طبق آمار حدود ۳۰ تا ۳۵ درصد از کودکان تحت‌تاثیر بیماری‌های آلرژیک قرارمی‌گیرند. علت به وجود آمدن آلرژی در کودکان، تا حدود بسیاری به ژنتیک آن‌ها بستگی دارد. به‌طورکلی، آلرژی نشان‌دهنده اختلال در سیستم ایمنی بدن است. واکنش‌های آلرژیک زمانی اتفاق می‌افتد که سیستم ایمنی نسبت به آلرژن‌های بی‌خطر (محرک‌ها) پیام هشدار کاذب صادر می‌کند.

علائم آلرژی در کودکان چیست و چگونه کاهش می‌یابد؟

طبق آمار حدود ۳۰ تا ۳۵ درصد از کودکان تحت‌تاثیر بیماری‌های آلرژیک قرارمی‌گیرند. علت به وجود آمدن آلرژی در کودکان، تا حدود بسیاری به ژنتیک آن‌ها بستگی دارد. به‌طورکلی، آلرژی نشان‌دهنده اختلال در سیستم ایمنی بدن است. واکنش‌های آلرژیک زمانی اتفاق می‌افتد که سیستم ایمنی نسبت به آلرژن‌های بی‌خطر (محرک‌ها) پیام هشدار کاذب صادر می‌کند. در ادامه این مقاله علائم آلرژی در کودکان را بررسی کرده و راهکارهای موثر درمان آلرژی کودکان را مطرح می‌کنیم. اگر کودکتان به آلرژی مبتلا شده است، چند دقیقه از وقت خود را به خواندن این مطلب اختصاص دهید.

علائم آلرژی در کودکان چیست؟ مشابه علائم آلرژی در بزرگسالان

علائم آلرژی بین کودکان مختلف، ممکن است متفاوت باشد. به‌طورکلی، علائم آلرژی کودکان مشابه علائم آلرژی رایجی هستند که بزرگسالان تجربه می‌کنند؛ از جمله عطسه، احتقان سر، آبریزش و خارش چشم؛ اما علائم به نوع آلرژنی که کودک شما به آن واکنش نشان می‌دهد، مانند: گرده گل، کپک یا حیوان خانگی، بستگی دارد. علائم آلرژی کودکان به‌طور معمول شامل موارد زیر است:

  • خارش بینی
  • گرفتگی بینی
  • خشکی، قرمز شدن یا خارش پوست
  • کهیر، جوش یا بثورات پوستی همراه با خارش
  • چشم‌های قرمز همراه با ریزش اشک
  • آبریزش بینی با ترشحات شفاف
  • احساس خارش یا سوزن‌سوزن شدن در دهان یا گلو
  • عطسه
  • خرخر کردن گلو

در صورت طولانی شدن مدت آلرژی یا شدیدتر آن، کودکان ممکن است گلودرد، سرفه یا سردرد را نیز تجربه کنند. به‌طورکلی، علائم آلرژی شباهت بسیاری به سرماخوردگی یا عفونت‌های سینوسی دارد. اگر علائم گفته شده بیشتر از دو هفته ماندگار بود، حتما به پزشک متخصص مراجعه کنید. متخصصان با انجام تست‌های آلرژی، ابتلای کودک به حساسیت را بررسی می‌کنند.

در صورت تشخیص قطعی آلرژی، ممکن است پزشکان داروهایی نظیر شربت نئوتادین را با بررسی دقیق شرایط بالینی کودک تجویز کنند. مصرف شربت نئوتادین فقط با تجویز نسخه پزشک امکان‌پذیر است. برای جلوگیری از بروز عوارض ناخواسته در کودکان، به‌هیچ‌عنوان این دارو را به‌صورت خودسرانه تهیه نکنید.

علائم آلرژی در کودکان چیست و چگونه کاهش می‌یابد؟

روش‌های درمان آلرژی کودکان؛ معرفی ۳ روش درمان حساسیت کودکان

درمان آلرژی کودکان به علائم، سن و سلامت عمومی کودک بستگی دارد. شدت آلرژی نیز در انتخاب روش درمان موثر است. به‌طورکلی، ۳ روش موثر برای درمان آلرژی کودکان را در زیر بررسی می‌کنیم.

اجتناب از محرک‌ها و عوامل آلرژی‌زا؛ قدمی مهم در درمان آلرژی کودکان

موثرترین روش درمانی آلرژی در کودکان، جلوگیری از قرار گرفتن در معرض آلرژن‌ها (محرک‌ها) است. برای اجتناب از قرارگیری کودک در معرض آلرژن‌ها توصیه‌های زیر را جدی بگیرید:

  • زمانی که گرده گیاهان در هوا وجود دارد، مخصوصا روزهایی که وزش باد شدیدتر است و در ساعات ۵ تا ۱۰ صبح، خانه بمانید.
  • خانه و اتاق‌خواب کودک خود را از هرگونه آلودگی و گردوغبار پاک کنید.
  • تا حد امکان از پرده‌های کرکره‌ای، تابلو فرش و بالش‌های پر استفاده نکنید.
  • ملحفه‌ها، پتوها، پرده‌ها و لباس‌ها را با آب داغ بشویید تا گردوغبارها کاملا از بین برود.
  • از روکش تشک و بالش ضد حساسیت استفاده کنید.
  • در نقاط مرطوب خانه از رطوبت‌گیر استفاده کرده و مرتبا آن مناطق را تمیز کنید.
  • به جای باز کردن پنجره‌ها از تهویه مطبوع استفاده کنید.
  • برای جلوگیری از ایجاد قارچ و کپک، لباس‌های خیس را درون ماشین لباسشویی رها نکنید.
  • کودک را از دود سیگار دور نگه دارید.

غذاهای پرادویه نیز در اکثر مواقع باعث بروز واکنش‌های آلرژیک در کودکان می‌شود. علائم آلرژی در کودکان با قرار گرفتن در معرض عوامل حساسیت‌زا شدت بیشتری پیدا می‌کند؛ بنابراین مهم است که تا جای ممکن از هرگونه محرک دور باشد. در برخی از موارد با تشخیص پزشک متخصص، ممکن است از شربت سیتریزین برای کنترل علائم آلرژی در کودکان استفاده شود. شربت سیتریزین برای درمان آلرژی‌های فصلی، خارش و کهیر کاربرد دارد و فقط با تهیه نسخه پزشک قابل‌مصرف خواهد بود.

علائم آلرژی در کودکان چیست و چگونه کاهش می‌یابد؟

ایمونوتراپی؛ روشی موثر برای درمان قطعی آلرژی کودکان

ایمونوتراپی یکی دیگر از روش‌های موثر برای درمان آلرژی کودکان محسوب می‌شود. در این روش مواد حساسیت‌زا با دوز مشخص و برنامه‌ریزی شده به بدن تزریق می‌شود؛ هدف از این کار، تغییر عملکرد سیستم ایمنی بدن و کاهش میزان حساسیت آن به آلرژن‌های تزریق شده است. مقدار دوز و تعداد دفعات تزریق، به تشخیص پزشک و شدت آلرژی کودک بستگی دارد. حدود ۸۰ تا ۹۰ درصد کودکان با روش ایمونوتراپی بهبود پیدا می‌کنند. معمولا ۱۲ تا ۱۸ ماه طول می‌کشد تا کاهش قطعی علائم آلرژی مشخص شود. کامل کردن دوره درمان و اجتناب از قرارگیری در معرض آلرژن‌ها در این دوره، اهمیت بسیاری دارد. دوزهای پایین آلرژن‌ها به صورت قطره یا قرص‌های زیرزبانی نیز قابل‌استفاده هستند.

داروی آلرژی کودکان؛ دارو درمانی طبق نسخه پزشک

اگر روش‌های درمانی گفته شده تاثیری نداشته باشد، باید از روش دارویی برای درمان آلرژی کودکان استفاده کرد. استفاده از داروی آلرژی کودکان تا حدی به کنترل علائم آلرژی کمک می‌کند. آنتی هیستامین‌ها مانند شربت کتوتیفن، داروهای ضد احتقان، اسپری‌های بینی (برای کاهش علائم آسم) از جمله داروهای آلرژی کودکان محسوب می‌شوند. آنتی‌هیستامین‌ها، از تولید هیستامین در بدن جلوگیری می‌کنند؛ هیستامین در واقع همان ماده‌ای است که طی واکنش‌های آلرژیک در بدن تولید می‌شود. داروهای ضداحتقان نیز باریک شدن رگ‌های خونی و در نتیجه رفع گرفتگی بینی را به همراه دارند. این داروها به‌صورت قرص، شربت، قطره و اسپری بینی وجود دارند.

برخی از داروهای ضد حساسیت بدون نسخه در داروخانه‌ها موجود هستند. استفاده از داروهای بدون نسخه برای نوزادان و کودکان زیر ۴ سال ممنوع است؛ از دادن هرگونه داروی آلرژی به کودک خود بدون تشخیص پزشک اکیدا خودداری کنید.

علائم آلرژی در کودکان چیست و چگونه کاهش می‌یابد؟

کنترل علائم آلرژی کودکان به کمک داروهای مخصوص طبق دستور پزشک

در این مقاله درباره علائم آلرژی در کودکان و ۳ روش درمانی موثر برای کاهش این علائم صحبت کردیم. آلرژی در بسیاری از موارد به ژنتیک کودکان وابسته‌ است؛ با این حال احتمال ابتلا به آلرژی برای هر فرد وجود دارد. پیش از هرگونه اقدام برای درمان آلرژی کودکان، از ابتلای او به آلرژی اطمینان پیدا کنید. پس از تشخیص قطعی با پیشگیری از قرار گرفتن در معرض آلرژن‌ها، واکنش‌های آلرژیک را به حداقل برسانید.

اگر به تشخیص پزشک روش درمان دارویی برای کودک شما در نظر گرفته شد، داروها را طبق نسخه و دستور پزشک به کودک خود بدهید. داروهای باکیفیت اثربخشی بیشتری دارند؛ بنابراین تهیه داروهای باکیفیت که توسط شرکت‌های پخش دارو معتبر، مانند آدوراطب، در داروخانه‌ها توزیع می‌شود اهمیت بسیاری دارد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha