف ذاتی شهرداری مثل نگهداری فضای سبز، نظافت، رفت و روب و... در آرامستان ذیل عنوان هزینه نگهداشت سالیانه هر پلاک قبر مشاهده نمی‌شود.

بر اساس بند ب ذیل تبصره 1 ماده 2 قانون درآمد پایدار و هزینه شهرداری‌ها و دهیاری‌ها، بهای خدمات عبارت از کارمزدی است که شهرداری، سازمان‌ها، مؤسسات و شرکت‌های وابسته به شهرداری‌ها و یا دهیاری‌ها در چارچوب قوانین و مقررات در ازای ارائه خدمات مستقیم، وصول می‌کنند که در مورد آرامستان خدمات مستقیم مربوط به زمان حمل، تغسیل و دفن متوفی است و هزینه نگهداشت زیرساخت‌ها در زمره خدمات مستقیم به شمار نمی‌روند، زیرا زیرساخت‌های بهشت زهرا(س) به عنوان یک مکان یادمان در خدمت عموم قرار دارد و فقط بازماندگان متوفیان از آن بهره‌مند نیستند که بخواهند هزینه‌های خدمات غیر مستقیم و عمومی نگهداشت شهر مثل نظافت، رفت و روب، فضای سبز و... را پرداخت کنند و اخذ این هزینه دریافت دوباره بخشی از بهای فروش قبر به شمار می‌رود.»

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha