عضو کمیته علمی ستاد ملی مقابله با کرونا ضمن تشریح چرایی افزایش شهرهای زرد و نارنجی کرونا در کشور، گفت: اینکه برخی شهرها نارنجی و زرد می‌شوند، شاید دلیل بر این باشد که داریم وارد یک پیک می‌شویم؛ البته هنوز قضاوت درباره این مسائل سخت است.

افزایش موارد کرونا در برخی شهرهای کشور/شدت بیماری خفیف است

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا، دکتر سید احمد طباطبایی درباره وضعیت کرونا در کشور و چرایی افزایش شهرهای زرد و نارنجی، گفت: در کشور ما در برخی مناطق و شهرها آمار افزایشی را مشاهده می‌کنیم. بر اساس رنگ‌بندی وزارت بهداشت نیز تعداد شهرهای نارنجی و زرد بیشتر شده است. البته هرچند که هنوز شهر با رنگ قرمز کرونایی در کشور نداریم، اما در مجموع مقداری افزایش در برخی شهرها دیده می‌شود.

روند کلی شیوع کرونا در کشور کاهشی است

وی افزود: البته شرایط کنونی کرونا در مقایسه با یک یا دو سال گذشته بسیار بهتر شده و شیوع بسیار کمتر است. در حیطه اطفال با اینکه همچنان موارد کرونا را به صورت تک‌گیر مشاهده می‌کنیم، اما خوشبختانه عوارضی شدیدی که در سال گذشته در اطفال دیده می‌شد، امسال دیده نمی‌شود و از نظر شیوع هم روند کلی کاهشی بوده و شیوع کمتر است.

کرونا همچنان یک تهدید محسوب می‌شود

طباطبایی با بیان اینکه هنوز نمی‌توان کمربند ایمنی و محافظتی خودمان را در قبال کرونا برداریم، گفت: کرونا همچنان تهدید محسوب می‌شود و همچنان به موازات عفونت‌های تنفسی دیگر که در کشور شایع است، می‌تواند شایع باشد. پیش از این دیده‌ایم که کرونا علائم متفاوت و مختلفی را اعم از علائم تنفسی تا علائم گوارشی و حتی برخی مواقع علائمی مانند تشنج و ... را ایجاد کرده است. در مواردی به راحتی هم نمی‌توان این علائم را به کرونا منتسب کرد. در عین حال شاید به دلیل کاهش شیوع بیماری، میزان انجام تست‌ها نیز کاهش یافته است.

وی با بیان اینکه یکی از نکات مورد توجه این است که دیگر کسی پروتکل‌های بهداشتی را رعایت نمی‌کند، گفت: در مجامع عمومی اعم از عروسی، عزا و ...، پروتکل‌ها رعایت نمی‌شود و همه فکر می‌کنند که در کرانه امن قرار گرفته‌اند. در حالی که همچنان توصیه بر این است که چند اصل رعایت بهداشت اعم از شست‌وشوی منظم دست‌ها، ‌رعایت فاصله‌گذاری با افراد مشکوک، استفاده از ماسک در جاهای شلوغ و پر رفت و آمد و تزریق دزهای یادآور واکسن رعایت شود.

طباطبایی ادامه داد: افراد باید واکسیناسیون‌شان علیه کرونا را کامل کنند و افراد در معرض خطر مانند سنین بالا یا مبتلایان به بیماری‌های زمینه‌ای، حتما واکسن یادآور کرونا را تزریق کنند.

چرایی افزایش شهرهای زرد و نارنجی کرونایی

طباطبایی با بیان اینکه علی‌رغم کم بودن شیوع، اما در مناطقی افزایش موارد داریم و به همین دلیل شهرهای زرد و نارنجی افزایش یافته است، گفت: البته در مقایسه با کشورهای پیشرفته تعداد تست‌هایمان کاهش یافته است و ممکن است برخی بیماران شناسایی نشوند. بنابراین شاید یکی از دلایلی که آمارمان زیاد نیست، این است که انجام تست‌هایمان کاهش یافته است. با این حال خوشبختانه بر اساس آنچه که ما در مراکز بستری می‌بینیم، شدت بیماری خفیف است.

وی با بیان اینکه تقریبا در تمام مراسمات، تجمعات، تعطیلی‌ها و مناسبت‌ها نگرانی از افزایش موارد کرونا به دلیل افزایش رفت و آمدها، سفرها و ... وجود دارد، اظهار کرد: با این حال برخلاف سال‌های گذشته بروز و ظهور بیماری آنقدر واضح نبود. با این حال باید رعایت‌ پروتکل‌های بهداشتی انجام شود.

احتمال بروز پیکی جدید

طباطبایی درباره احتمال بروز موج جدیدی از کرونا در کشور، گفت: هنوز آمارهای وزارت بهداشت، صعودی نشده است، بلکه عمدتا آمار طی پنج تا شش ماه گذشته، یکنواخت بوده و افزایش چشمگیری نداشته است. با این حال اینکه برخی شهرها نارنجی و زرد می‌شوند، شاید دلیل بر این باشد که داریم وارد یک پیک می‌شویم. البته هنوز قضاوت درباره این مسائل سخت است. تنها موضوع بحث رعایت پروتکل‌هاست. بنابراین نمی‌توان به طور دقیق پیش‌بینی کرد. با این حال احتمال دارد وارد یک پیک جدید شویم، اما باید رعایت پروتکل‌های بهداشتی به ویژه در نوروز که دید و بازدیدها بیشتر می‌شود را داشته باشیم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha