شنبه ۲۷ اسفند ۱۴۰۱ - ۰۹:۵۲
کد خبر: 353178

لذت تجربه یک سفر خوب در ایام تعطیلات را می‌توان با رعایت نکاتی دوچندان کرد؛ نکاتی که در آن علاوه بر خود، می‌توان جامعه محلی و محیط‌زیست را شریک آرامش سفر مسئولانه کرد.

98 درصد آتش‌سوزی جنگل‌ها کار انسان‌هاست

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه همشهری ،سفر مسئولانه به طبیعت یا شهرها و روستاها یکی از وظایف شهروندی است؛ اینکه وقتی از طبیعت بازدید می‌کنید، به‌خوبی از آن مراقبت کنید و آسیبی به جاذبه‌های طبیعی وارد نکنید، آشغال نریزید، آتش را خاموش کنید، شاخه‌های درختان را زخمی نکنید، به اقتصاد محلی اهمیت دهید، با شناخت کامل سفر کنید و به فرهنگ و اعتقادات بومیان منطقه احترام بگذارید.

درواقع یک گردشگر علاوه بر احترام به محیط‌زیست و طبیعت، باید نسبت به سنت‌ها و آداب جوامع محلی که از آن بازدید می‌کند نیز احساس مسئولیت داشته باشد. هرچه گردشگری آگاهانه‌تر و مسئولانه‌تر باشد، پایدارتر خواهد شد. نوروز امسال فرصت خوبی است که کمی در قواعد سفر رفتن‌مان تغییر ایجاد کنیم تا محیط‌زیست، آثار تاریخی، جامعه محلی و مسافران دیگر در جاده‌ها به یک اندازه از حضور ما منتفع شوند.



گردشگری پایدار


همیشه قبل از سفر برای نحوه اقامت، رفت‌وآمد، زمانبندی مسیرها و بازدید از مکان‌ها برنامه‌ریزی و تحقیق کنید. سفر برای خوردن یک غذای محلی، یکی از اهداف سفر در دنیاست. این کار به جامعه محلی برای توسعه پایدار و تنوع فرهنگی کمک می‌کند. اگر می‌خواهید از پوشش مردم روستاها و شهرها عکس بگیرید، حتما قبل از این کار اجازه بگیرید.

برای رعایت حقوق کودکان از آنها عکس نگیرید. به پوشش، آداب و رسوم و اعتقادات هر منطقه احترام بگذارید اگر اهالی محلی یک منطقه زباله می‌ریزند، شما این کار را نکنید. ردپای کربن خود را کم کنید و تا آنجا که مقدور است برای دیدن آثار تاریخی در شهرها دوچرخه‌سواری و پیاده‌روی کنید. 2هزار اقامتگاه بومگردی در کشور وجود دارد. اقامتگاه‌های بومگردی تجربه‌ و شناخت متفاوتی از تنوع فرهنگی و چگونگی همراهی با طبیعت در اختیارتان می‌گذارند و می‌توانید فرصت مصاحبت با افراد بومی را هم در این اقامتگاه‌ها که با احترام به طبیعت و تنوع زیستی بنیانگذاری شده‌اند، داشته باشید.


طبیعت‌گردی مسئولانه


51میلیارد بطری پلاستیکی هرساله در دنیا استفاده می‌شود و فقط یک‌پنجم آن به مرحله بازیافت می‌رسد. ایران جزو 20کشور مصرف‌کننده پلاستیک در دنیاست که روزانه ۴۹۰تن کیسه‌ پلاستیکی در آن تولید می‌شود. امسال تمام زباله‌های خود را از طبیعت برگردانید، از ظروف پلاستیکی یکبار مصرف استفاده نکنید و از کیسه‌های پارچه‌ای استفاده کنید.


کمتر از 30کشور قانون منع مصرف کیسه پلاستیکی دارند. در ایران هنوز محدودیتی وجود ندارد و طرح‌های کاهش مصرف، تشویقی است.
در طبیعت به پوشش جانوری آسیب وارد نکنید. در جاده‌ها آهسته برانید. ۸۰هزار حیوان سالانه در جاده‌ها می‌میرند. ۵۰درصد تلفات حیات‌وحش و ۵۲درصد تلفات یوزپلنگ آسیایی گونه به‌شدت در معرض انقراض، ناشی از تصادفات جاده‌ای بوده است.


در طبیعت آتش روشن نکنید و اگر مجبور بودید، یک گودال کوچک حفر و حتما آن را خاموش کنید. ۲درصد از آتش‌سوزی‌های جنگل‌ها و مراتع کشور عامل طبیعی و ۹۸درصد عامل انسانی دارند، ۴درصد آن عمدی و ۹6درصد سهوی است. درختان سوزنی‌برگ بیشتر از درختان پهن‌برگ مستعد آتش‌سوزی هستند.

98 درصد آتش‌سوزی جنگل‌ها کار انسان‌هاست

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha