مدیر نظارت و ارزیابی فرآورده‌های خوراکی، آشامیدنی، آرایشی و بهداشتی معاونت غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی زنجان گفت: در خانه‌تکانی‌ها از ترکیب و اختلاط مواد شیمیایی مثل جوهرنمک، سفیدکننده‌ها و لکه‌برها به شدت خودداری شود چون بخارها و گازهای ناشی از آن بسیار سمی و خفه‌ کننده است.

ترکیب مواد شیمیایی در هنگام خانه تکانی مرگ آور است

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایرنا، لاله احرامی با اشاره به خانه تکانی های عید نوروز و بی توجهی بانوان به برخی نکات بهداشتی، افزود: استفاده نا به جا و بدون آگاهی از مواد شوینده و پاک‌کننده‌های شیمیایی می‌تواند خطرات جبران‌ ناپذیری در پی داشته باشد.

وی با بیان اینکه بسیاری از فرآورده‌های شوینده و پاک‌کننده، بخارهای سمی ایجاد می‌کند که به مخاط دهان، بینی و ریه صدمه می‌زند، اضافه کرد: هنگام استفاده از این فرآورده‌ها لازم است پنجره‌ها باز شود تا هوا به خوبی در محیط جریان داشته باشد.

این کارشناس ادامه داد: پس از استفاده از مواد شیمیایی باید درب آن بلافاصله بسته شود و هیچ ظرف دربسته‌ای نباید در دسترس کودکان قرار گیرد و از طرفی محصولات شیمیایی و شوینده، نفت و بنزین و داروها خصوصا شربت ترک اعتیاد متادون باید همیشه در ظرف اصلی خود نگهداری شود.

وی تاکید کرد: مواد شیمیایی هرگز نباید در ظرف مواد خوراکی مانند نوشابه ریخته شود زیرا این عمل موجب می شود کودکان به اشتباهی آن را بخورند و دچار مسمومیت شدید شوند.

مدیر نظارت و ارزیابی فرآورده‌های خوراکی، آشامیدنی، آرایشی و بهداشتی معاونت غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی زنجان ادامه داد: در هنگام استفاده از فرآورده‌های شیمیایی و شوینده باید برچسب روی بسته‌بندی با دقت مطالعه شود و این نکته مورد توجه قرار گیرد که استفاده از داروها و مواد شیمیایی در تاریکی می‌تواند خطرناک باشد.

وی اظهار داشت: بسیاری از داروها و محصولات خانگی مثل جوهرنمک، مواد شوینده و لکه بر، لاک‌پاک‌کن، سموم حشره‌کش و جونده‌کش مثل مرگ‌ موش، تینر، ضد یخ، بنزین و نفت می‌تواند در صورت بلعیده شدن و تماس با پوست و چشم یا در صورت تنفس بسیار سمی باشد.

احرامی خاطر نشان کرد:در زمان نظافت سطوح و استفاده از ترکیبات شوینده و پاک‌کننده لازم است از دستکش لاستیکی، کفش جلو بسته و ماسک استفاده و در صورت بلع یا استنشاق مواد غیرخوراکی و سمی باید با مرکز اورژانس ۱۱۵ یا مرکز اطلاع‌رسانی داروها و سموم ۱۹۰ تماس گرفته شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha