زن تاب‌آور، زنی معمولی است انعطاف‌پذیری را بر تخریب ترجیح می‌دهد. تاب آوری زنان منجر به حفظ ویژگی‌های اصالت ذاتی در همه جنبه‌های زندگی‌ می‌شود.

راهکارهایی برای زنان که از سختی‌ها عقب نشینی نکنند

آشنایی با مفهوم تاب آوری زنان

در این مقاله قصد داریم به شرح مطالبی پیرامون تاب آوری زنان بپردازیم. ما در جهانی زندگی می کنیم که با شرطی شدن فرهنگی، تعصب ناخودآگاه و ادراکاتی که جهان بینی ما را شکل می دهد، گرفتار شده است. ایدئولوژی‌ها و نظام‌های اعتقادی ما تحت تأثیر عوامل بیرونی و درونی بسیاری قرار گرفته‌اند. همچنین عقاید ما تحت تأثیر بازنمایی زنان در رسانه‌ها هستند که گاهی اوقات تحریف می‌شوند، برخی مثبت و برخی منفی‌تر.

با استناد به پژوهش‌های انجمن روانشناسی آمریکا ، تاب آوری زنان به معنای فرآیند سازگاری خوب در مواجهه با ناملایمات است. ناملایماتی از جنس مشکلات خانوادگی ، مشکلات مرتبط با سلامتی، مشکلات مرتبط با محیط کار و عوامل استرس‌زای مالی. به بیان دیگر تاب آوری به معنای "بازگشت" از تجربیات دشوار است.

دلایلی که تاب ‌آوری زنان بسیار مهم تلقی می‌شود کاملاً واضح است. این دلایل بر عواملی مانند سرعت و شدت زندگی کاری زنان، فشارهای اجتماعی و سوگیری جنسیتی، مسئولیت‌های اضافی زندگی خانگی از جمله بار عاطفی مدیریت خانواده تاثیرگذار است.

راهکارهایی برای زنان که از سختی‌ها عقب نشینی نکنند
تاب آوری در زنان

شکاف استرس جنسیتی

مطالعات اخیر پیرامون تاب ‌آوری زنان شکاف استرس جنسیتی بین مردان و زنان را به عنوان یکی از فاکتورهای مهم در تاب آوری تلقی می‌کند. در هشت سال گذشته سطوح استرسی که زنان گزارش می‌کنند نسبت به استرس گزارش‌شده مردان افزایش یافته است. این فاکتورها به تعدادی از عوامل همگرا اشاره می‌کنند. عوامل همگرای استرس‌زای منحصربه‌فردی که بر روی زنان و عملکرد آنان تاثیر بسزایی دارند. تاثیر این فاکتورها به ویژه در زمانی که زنان به عنوان رهبر یک سازمان هستند و یا مسئولیت اجتماعی دارند ظاهر می‌شوند. از جمله عوامل شناسایی شده برای این افزایش استرس مواردی مانند موارد زیر هستند:

  • مبادلات شغلی مهم‌تری که زنان با ورود به دوران والدین انجام می‌دهند بر تاب ‌آوری زنان تاثیر بسیاری دارد.
  • مواجهه با تعصب جنسیتی به عنوان مانعی برای پیشرفت رهبری زنان در سازمان‌ها در بحث تاب ‌آوری زنان

البته در بحث تاب آوری زنان به این موارد تشدید عوامل تجاری و جهانی و خطرات خارجی که همه افراد با آن روبرو هستند را هم اضافه کنید.

راهکارهایی برای زنان که از سختی‌ها عقب نشینی نکنند
ارتقاء تاب آوری در زنان

روش‌های ارتقاء تاب آوری زنان

با توجه به اینکه بسیاری از زنان در حال حاضر تحت فشارها و استرس‌های روزافزون هستند، چگونه می‌توان به انرژی خود برگشت و آن را حفظ کرد تا زنان از سختی‌ها عقب نشینی نکنند؟ اصول تاب آوری زنان برای پیشرفت تحت فشار به چه مواردی اشاره دارد؟ از جمله اهداف تاب آوری زنان این است که نهایتا زنان احساس بهتری نسبت به عملکرد خود و نقش خود در زندگی و بخش‌های مختلف جامعه داشته باشند. در ادامه به چندین مورد از این فاکتورها پیرامون تاب ‌آوری زنان و چگونگی ارتقاء تاب آوری زنان می‌پردازیم.

  • تعیین اهداف مشخص در زندگی به منظور افزایش تاب ‌آوری زنان
  • نگرش کلی و سیستماتیک به امور روزمره
  • مدیریت فرآیندهای فکری، احساسات
  • پرورش روحیه سخاوت و دلسوزی نسبت به خود و دیگران.
  • توسعه توانایی انعطاف پذیری، چارچوب بندی مجدد، تعویض سریع حالات روحی و تغییر ناملایمات و تبدیل تهدیدهای استرس‌زای محیطی به فرصت‌های رشد و پیشرفت.
  • پرورش ارتباطات قوی با دیگران اعم از زنان و مردان برای رشد تاب ‌آوری زنان
  • ایجاد جریان سیال در امور زندگی و محیط‌های کار.

منابع

https://www.phoenixheartedwoman.com/blog/resilience-what-is-it-and-why-is-it-crucial-for-female-leaders

https://had-int.org/blog/womens-resilience

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha