فناوری موجود در دستگاه‌های پوشیدنی مانند Fitbits می‌تواند با دستگاه‌های الکترونیکی قابل کاشت قلبی (CIED) مانند دفیبریلاتورها و ضربان‌سازها تداخل داشته باشد.

برخی گجت های پوشیدنی با دستگاه های الکترونیکی قلب تداخل دارند

به گزارش سلامت نیوز به نقل از فوربز، مطالعه‌ای که روز چهارشنبه منتشر شد، نشان می‌دهد که فناوری موجود در دستگاه‌های پوشیدنی مانند Fitbits می‌تواند با دستگاه‌های الکترونیکی قابل کاشت قلبی (CIED) مانند دفیبریلاتورها و ضربان‌سازها تداخل داشته باشد و سلامت افراد دارای این دستگاه‌های پزشکی را در معرض خطر قرار دهند.

محققان دانشگاه یوتا با استفاده از شبیه‌سازی‌های کامپیوتری به بررسی این موضوع پرداختند که چگونه یک فناوری حسگر در برخی دستگاه‌های پوشیدنی به نام bioimpedance که یک جریان الکتریکی کوچک و نامحسوس برای اندازه‌گیری توده عضلانی اسکلتی، توده چربی یا سطح استرس منتشر می‌کند، می‌تواند بر قلب افراد تأثیر بگذارد.

بیشتر بخوانید: فردابانک ، نئوبانک هوشمند

هنگامی که محققان مجموعه‌ای از دستگاه‌های درمانی همگام‌سازی مجدد قلب را که شامل انواع خاصی از ضربان‌سازها هستند و برای نظارت و کنترل ریتم قلب استفاده می‌شوند، آزمایش کردند، دریافتند که جریان‌های الکتریکی خفیف از ابزارهای پوشیدنی گاهی اوقات می‌تواند ایمپلنت‌های قلبی را اشتباه گرفته و باعث عملکرد نادرست آن‌ها شود.

این مطالعه نشان داد که در مورد دفیبریلاتورهای کاردیوورتر قابل کاشت که می‌توانند هم به عنوان ضربان‌ساز عمل کنند و هم به قلب شوک بزنند تا ریتم منظم را بازیابی کنند، ابزارهایی با امپدانس زیستی می‌توانند دستگاه‌های کاشته‌شده را فریب دهند تا بیماران را به‌طور غیرضروری و دردناک شوکه کنند.

به گفته محققان، این مطالعه که در مجله Heart Rhythm منتشر شد، اولین مطالعه ای بود که به مشکلات احتمالی مرتبط با بیومپدانس دستگاه های پوشیدنی پرداخت و به گفته محققان، مطالعات بیشتری برای درک بهتر اثرات آن بر بیماران مورد نیاز است.

بنجامین اشتاینبرگ، الکتروفیزیولوژیست قلب که یکی از نویسندگان این مطالعه است، گفت: «ما بیمارانی داریم که برای زندگی به ضربان سازها وابسته هستند. اگر ضربان ساز در اثر تداخل گیج شود، ممکن است در طول مدت زمانی که گیج شده است، کار خود را متوقف کند. اگر این تداخل برای مدت طولانی باشد، ممکن است بیمار از هوش برود یا بدتر شود.»

دستگاه‌های قلبی قابل کاشت که برای افرادی که به کمک برای کنترل ریتم قلب خود نیاز دارند رایج است، اغلب با هشدارهایی در مورد تداخل احتمالی الکترونیک به دلیل میدان‌های مغناطیسی همراه هستند. به عنوان مثال، کلینیک کلیولند نسبت به حمل تلفن در جیب نزدیک ضربان ساز هشدار می دهد.

در سال 2021، مطالعه‌ای توصیه کرد که بیماران دارای ضربان‌ساز و دفیبریلاتور دستگاه‌های الکترونیکی را که «ممکن است تداخل مغناطیسی ایجاد کند» را حداقل 6 اینچ از دستگاه‌های پزشکی کاشته شده دور نگه دارند.

ما بیمارانی داریم که برای زندگی به ضربان سازها وابسته هستند. اگر ضربان ساز در اثر تداخل گیج شود، ممکن است در طول مدت زمانی که گیج شده است، کار خود را متوقف کند. اگر این تداخل برای مدت طولانی باشد، ممکن است بیمار از هوش برود یا بدتر شود.

به گفته محققانی که این مطالعه را منتشر کرده‌اند، نگرانی این است که دستگاه‌های کاشتنی ویژگی‌ای به نام «حالت آهن‌ربایی» دارند که می‌تواند از آهن‌رباهای قوی‌تر مانند آهنرباهای موجود در آیفون‌های جدیدتر فعال شود.

این مطالعه پس از انجام آن توسط سازمان غذا و دارو انجام شد. آزمایش خود تأیید می کند که میدان مغناطیسی برخی دستگاه ها به اندازه کافی قوی است که حالت ایمنی مغناطیسی دستگاه های پزشکی مورد نظر را روشن کند. FDA همچنین اعلام کرد که این خطر برای بیماران کم است. پیش از این در سال 2021، اپل دستورالعمل مشابهی را برای کاربران دارای دستگاه های قلبی کاشتنی صادر کرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha