یکشنبه ۳۰ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۰:۲۹

عفونت مجاری ادراری، سنگ کلیه، عفونت معده و درد شکم، بی اختیاری ادرار و... می تواند از عوارض مهم نگه داشتن ادرار باشد. شاید فکر کنید این فقط بچه‌ها هستند که زمانی که به  دست شویی رفتن و تخلیه مثانه خود احتیاج دارند از این کار سر باز می‌زنند اما به تعویق انداختن این کار در بزرگ سالان هم به دلیل مشغله زیاد دیده می‌شود.نگه داشتن ادرار در ساعت های  طولانی می‌تواند آثار مخربی بر سلامت شما داشته باشد که در ادامه باهم مرور می‌کنیم.

عوارض نگه داشتن ادرار

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه خراسان، عفونت مجاری ادراری ،شاید متداول ترین عارضه نگه داشتن متوالی ادرار، عفونت مجاری ادراری باشد. این کار بدن شما را در معرض باکتری‌های مضر قرار می دهد و احتمال ابتلا به عفونت ادراری یا عفونت مثانه را افزایش می‌دهد.


‎نگه داشتن ادرار باعث می شود به مرور زمان به میزان ادرار در مثانه اضافه شود و در نهایت بعد از پر شدن مثانه، ادرار از طریق میزنای یا حالب، به کلیه ها پس زده شود. ادرار ماده ای سمی است و اگر این عمل چندین بار تکرار شود، عفونت ادراری در ناحیه کلیه ایجاد می شود.


عفونت معده و درد شکم


نگه داشتن طولانی مدت ادرار، در قسمت تحتانی شکم درد ایجاد می‌کند و همچنین خطر ابتلا به عفونت معده را افزایش می دهد. زمانی که میکروب‌های موجود در ادرار از بدن خارج نمی شود، فرد دچار عفونت معده می‌شود.


بی اختیاری ادرار


ادرار در مثانه نگه داشته می شود و هنگامی که مثانه پر می شود، دریچه انتهایی مثانه که همیشه بسته است و فقط موقع دفع ادرار باز می شود، پیام هایی را به مغز ارسال می کند و خبر پر شدن مثانه را می دهد. این پیام هاحس ادرار کردن را در فرد به وجود می‌آورد. زمانی که این پیام نادیده گرفته شود، بعد از مدتی عملکرد این دریچه دچار اختلال می‌شود و زمان هایی که نباید باز شود، باز می شود و دفع بی اختیاری ادرار انجام می شود.


سنگ کلیه


زمانی که ادرار برای مدت طولانی نگه ‌داشته شود، به ‌طورجدی روی کلیه تاثیر می‌گذارد و به سنگ کلیه و درد منجر می شود.


بزرگ شدن مثانه


اگر عادت دارید دست شویی خود را نگه دارید، باید بدانید که مثانه تان را مجبور می کنید تا به مدت زمانی طولانی، میزان زیادی ادرار را در خود نگه دارد.در طولانی مدت این خطر وجود دارد که مثانه باز و گشادتر شود اگر مثانه تان بزرگ تر از اندازه طبیعی خود شود، شما نیاز به دفع ادرار را احساس نخواهید کرد و به این ترتیب ادرار داخل مثانه می ماند و به این عضو آسیب جدی می زند.


دردهای طولانی و اسپاسم عضلانی


افرادی که همیشه ادرار خودشان را نگه می‌دارند، باید میزبان دردهای طولانی و اسپاسم عضلانی هم باشند. وقتی مثانه شما پر باشد و تخلیه نشود، عضله‌های ناحیه پایینی شکم و نزدیک به مثانه در این حالت به شدت خم می‌شوند و نوعی اسپاسم عضلانی در آن‌ها به‌وجود می‌آید و نباید انتظار داشت که این مشکل سریع رفع شود. این دردها می‌تواند تا چندین روز ادامه پیدا کند.


ضعیف شدن عضلات کف لگن


عضله‌های کف لگن طوری طراحی شده‌اند که به دفع یا نگه داشتن ادرار کمک کنند، اما اگر از قابلیت نگه داشتن این عضله‌ها بیش از حد کار بکشید، این عضله‌ها را دچار اختلال می‌کنید و درنهایت کیفیت عملکردی آن‌ها را از بین می‌برید.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha