در این مقاله علت درد دور ناف در زنان را بررسی خواهیم کرد. درد در این ناحیه به بیماری‌های مختلفی وابسته است و دلایل متعددی دارد.

علت درد دور ناف در زنان، آیا درد در ناف خطرناک است؟

به گزارش سلامت نیوز به نقل از عصرایران،  برای درمان آن باید ابتدا علت اصلی را پیدا کرد. ناف از قسمت‌های مهم بدن ماست و درد در این قسمت را باید زنگ خطری تلقی کرد. زنگ خطری که خبر از یک بیماری می‌دهد. گاهی اوقات این علت بسیار پیچیده است و تنها پزشک متخصص می‌تواند آن را رفع کند. گاهی دلایل ساده هستند و با استفاده از تمرینات خاصی، درد از بین خواهد رفت.

علت درد دور ناف در زنان چیست؟


برای اینکه متوجه شویم چرا دچار چنین دردی شده‌ایم باید ناحیه درد را به‌طور دقیق بررسی کنیم. درد ناف ممکن است در داخل ناف، اطراف آن و بالا و پایین چنین ناحیه‌ای باشد. این به‌خودی خود مشکلی جدی نیست اما می‌تواند خبر از مشکلات جدی‌تری بدهد. در ادامه به شما علت درد دور ناف در زنان را خواهیم گفت.

التهاب آپاندیسیت


درد ابتدا از اطراف ناف شروع می‌شود و سپس به سمت راست و پایین می‌رود. ممکن است علائم جانبی دیگری مثل یبوست و اسهال، تب درجه پایین، استفراغ، حالت تهوع و نداشتن میل به غذا داشته باشید. در صورت مشاهده چنین دردی احتمال التهاب آپاندیسیت شما بالاست.


التهاب در آپاندیسیت مسئله حادی نیست و نباید آرامش خودتان را از دست بدهید. با بروز چنین دردی خود را در سریع‌ترین زمانی که می‌توانید به اورژانس برسانید.

بروز مسمومیت غذایی


غذاهای غیربهداشتی که معمولا از نوع فست‌فود هستند، غذاهای آلوده به میکروب و آب‌آلوده شما را به مسمومیت غذایی ابتلا خواهند کرد. در چنین حالتی درد از ناف شما شروع خواهد شد و سپس به تمامی قسمت‌های شکم راه پیدا خواهد کرد. حالت تهوع، اسهال، استفراغ و ضعف بدن ممکن است همراه با مسمومیت غذایی در شما پیدا شوند. این می‌تواند علت درد دور ناف در زنان باشد.

 

فتق ناف


درد مزمن از سمت ناف که به شکم شما فشار می‌آورد و علائم دیگری هم ندارد، ممکن است خبر از فتق بدهد. وجود برآمدگی‌های موقت بر روی این ناحیه هنگام بلندکردن اجسام سنگین و فشار آوردن به شکم از دیگر نشانه‌های این عارضه است. این برآمدگی‌ها ممکن است با تخلیه مدفوع نیز ظاهر شوند. برای حل این مشکل باید به دکتر گوارش مراجعه کرد.

سندرم روده تحریک‌پذیر


علائم و نشانه‌های این عارضه نیز همانند آپاندیسیت و مسمویت غذایی هستند. شما ممکن است دچار دل‌درد، استفراغ، حالت تهوع، یبوست یا ضعف و بی‌حالی شوید. این سندرم مشکلی جدی نیست و خبر از اوضاع آشفته روان شما می‌دهد.

زمانی که به لحاظ روحی و روانی تحت فشار باشید و استرس به شما غلبه کنند، چنین سندرمی ایجاد خواهد شد. این یعنی که مشکل شما به ناف و شکم مربوط نمی‌شود و باید به لحاظ روحی خود را درمان کنید.

عفونت ناف


ناف مستعد دریافت انواع قارچ‌ها و باکتری‌ها است. شما باید همواره ناف خود را پاکیزه نگه¬دارید. عدم توجه به این موضوع باعث عفونی‌شدن ناف خواهد شد. جانوران بسیار ریز میکروبی می‌توانند در ناف شما زندگی کنند، تکثیر شوند و عفونت به‌وجود بیاورند. این خود علت درد دور ناف در زنان است.

برای حل این مشکل ابتدا داخل ناف خود را بشویید و سپس آن را ضدعفونی کنید. می‌توان برای حل این عارضه از پمادها و کرم‌های عمومی استفاده کرد. یک علت درد دور ناف در زن باردار نیز ممکن است عفونت باشد. این عارضه در بین زنان باردار بسیار شایع است.

عفونت‌های باکتریایی ناف را می‌شود از طریق کرم و پماد آنتی‌بیوتیک درمان کرد. عفونت‌های قارچی نیز از طریق داروهای ضدقارچی قابل درمان هستند. افرادی که دیابت دارند همواره باید قند خون خود را کنترل کنند تا مشکلی برای‌شان ایجاد نشود. چنین افرادی بهتر است که همواره زیر نظر دکتر باشند تا شرایط-شان به‌دقت بررسی شود.

 

عفونت دستگاه ادراری


برخی از موارد ممکن عفونت در دستگاه ادراری بانوان باعث درد ناف بشود. به‌غیر از زنان، کودکان نیز ممکن است به این عارضه مبتلا شوند. این عارضه مشکلی جدی نیست و برای درمان آن باید برای مدت کوتاهی دارو مصرف کرد. البته این داروها باید پس از تشخیص علت درد دور ناف در زنان، توسط پزشک تجویز شوند.

چگونه درد ناف را درمان کنیم؟
ابتدا باید علت درد خود را بیابید و سپس نسبت به درمان آن اقدام کنید. برخی از دردها عادی هستند و نیاز به درمان ویژه ندارند اما بعضی دیگر باید توسط پزشک متخصص بررسی شده تا نتایج نهایی به دست ما برسد. در مواقع اضطراری ممکن است راه‌های درمانی جدی‌تری انتظار بیمار را بکشد.

فتق ناف را چگونه درمان کنیم؟


برای درمان روش‌هایی مثل عمل جراحی باز یا روش لاپاروسکوپی موثر هستند. هر کدام از این روش‌ها باید با بررسی شرایط شما توسط پزشک متخصص تجویز شوند. معمولا برای درمان این عارضه روش‌هایی غیر از روش جراحی توصیه نمی‌شود. چون ممکن است شرایط شما را بدتر کند به وضعیت موجود آسیب بزند.

درمان آپاندیس


علت درد دور ناف در زنان در برخی مواقع، به جهت آپاندیس است.در چنین شرایطی تنها راه درمانی برداشتن اضافی آپاندیس است. روش درمانی توسط پزشک انتخاب خواهد شد اما معمولا برای از بین‌بردن آن از لاپاروسکوپی استفاده می‌شود.

درمان زخم معده


این عارضه می‌شود به کمک داروهای مختلف شیمیایی درمان کرد. البته اگر این درمان امکان‌پذیر نباشد، باید از روش جراحی استفاده کنیم.

لیگامنت گرد و درمان آن


لیگامنت گرد، رحم را داخل شکم آویزان نگه می‌دارد و در اثر کشیدن‌شدن در بدن درد ایجاد می‌کند. لیگامنت گرد نیز می‌تواند علت درد دور ناف زنان باردار باشد. با استفاده از تمرینات خاص و و کشش روزانه تا حد زیادی می‌شود چنین دردی را در ناحیه ناف از بین برد.

در مواقعی که به شکم فشار وارد می‌شود، مثل خنده، سرفه، عطسه و … کمی خود را به سمت جلو خم کنید تا از فشار وارده کاسته شود. اگر شکم خود را به تازگی جراحی کرده‌اید تا مدتی مراقب ناف خود باشید تا از عفونت به‌دور باشد.

برای درمان درد در دور ناف چه زمانی به سراغ پزشک برویم؟


طبق گفته جمعی از پزشکان علت درد دور ناف در زنان را باید بیابیم و سپس اقدام به درمان آن کنیم. برای درک دلیل درد باید به پزشک مراجعه کنیم اما در نظر داشته باشید که برای مراجعه به پزشک معمولا باید درد شما در حدی باشد که این نیاز احساس شود.
اگر دیدید که درد بسیار شدیدی دارید و همراه با آن نشانه‌های دیگری با شما همراه شده؛ حتما به نزد پزشک بروید. این نشانه‌ها عبارتند از:
• تنگی نفس
• تب خفیف یا شدید
• تهوع
• اسهال (ممکن است همراه با خون باشد)
• استفراغ

اگر چنین دردی تا مدتی نسبتا طولانی ادامه پیدا کرد و سن شما هم بیش از 50 سال است برای درمان تخصصی به پزشک مراجعه نمایید.

علت درد دور ناف در زنان به عارضه‌های زیادی وابسته است. برای درمان این مشکل شما ابتدا باید علل مختلف را بررسی کرده و سپس علت مخصوص به درد خود را بیابید. با شناخت علت مشکل، درمان ساده خواهد بود. دردهایی که علل ساده دارند به‌راحتی قابل درمان هستند اما برای علت‌های پیچیده باید به دکتر متخصص مراجعه کرد.

معمولا درد دور ناف با نشانه‌های دیگری هم همراه می‌شود. این نشانه‌های می‌توانند به ما نشانه‌هایی از علت اصلی درد را نشان بدهند. پس نباید نسبت به آنها بی‌تفاوت بود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha