در این مقاله به توانمندسازی شغلی زنان سرپرست خانواده، روش کار آن ها در جامعه و سختی زندگی آن ها اشاره می شود.

راههای توانمندسازی شغلی زنان

توانمندسازی شغلی

توانمندسازی شغلی به این معنی است که باید برای زنان سرپرست خانوار زمینه ای را فراهم کرد تا آن ها با داشتن استعدادهایی که دارند صفر تا صد آموزش های لازم را در هنری (به عنوان مثال) که آموخته اند، انجام دهند. زنان سرپرست خانوار شامل زنان بیوه، مطلقه، دارای همسران معتاد، دارای همسران زندانی و ... هستند. تعداد زنان سرپرست خانواده طی سالهای اخیر رشد صعودی داشته است.

زن ها بخش وسیعی از جامعه را تشکیل می دهند. آن ها یکی از اقشار مستقل و آسیب پذیر جامعه هستند. برای این زنان در هر جامعه ای که زندگی می کنند مشکلات زیادی وجود دارد. این مشکلات، آن ها را به چالش می کشد که برای رفع این سختی ها باید به کار مشغول شوند.

ایجاد اشتغال فردی

پیرو بحث فوق، توانمندسازی شغلی باعث می شود زنان سرپرست خانوار مستقل و متکی به خود شوند. زنان سرپرست با مهارتی که از خود دارند می توانند به صورت تنهایی مشغول به کار شوند. در این صورت اشتغال فردی کسب کرده اند. آن ها با این شغلی که ایجاد کرده اند، می توانند کسب درآمد کنند. البته امروزه از طریق مجازی عده ای توانسته اند کسب درآمد های هنگفتی بدست آورند و این یک امتیاز مثبت برای زنان سرپرست خانوار است. بعد از درآمدی که از شغلشان بدست آوردند در استقلال خود توانمند می شوند.

راههای توانمندسازی شغلی زنان
زنان سرپرست خانوار

وام های خود اشتغالی

زمانی که زمینه توانمندسازی شغلی برای زنان سرپرست خانوار در شروع کار فراهم شد، آن ها به سرمایه اولیه نیازمند هستند. پس باید سرمایه ای مانند وام های خود اشتغالی در اختیارشان قرار داده شود. با وجود سرمایه می توانند مایحتاج اولیه کار را تهیه کنند. بعد از تهیه لوازم اولیه، می توانند سفارش کار بگیرند و از عهده مخارج خود و اقساط تسهیلات برآیند.

کارآفرینی شغلی

زنان سرپرست خانوار به تنهایی کار را شروع می کنند. زمانی که سفارش کار آن ها بیشتر شد می توانند افراد دیگری را هم به کار گمارند. آن ها می توانند تخصص های خود را در اختیار افراد نیازمند به کار، قرار دهند. باید در ابتدا به آن ها آموزش های لازم را ارائه دهند و بعد مشغول به کار شوند. با این روش، کارگاه کوچکی که در خانه تاسیس کرده بودند تبدیل به کارگاه وسیعی می شود. کارآفرینی شغلی مانند توانمندسازی شغلی، فراهم کردن زمینه ای است تا دیگران هم به کار تشویق شوند.

راههای توانمندسازی شغلی زنان
ایجاد اشتغال گروهی

کار گروهی

اشتغال گروهی به این معنی است که افراد نیازمند به صورت گروهی می توانند کار کنند. در این روش افراد به صورت زنجیره ای کارها را انجام می دهند تا کارها با سرعت و با کیفیت مطلوب عرضه شود. اگر زنان سرپرست خانوار مهارتی کسب کنند و کار را گروهی انجام دهند، می توانند بازار کار را به دست بگیرند. با این روش در کار خود موفق می شوند و روز به روز کار خود را توسعه می دهند و چندین کارگاه دایر می کنند. زمانیکه زنان سرپرست خانوار بازار کار را داشته باشند، باعث می شود بدون وابستگی در کار خود مستقل شوند. دولت باید زنان سرپرست خانوار را از طریق دو نهاد کمیته امداد و بهزیستی حمایت کند. نهادها باید بتوانند برای شغلی که این زنان ایجاد کرده اند سفارش کار بگیرند. در نتیجه باید ایجاد اشتغال و به کارگیری زنان سرپرست خانوار جزو مهم ترین هدف های جامعه باشد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha