طبق گزارش‌ها، سمنان با سه شهرستان نارنجی کرونایی، پرخطرترین استان کشور از لحاظ شیوع کرونا است که رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی مانند استفاده از ماسک، رعایت فاصله اجتماعی و تزریق واکسن، راهکار مهار خیز این ویروس منحوس است.

مهار خیز کرونا در پرخطرترین استان کشور با رعایت نکات بهداشتی

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایرنا، اواسط دسامبر ۲۰۱۹ (۲۴ آذر ۹۸) بود که ویروس کرونا (COVID-۱۹) در شهر «ووهان» کشور چین گزارش شد؛ ابتدا از این بیماری به‌عنوان ذات‌الریه نام‌ برده می‌شد اما کمیسیون ملی بهداشت چین در ۳۰ دسامبر سال ۲۰۱۹ (۹ دی ۹۸) به‌صورت رسمی شیوع این ویروس را در این کشور اعلام کرد؛ این ویروس در نهایت به همه کشورها از جمله ایران سرایت کرد و سازمان بهداشت جهانی را بر آن داشت تا وضعیت فوق‌العاده اعلام کند و از سال ۱۳۹۸ تا ۱۴۰۰ کشور به دلیل شیوع کرونا در شرایط عادی نبود و سرانجام با فراگیرشدن تزریق واکسن و رعایت نکات دستورالعمل‌های بهداشتی مهار شد و هر از چندگاهی این ویروس منحوس از غفلت در رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی استفاده و در جامعه خیز برمی‌دارد و اکنون طبق تازه‌ترین اعلام رنگ‌بندی کرونایی کشور، سمنان تنها استان کشور است که سه شهرستان با وضعیت نارنجی و پرخطر دارد و این زنگ خطر در عادی انگاری دستورالعمل‌های بهداشتی است که باید آحاد جامعه برای مهار خیز کرونا همراهی کنند.

طبق تازه‌ترین رنگ‌بندی کرونایی کشور اعلام شده از سوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، شهرستان های سمنان، سرخه و آرادان در وضعیت نارنجی قرار دارند. شهرستان های دامغان، مهدیشهر و گرمسار در وضعیت زرد کرونایی هستند و شاهرود و میامی وضعیت آبی کرونایی دارند.

در رنگ‌بندی هفته گذشته وضعیت کرونایی کشور، سرخه تنها شهرستان با وضعیت نارنجی بود که اکنون به سه شهرستان افزایش یافته است.

مهار خیز کرونا در پرخطرترین استان کشور با رعایت نکات بهداشتی

بر اساس اعلام مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، تعداد شهرهای با وضعیت قرمز همانند هفته های گذشته صفر بود و تعداد شهرهای با وضعیت نارنجی از یک به ۶ شهر رسید.

هشدار افزایش بیماران کرونایی در مراکز درمانی دانشگاه علوم پزشکی استان سمنان

رییس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی استان سمنان بیان کرد: طی روزهای گذشته تعداد بیماران چه به صورت مراجعه سرپایی و چه بستری مبتلا به ویروس کرونا در مجموعه تحت پوشش این دانشگاه افزایش داشت.

کامران قدس با بیان اینکه ۳۰ بیمار بستری مبتلا به کرونا در مراکز درمانی وابسته به علوم پزشکی سمنان تحت درمان هستند، تصریح کرد: از مجموع بستری ها ۹ نفر در بخش مراقبت‌های ویژه قرار دارند، در حالی که در هفته های گذشته آمار افراد بستری در بیمارستان های تحت پوشش دانشگاه در یک هفته به عدد یک رسیده بود.

وی ادامه داد: در جدیدترین رنگ بندی وضعیت شیوع کرونا ویروس اعلام شده توسط وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، شهرستان های سمنان، سرخه و آرادان در وضعیت نارنجی و شهرستان های دامغان، گرمسار و مهدیشهر در وضعیت زرد قرار دارند.

وی ضمن هشدار در زمینه رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی، گفت: با توجه به روند افزایشی موارد بستری و ابتلا در استان، از عموم شهروندان درخواست می کنم با رعایت نکات بهداشتی مانند استفاده از ماسک، رعایت فاصله اجتماعی و پرهیز از حضور در مکان های عمومی و شلوغ، مدافعان سلامت را در کنترل این بیماری واگیر یاری کنند.

وی یادآوری کرد: شمار موارد ابتلا در شهرستان‌های تحت پوشش این دانشگاه از ابتدای شیوع کووید۱۹ تاکنون از مرز ۶۳ هزار بیمار گذشته است.

رییس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی استان سمنان گفت: ۴۸۰ هزار نفر در شهرستان‌های زیر پوشش این دانشگاه (شهرستانهای سمنان، دامغان، گرمسار، مهدیشهر، آرادان و سرخه) ساکن هستند و ارتقای کیفیت خدمات‌رسانی با اهتمام ویژه از سوی دانشگاه علوم پزشکی در این مناطق پیگیری می‌شود.

پرهیز از عادی‌انگاری و رعایت نکات بهداشتی لازمه مهار خیز کرونا در سمنان

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی استان سمنان، از شهروندان خواست با پرهیز از عادی انگاری ، با استفاده از ماسک، از ابتلا به کرونا پیشگیری و در مهار خیز شیوع کرونا در مناطق تحت پوشش این دانشگاه همراهی کنند.

تزریق واکسن علیه ویروس کرونا در کنار رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی مانند رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی و استفاده از ماسک راهکارهای پیشگیری از پیک شیوع کرونا است

سید سعید کسائیان افزود: طی هفته گذشته در بیمارستان‌های زیر مجموعه دانشگاه علوم پزشکی سمنان نه تنها مواردی از فوت بیمار کرونایی ثبت شد، بلکه هم اکنون ۹ بیمار کرونایی در بخش مراقبت‌های ویژه ICU بستری هستند.

وی یادآور شد: تزریق واکسن علیه ویروس کرونا در کنار رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی مانند رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی و استفاده از ماسک راهکارهای پیشگیری از پیک شیوع کرونا است.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم‌پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی استان ‌سمنان تاکید کرد: هر فرد بالای ۱۸ سال که ۶ ماه از آخرین تزریق دز واکسن کرونایش گذشته باشد، باید برای تزریق دز بعدی واکسن مراجعه کند.

۶ شهرستان سمنان، دامغان، مهدیشهر، سرخه، گرمسار و آرادان تحت پوشش دانشگاه علوم‌پزشکی استان سمنان و شهرستان‌های شاهرود و میامی با ۵۴ هزار کیلومتر مربع مساحت، گستره زیر پوشش دانشگاه علوم پزشکی شاهرود است.

سمنان که به دارالمرحمه معروف است با مساحت نزدیک به ۹۷ هزار و ۵۰۰ کیلومتر مربع یکی از پهناورترین استان‌های کشور ایران است که با پنج و ۹ دهم درصد مساحت کل کشور، از این نظر هفتمین استان ایران محسوب می‌شود.

بر پایه سرشماری نفوس و مسکن سال ۱۳۹۵ کشور، از مجموع جمعیت بیش از ۷۰۲ هزار نفری استان سمنان ۴۵ هزار و ۸۱۶ خانوار روستایی در ۵۴۹ روستا و آبادی استان زندگی می کنند.

رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی و تزریق دز یادآور واکسن کرونا تنها راهکار پیشگیری از اوج‌گیری است و انتظار می‌رود مسوولان و رسانه ها با آگاهسازی و اجرای برنامه‌های راهبردی و الزام‌آور شهروندان را نسبت به خطر اوج‌گیری دوباره کرونا هوشیار کنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha