معین‌الدین سعیدی، نماینده چابهار : ۸۵ درصد از قاچاق سوخت، از دیگر مناطق کشور به سیستان و بلوچستان آورده می‌شود، بنابراین جریان‌های سیستماتیک فساد پشت این ماجرا هستند و مردم مرزنشین و حیوانات هزینه‌اش را متحمل می‌شوند.

کشتار صدها الاغ در مرز کله گان/مشکلات معیشتی مردم را به سوخت بری کشانده است

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه پیام ما، موتورسوار میان بیابانی می‌راند که تا چشم کار می‌کند لاشه الاغ‌ها در آن رها شده. الاغ‌های مرده در مرز کله‌گان در تصویر بی‌شمارند. لاشه‌ها در سکوت خط مرزی رها شده‌اند و همچنان کسی تعداد آنها را نمی‌داند. محلی‌ها می‌گویند این حیوانات سوخت‌بری می‌کردند و از این مرز که در محدوده سراوان استان سیستان و بلوچستان قرار دارد، سوخت و اجناس دیگر را به خارج قاچاق می‌کردند. حالا اما جنازه‌شان بدون بار بر زمین افتاده. هرچند فیلم دو روز قبل منتشر و بسیار دیده شده، اما از زمان دقیق وقوع این اتفاق اطلاع دقیقی در دست نیست و البته این تصاویر در سال‌های گذشته هم تکرار شده است. قاطرهای بسیاری در مرز سیستان و بلوچستان به این سرنوشت دچار شدند و در غرب کشور هم اسب‌های فراوانی جانشان در این راه تمام شده است اما کشتن چهارپایان در این سال‌ها، سوخت‌بری و قاچاق را پایان نداده. در حالی که خبری رسمی درباره این اتفاق منتشر نشده و بسیاری درباره کشتن صدها حیوان سکوت کرده‌اند، معین‌الدین سعیدی، نماینده چابهار در مجلس به «پیام ما» می‌گوید: «قاچاق، شمشیری است که از پشت اقتصاد کشور را هدف قرار داده اما کولبر، سوخت‌بر و حیوانات مقصر ایجاد آن نیستند.»
معین‌الدین سعیدی نماینده چابهار: ما هنوز از تعداد حیوانات کشته شده در اتفاق اخیر بی‌اطلاعیم اما در فراکسیون محیط زیست و کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی در روزهای پیش رو حتما به این موضوع خواهیم پرداخت چراکه عمق فاجعه زیاد است و باید دامنه‌های این اتفاق از هر سو مورد بررسی قرار گیرد

منطقه کوهستانی مرزی کله‌گان، مال‌روست. محل گذر قاطر و الاغ‌هایی که بار بر دوش از مسیرهای سخت‌گذر عبور می‌کنند و سوخت و اجناس دیگر را به آن سوی مرز می‌برند و می‌آورند. در سال‌های گذشته هم بارها الاغ‌ها مسئول وضع قاچاق شناخته شدند و تعداد بسیاری از آنها کشته شدند. هرچند تلفات فعلی بسیار زیاد است و حداقل در عکس و فیلم‌های منتشر شده از منطقه، تا چشم کار می‌کند لاشه‌های بی‌جان رها شده‌اند اما شرایط در منطقه پیچیده است. نه کسی از تعداد حیوانات از دست رفته چیزی می‌گوید و نه از سرنوشت آنها که صاحبانشان بوده‌اند خبری در دست است.


مجلس، پیش از این در سال ۹۵ به موضوع کشته شدن حیوانات در مبادی مرزی وارد شد. آن زمان شکور پورحسین‌شقلان، عضو کمیسیون اجتماعی مجلس با غیرقانونی خواندن برخورد نیروی انتظامی با متخلفان، گفته بود: «ماموران نباید اسب‌ها را بکشند، بلکه صاحبان آنها باید بر اساس قانون دستگیر شده و به مراجع قضایی معرفی شوند.» حالا بعد از گذشت شش سال، یکبار دیگر کشتن حیوانات در کله‌گان خبرساز شده و این در حالی است که معین‌الدین سعیدی، نماینده مردم چابهار، نیک‌شهر، کنارک و قصرقند در مجلس شورای اسلامی هم این حرکت را خلاف مبادی قانونی، شرعی و محیط زیستی دانسته و می‌گوید: «در سال‌های گذشته مجلس به این موضوع پرداخت اما متاسفانه نتیجه عملی درستی نگرفتیم. ما هنوز از تعداد حیوانات کشته شده در اتفاق اخیر بی‌اطلاعیم اما در فراکسیون محیط زیست و کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی در روزهای پیش رو حتما به این موضوع خواهیم پرداخت چراکه عمق فاجعه زیاد است و باید دامنه‌های این اتفاق از هر سو مورد بررسی قرار گیرد.»

فعال سیاسی و اجتماعی: رونق خرید و فروش حیوانات هم زیاد است و از استان‌های دیگر هم قاطران به این منطقه آورده می‌شوند و آنچه می‌شنویم افزایش قیمت سرسام‌آور این حیوانات و چندین برابر شدن قیمت خرید آنهاست. باید بدانیم که هرچه ارزش پول ما کمتر می‌شود و دلار بالاتر می‌رود، قاچاق هم رونق بیشتر می‌گیرد و این مشکل دیگر فقط گریبان‌گیر انسان‌ها نیست و جان حیوانات را هم تحت ‌تاثیر قرار داده است

آمارها از قاچاق سوخت که حالا جان بسیاری از سوخت‌بران و حیواناتشان را در سال‌های گذشته گرفته متفاوت است. سال گذشته حمیدرضا دهقان‌نیا، سخنگوی ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز، در یک برنامه تلویزیونی، میزان قاچاق فرآورده‌ها و مشتقات نفتی در ایران را ۹ میلیون لیتر در روز برآورد کرده بود اما برخی از کارشناسان همان زمان این رقم را تا روزانه ۲۰ میلیون لیتر هم ارزیابی کردند. این رقم‌ها در حالی عنوان شدند که مجتبی محفوظی، نماینده آبادان‌ هم «مافیاهای پشت پرده» در این حجم از قاچاق را دخیل دانسته بود. حالا سعیدی هم می‌گوید: «بنابر آماری که استانداری سیستان و بلوچستان عنوان کرده ۸۵ درصد از قاچاق سوخت، سهمیه سوخت استان نیست و از دیگر مناطق کشور به اینجا آورده می‌شود. بنابراین جریان‌های سیستماتیک فساد پشت این ماجرا هستند و مردم مرزنشین و حیوانات هزینه‌اش را متحمل می‌شوند.»


اطلاع‌رسانی درباره این اتفاق، مانند بسیاری دیگر از موارد به سختی انجام می‌گیرد و بسیاری نگران از صحبت‌ درباره چند و چون حادثه هستند. این مورد هم مورد نقد سعیدی است. او می‌گوید: «رسانه‌ها باید بتوانند درباره این موضوع بنویسند و نقدها بیان شود. چطور چنین اتفاقی رخ داده و کسی پاسخگو نیست؟»


او می‌گوید قاچاق، شمشیری است که از پشت اقتصاد کشور را هدف قرار داده اما کولبر و سوخت‌بر و حیوانات مقصر ایجاد آن نیستند. «آمار و برآورد دقیقی از تعداد کسانی که در مرز در حال سوخت‌بری و قاچاق هستند نداریم اما افزایش مشکلات معیشتی مردم و بیکاری، بسیاری از آنها را به سمت چنین کاری کشانده و در کمیسیون امنیت ملی مجلس هم طرحی در دست بررسی است تا به ساماندهی وضعیت کولبری پرداخته شود.»

اوایل بهمن امسال، مجلس با دو فوریت بررسی لایحه ساماندهی و نظارت بر تجارت مرزی (کولبری و ملوانی) موافقت کرد و حالا باید دید این لایحه به ساماندهی وضعیت مرزنشینانی که سختی زندگی بار بر دوش خودشان و حیواناتشان گذاشته چه کمکی خواهد کرد.


الاغ‌ها از استان‌های دیگر هم به سراوان آورده می‌شوند


پنجم دی‌ماه بود که جواد رفیعی، جانشین مرزبانی استان سیستان و بلوچستان از انهدام محموله قاچاق مواد مخدر در مرز کله‌گان خبر داد و گفت: «مرزداران غیور هنگ مرزی سراوان در این عملیات موفق شدند ضمن دستگیری دو نفر متهم و مهار ۹ راس الاغ حامل مواد مخدر، ۳۲۰ کیلوگرم مواد مخدر از نوع حشیش را کشف کنند.» کشته شدن و یا مهار الاغ‌ها در سال‌های گذشته بارها رخ داده. نمونه دیگرش سال ۹۹ است که بر اساس آمار منتشر شده ۵۰ راس الاغ در همین مرز جانشان گرفته شد.

راه‌های قاچاق در استان، به گفته محلی‌ها از سه طریق است. مسیرهای مال‌رو که حیوانات در آن جنس و سوخت جابه‌جا می‌کنند. مسیر موتور رو و دیگر هم مسیر وانت و ماشین است. به این ترتیب چندین مبادی غیر رسمی برای قاچاق وجود دارد و هر بار مسیری بسته می‌شود، افراد راه جدید پیدا می‌کنند. در این میان قیمت الاغ، قاطر و هر چهارپایی که بتواند باری را جابه‌جا کند در منطقه بسیار بالاست. رونق خرید و فروش حیوانات هم زیاد است و از استان‌های دیگر هم قاطران به این منطقه آورده می‌شوند. همین هم دلیلی است که بسیاری معتقدند که کشتن الاغ‌ها، پاک کردن صورت مسئله است و تا زمانیکه در منطقه افراد شغل ثابت نداشته باشند و فقر این چنین گسترده باشد، نمی‌توان انتظار دیگری داشت.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha