در حالی که سال‌هاست دولت به خاطر کمبود شدید مدارس و کلاس های درسی دست به دامان خیرین مدرسه ساز می شود، بنابر برخی از اظهار نظرها،  هزاران مدرسه تازه ساخت و قدیمی به عنوان «اموال مازاد» جهت فروش در سایت مولد سازی قرار گرفته است. مدارسی که اکثرا در نقاط محروم کشور قرار دارند. نکته جالب این اتفاق فروش مدارسی بود که توسط خیران ساخته شده‌اند و کسی نمی‌داند استدلال این رویه چیست.

واکنش وزارت آموزش و پرورش به فروش مدارس خیرساز: اشتباه شده

به گزارش سلامت نیوز به نقل از آرمان امروز، چندی قبل موسسه‌ مهرگیتی با انتشار توییتی اعلام کرد: «فروش این املاک بدون رضایت و اجازه‌ی خیرین عزیز مدرسه‌ساز از نظر شرعی، اخلاقی و قانونی صحیح نیست. مهرگیتی اقدامات خود را جهت پیگیری این موضوع آغاز کرده است.»

با این حال رئیس سازمان خصوصی سازی و مسئول در توییتی در واکنش به ویدیوی پر گلایه خانم گیتی نژاد با رد واگذاری مدارس خیرساز ادعا کرده است آنچه سبب اشتباه خیرین مدرسه ساز شده انتشار لیست مدارس درحال ساخت به عنوان لیست درحال واگذاری است. این سخنان حسین قربان زاده در حالی مطرح می‌شود که در روزهای گذشته خودش از جمله افرادی بوده که در راستای شفاف سازی اعلام کرد وزارت کشاورزی و وزارت آموزش و پرورش در راس واگذاری‌ها قرار گرفتند چون فهرست اموال مازادشان آماده بود و منتشر شده است و می‌توانید با رجوع به سایت های شان این اموال را ببینید.

این اظهار نظرها تا جایی بالا گرفت که وزارت آموزش و پرورش را مجبور کرد تا درباره شائبه های پیش آمده اطلاعیه‌ای را صادر کند.

در اطلاعیه دبیرخانه اجرایی مولدسازی املاک مازاد وزارت آموزش و پرورش آمده است: هیچ ملک خیرسازی در طرح مولدسازی قرار نگرفته است. املاکی که مالکیت آن به نام دولت و دولتی‌ساز نباشد اساساً نمی‌تواند در مسیر مولدسازی قرار بگیرد.» این اطلاعیه مدعی شده که وزارت آموزش و پرورش تعداد 520 ملک مازاد خود را جهت مولد سازی و تعداد 1446 پروژه که غالبا نیمه تمام خیری هستند، برای تکمیل در ازای مولد سازی املاک ارائه شده معرفی کرده و دبیرخانه سازمان خصوصی سازی وزارت اقتصاد نیز در راستای شفافیت، املاک مازاد و املاک نیاز به تکمیل را در اتاق شیشه‌ای مولدسازی املاک مازاد قرار داده است. این بیانیه در ادامه مدعی می شود که شاید کنار هم قرار گرفتن دو لیست باعث این ابهام شده است که با پیگیری‌های انجام شده و همراهی دبیرخانه مستقر در وزارت اقتصاد، دو فایل از هم مجزا شده‌اند. درواقع آنچه که سبب انتشار خبر فروش مدارس خیرساز شده، مساله اطلاع‌رسانی نادرست است، و آموزش و پرورش بجای پذیرش موضوع اشتباه خود در انتشار لیست‌ها به تکذیب موضوع می پردازد. این موضوع حتی واکنش یکی از خیران مدرسه ساز را نیز به همراه داشت و او از فروش مدارس خیرساز در قالب طرح مولد سازی املاک انتقاد کرد.

همچنین مصطفی بابایی رئیس مرکز اطلاع رسانی و روابط عمومی وزارت آموزش و پرورش درباره این ابهامات پیش آمده در قالب توئیتی نوشت: «با تشکر از حمایت جامعه محترم خیرین مدرسه ساز کشور از طرح مولدسازی دارایی‌های دولت، تاکید می‌کنم که بنا نیست مدرسه خیرسازی یا وقفی در لیست مولدسازی دارایی‌های وزارت آموزش و پرورش قرار گیرد.»

میلیاردها تومان هزینه ساخت مدارس

با این حال همچنان تعدادی از کارشناسان آموزشی نقدهایی جدی را به این اقدام آموزش و پرورش و دولت دارند. محمدرضا نیک‌نژاد، کارشناس آموزشی یکی از همین افراد است که در گفت‌وگو با آرمان امروز می‌گوید: «‌این مساله ماجرای عجیبی است! اگر مدرسه‌ی مازاد داریم در نتیجه وجود خیرین مدرسه‌ساز ضرورتی ندارد. اگر خیرین مدرسه ساخته‌اند بنابر ضرورت و نیاز ساخته شده است. هزاران میلیارد تومان هزینه کرده‌اند. طبق اطلاعات بنده، سالانه 10 تا 15 هزار میلیارد تومان خیرین مدرسه‌ساز هزینه‌می‌کنند. چطور کسی به خودش جرات می‌دهد که اموال خیرساز را به فروش بگذارد.»

میراث دولت یا ملت؟

نیک‌نژاد با تاکید براینکه ساختمان‌های آموزش و پرورش جزءاموال عمومی محسوب می‌شود، می‌گوید: «این یک قاعده کلی است. آموزش و بهداشت در تمام جهان نهاد عمومی محسوب می‌شود و ارث پدری هسچ شخص و دولتی نیست. در تعریف نوین این اموال متعلق به دولت نیست، برای مردم است. هیچ حاکمیتی حق ندارد سلب مالکیت کند. مگر مدرسه جز اموال دولت‌ها است؟ این اموال متعلق به مردم است و نه یک دولت‌! آموزش‌، بهداشت و درمان کالای عمومی به حساب می‌آیند. برای مثال اردوگاه شهید باهنر جز اموالی است که برای دانش‌آموزان در نظر گرفته شده است. این اموال در روندی مانند ملی شدن صنعت نفت در سال 1332 باید ملی شود و به دامان ملت بازگردد.»

وی با ذکر اینکه700 تا 800 مکان ورزشی داریم که برای رفاه دانش‌آموزان ساخته شده اما از آنجایی‌که چندان مورد استفاده قرار نمی‌گیرند، اجاره داده می شوندمی گوید: این به بحث مولدسازی امسال مربوط نمی‌شود و در طول دو دهه‌ گذشته رواج داشته است و دانش‌آموزی که حق استفاده رایگان از این خدمات را داشته مجبور به پرداخت هزینه می‌شود.»

به گفته این کارشناس آموزشی، براساس آمار اعلام شده توسط دولت، جمعیت دانش‌آموزی در حال رشد است. پیش‌بینی‌ها از افزایش رشد جمعیت دانش‌آموزی تا سال 1404 -1405 خبر می‌دهند. وی در این زمینه می گوید: «به بیانی براساس آمار به ازای هر 19 نفر دانش‌آموزی یک معلم وجود دارد درحالیکه استاندارد جهانی بین 15 تا 20 دانش‌آموز است. اما در شهرها عموما کلاس‌ها 36 الی 40 نفر است. یعنی ما دو برابر استاندارد جهانی، دانش‌آموز در کلاس‌ها داریم. درنتیجه مازاد مدرسه نداریم چه‌بسا با کمبود مدرسه مواجه هستیم. شنیده‌ها حاکی از آن است که بعضی از مدارس و اموال آموزش‌وپرورش با موقعیت تجاری که قابل فروش است و مشتری‌های قابل‌توجه‌ای دارد، مازادسازی می‌شود. عموما مدارس قدیمی که در اواخر قاجار و پهلوی ساخته‌شده‌اند، اکنون در مرکز شهر قرار گرفته‌اند. آن زمان فضا باز بوده و از آن استفاده کرده‌اند. به تدریج شهرها گسترش پیدا کرد و اکنون در مراکز شهرها قرار گرفته‌اند. مرکز شهرها هم عموما تجاری و ارزش ملکی هنگفتی دارد.»

آموزش به سبک خصوصی سازی

اما به نظر می رسد سابقه واگذاری مدارس به بخش های خصوصی تاریخچه ای بس طولانی داشته باشد. نیک‌نژاد با ذکر اینکه تا پیش از این، کسب درآمد از مدارس از طریق اجاره دادن آنها بوده است که الان تبدیل به فروش می شود گفت: «چندی قبل به مدرسه‌ای دولتی در اکباتان تهران رفته بودم که سالن اجتماعات، سالن غذاخوری و سالن ورزشی داشتند. این مدرسه دو در داشت یکی از طرف خیابان و دیگری از طرف سالن غذاخوری بود. یکی از درها که به سالن ورزشی می‌رسید، قفل شده بود و آن را به بخش خصوصی اجاره می‌دادند.»

وی در ادامه به ماجرای واگذاری اردوگاه باهنر به عنوان یکی دیگر از مصادیق این کسب درآمدها اشاره کرده و می گوید: در دوره روحانی این اردوگاه به صورت رهن به بخش خصوصی واگذار شد اما بسیاری از اصولگرایان با طرح این ادعا که دولت آموزش و پرورش را به حراج گذاشته به آن انتقاد کردند ولی حالا خود این افراد، همان اردوگاه را برای فروش در لیست املاک مازاد گذاشته اند و وقتی صدایش درآمد، به راحتی آن را انکار کردند.

این کارشناس آموزشی با ذکر اینکه همه‌ این موارد در چهارچوب‌های بین‌المللی، پولی‌سازی آموزش محسوب می شود گفت: خصوصی سازی در آموزش شکل های متفاوتی دارد که یکی از خشن‌ترین‌های آن در ایران درحال انجام دادن است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha