سخنگوی دولت فروش مدارس خیرساز در طرح مولدسازی را دروغ بزرگ خواند و گفت مدارس نیمه‌کاره خیرساز با فروش عواید حاصل از طرح مولدسازی تکمیل و فعال خواهد شد. موسسه مهر گیتی اما این ادعا را رد و اعلام کرد مدارس اعلام‌شده از این موسسه در لیست مولدسازی، تکمیل و بهره‌برداری شده‌اند.

نقشه دولت برای مدارس خیرساز/ موسسه مهر گیتی مدارس نیمه‌کاره ندارد

به گزارش سلامت نیوز به نقل از تجارت‌نیوز، مولدسازی در همین فاز ابتدایی جنجال‌برانگیز شد. وزارت آموزش‌وپرورش در حالی دست به فروش مدارس زده که پیش از این بارها مقامات این وزارتخانه از کمبود شدید مدارس در کشور گفته بودند. راه‌حل وزیر آموزش‌وپرورش برای این کمبودها، فروش مدارس قدیمی برای ساخت مدارس جدید است. اما چرا مدارس خیرساز در این پرونده چالش‌برانگیز شده است؟

خیرین خشت به خشت کنار هم گذشته‌اند تا محلی شود برای تحصیل دانش‌آموزان. حالا اما نام این مدارس در لیست مولدسازی برای فروش منتشر شده است. فروشی که برخی از آن به عنوان حراج اموال عمومی یاد می‌کنند.

پیش‌تر وزیر آموزش‌وپرورش گفته بود نیمی از مدارس کشور را خیرین می‌سازند. حالا اما خیرین و دولت برای این مدارس به چالش خورده‌اند.

بر اساس توافقی که خیرین در هنگام واگذاری مدارس با نمایندگان دولت در آموزش‌وپرورش منعقد کرده‌اند، این مدارس وقف آموزش شده است. خیرین می‌گویند فروش این مدارس غیرقانونی است.

سخنگوی دولت مدرسه‌فروشی را دروغ بزرگ خواند


پس از حواشی بسیار انتشار لیست اموال مازاد آموزش‌وپرورش، علی بهادری جهرمی در توییتی نوشت: «مدارس نیمه‌کاره خیرساز با فروش عواید حاصل از طرح مولدسازی تکمیل و فعال خواهد شد. فروش این مدارس یک دروغ بزرگ است که با جابه‌جایی فهرست امول راکد و در فهرست فروش با پروژه‌های عمرانی نیازمند تکمیل از محل منابع حاصل از مولدسازی صورت گرفته است.»


دبیرخانه اجرایی مولدسازی املاک مازاد وزارت آموزش‌وپرورش نیز در اطلاعیه‌ای نوشت: «وزارت آموزش‌وپرورش تعداد ۵۲۰ ملک مازاد خود را جهت مولدسازی و تعداد ۱۴۴۶ پروژه که بیشتر نیمه‌تمام خیری هستند را جهت تکمیل در ازای مولدسازی املاک ارائه شده معرفی کرده است.»

علی شریعتی، از اعضای هیئت مدیره موسسه مهر گیتی در توییت اظهارات سخنگوی دولت را رد کرد. شریعتی شب گذشته با انتشار تصویری از صفحه سامانه مولدسازی نوشت: «سایت مذکور تا قبل از هشت صبح امروز اینگونه بوده. بعد از اطلاع همکارانتان از اشتباهشان به اینگونه که حضرتعالی نشان دادید، درآمده! از نظر ما مهم این است جلوی این کار گرفته شود. دروغ بزرگ گناهش گردن روای غلط به شما.»


واکنش جدید موسسه مهر گیتی به اظهارات سخنگوی دولت


پس از واکنش‌های گسترده به این موضوع، لیست فروش پروژه‌های آموزش‌وپرروش از سایت مولدسازی حذف شد. حالا بخش دیگری به سامانه مولدسازی با عنوان «فهرست پروژه‌های عمرانی نیمه‌تمام قابل تکمیل از محل دارایی‌های مازاد» اضافه شده است.

در توضیح این بخش نوشته‌اند: «فهرست ذیل، عناوین پروژه‌های عمرانی نیمه‌تمام دولت است که در سال‌های قبل شروع شده لیکن به دلیل عدم تامین اعتبار لازم در موعد مقرر به بهره‌برداری نرسیده است. در اجرای مصوبه مولدسازی دارایی‌های دولت، مقرر است این پروژه‌ها از محل منابع حاصل از مولدسازی املاک مازاد دولت، تکمیل و راه‌اندازی گردد.»

آموزش‌وپرورش در لیست پروژه‌ها، 1563 مدرسه را تا پیش از این برای فروش و حالا برای تکمیل و بهره‌برداری گذاشته است. نکته مهم در اصلاح سامانه مولدسازی این است که برخی از خیرین می‌گویند تعدادی از مدارسی که در این لیست «در حال تکمیل» عنوان شده، پیش از این تکمیل و بهره‌برداری شده بود.

موسسه مهر گیتی در واکنش به اظهارات مقامات دولتی برای تکمیل پروژه‌های خیرساز به تجارت‌نیوز توضیحی ارائه کرد. بر اساس توضیح این موسسه مدارسی که در لیست پروژه‌های وزارت آموزش‌وپرورش نیمه تکمیل اعلام شده، بهره‌برداری شدند.

بنا بر توضیحات این موسسه، از فعالیت برخی از این مدارس یک تا چهار سال هم می‌گذرد.

در جدول زیر فقط پروژه‌هایی جمع‌آوری شده که عنوان مدرسه را در لیست پروژه‌های وزارت آموزش‌وپرورش داشتند. سایر پروژه‌ها راستی‌آزمایی نشده بود. تعدادی از این مدارس هم خیرساز هستند.

نقشه دولت برای مدارس خیرساز/ موسسه مهر گیتی مدارس نیمه‌کاره ندارد

بر اساس این لیست، 200 پروژه در خوزستان، 197 پروژه در سیستان‌وبلوچستان، 170 پروژه در اصفهان برای فروش گذاشته شده بود.

لیست دیگر آموزش‌وپرورش، «املاک» است. در این لیست 240 مدرسه و آموزشگاه جز اموال مازاد دولت منتشر شده است. یعنی همان لیستی که دولت رسما فروش آنها را تائید کرده است.

نقشه دولت برای مدارس خیرساز/ موسسه مهر گیتی مدارس نیمه‌کاره ندارد

مولدسازی مدارس در اسفند 1401

ماجرای فروش مدارس خیرساز در سامانه مولدسازی


تاکنون 2 وزارتخانه آموزش‌وپرورش و جهاد کشاورزی لیست خود را در سامانه مولدسازی منتشر کرده‌اند. لیست آموزش‌وپرروش تا پیش از روز گذشته شامل دو بخش می‌شد؛ «پروژه‌ها» و «املاک». حالا لیست پروژه‌ها از روی سایت مولدسازی حذف شده و تنها لیست املاک مانده است.

در روزهای گذشته ویدئویی از مدیرعامل موسسه مهرگیتی در شبکه‌های اجتماعی منتشر شد. ویدئویی که برخی آن را رنج‌نامه او نامیدند.

زهرا گیتی‌نژاد در این ویدئو می‌گوید: «خیرین وقت و مال خود را صرف بچه‌های این سرزمین می‌کنند. آنها مسئول کسری بودجه دولت نیستند.»

موسسه مهر گیتی، در توییتی اعلام کرد: «مطلع شدیم تعدادی از مدارس خیرساز از جمله مدارس مهر گیتی، در لیست فروش املاک آموزش‌وپرروش قرار گرفته‌اند. فروش این املاک بدون رضایت و اجازه خیرین مدرسه‌ساز از نظر شرعی، اخلاق و قانونی صحیح نیست.»

این موسسه بیش از 500 مدرسه در برخی از استان‌ها از جمله سیستان و بلوچستان ساخته و بهره‌برداری کردند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha