معاون اجتماعی موسسه کادراس، کانون خانواده، نهاد آموزشی کشور و دوستان را به عنوان سه گروهی که می‌توانند فرد را نسبت به مصرف انواع مواد مصون نگه دارند، عنوان کرد.

سه گروهی که می‌توانند شما را در برابر اعتیاد مصون نگه دارند

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا، فرزانه سهرابی با اشاره به اینکه در قرن بیست و یکم اقتصاد مخدری پس از اسلحه دومین تجارت پر سود در سراسر جهان عنوان می‌شود، اظهار کرد: متاسفانه میلیون‌ها نفر تحت تاثیر فرهنگ بومی، تبلیغات کمپانی‌های بزرگ، تسکین دردهای جسمی- روحی، کسب تجربه‌های جدید و… روی به مصرف انواع مواد مخدر و محرک می‌آورند. در چنین شرایطی بسیاری از افراد به دلیل اعتیاد به یک یا چند مواد مخدر نه تنها خود را تبدیل به شهروندی غیر مسئول و بیمار برای جامعه می‌کنند، بلکه حکومت، خانواده و گروه دوستان نیز به شکل مستقیم و غیرمستقیم درگیر این پدیده مخرب می‌شوند.

وی ادامه داد: بسیاری از کارشناسان معتقدند برای پیشگیری از این بیماری مخرب لازم است تا پیش از شکل‌گیری شخصیت فرد، یعنی در سنین نوجوانی و جوانی جلوی ایجاد میل یا مصرف مواد در فرد گرفته شود. سوال کلیدی این است که کدام نهادهای اجتماعی می‌توانند نقش بازدارنده در گرفتار شدن نوجوانان و جوانان نسبت به پدیده اعتیاد ایفا کنند؟.

سهرابی با اشاره به عوامل موثر در ایمن‌سازی نسل جدید در برابر انواع اعتیار معتقد است که شاید نخستین گروه اجتماعی که می‌تواند فرد را نسبت به مصرف انواع مواد مصون نگه دارد، کانون خانواده است.

به گفته معاون اجتماعی موسسه کادراس، والدین، برادران و خواهران بزرگ فرد نوجوان یا جوان باید با تامین نیازهای عاطفی- شخصیتی، کنترل روابط اجتماعی، ایجاد آگاهی در برابر افراد ناسالم و خطرات مصرف مواد و حمایت از روند درمان شخص در صورت گرفتار شدن وی به اعتیاد به عنوان اولین سنگر مبارزه با مواد مخدر به ایفای نقش خود بپردازند.

سهرابی خاطرنشان کرد: بی‌شک اعضای خانواده به دلیل نزدیکی خونی و عاطفی که به جوان در معرض اعتیاد یا شخص معتاد دارند می‌توانند نقش مهمی در جلوگیری از پیش‌روی پدیده شوم اعتیاد و یا ترک فرد معتاد ایفا کنند.

وی دومین نهادی که نقش مهمی در شکل‌گیری شخصیت افراد و جامعه‌پذیری شهروندان ایفا می‌کند را نهاد آموزشی کشور عنوان کرد و گفت: ایرانیان ۱۲ سال در نظام آموزش و پرورش (از ۶ الی ۱۸ سالگی) تحت آموزش انواع علوم و آموزه‌های اخلاقی- تربیتی قرار می‌گیرند. در این بازه سنی افراد بیشترین پذیرش را نسبت به نهادنیه‌سازی ویژگی‌های مثبت اخلاقی و کنار گذاشتن ناهنجاری‌های رفتاری- اجتماعی دارند. در عین حال سن بلوغ بیشترین کشش را در افراد کم تجربه برای امتحان رفتارهای پرخطر مانند مصرف انواع مواد مخدر، الکل یا روابط جنسی خارج از چارچوب ایجاد می‌کند. در چنین شرایطی لازم است تا نظام آموزشی کشور با سختگیری نسبت به آموزش رفتارهای اجتماعی دانش‌آموزان و ارائه آموزش مناسب، مبارزه با مواد مخدر را در سنین پایین آغاز کند.

معاون اجتماعی موسسه کادراس دیگر گروه اجتماعی موثر در جلوگیری از گرفتاری افراد به دام اعتیاد را گروه دوستان تلقی کرد و افزود: دوستان نزدیک فرد می‌توانند نقش مهمی در شکل‌گیری شخصیت شخص نوجوانان یا جوان و پذیرش عادت‌های رفتاری (خوب یا بد) ایفا کنند. بر همین اساس لازم است افراد جوان با سخت‌گیری در انتخاب دوست در محله، مدرسه، باشگاه و… زمینه رشد فردی خود را فراهم آورند. بی‌شک تصمیم غلط در خصوص انتخاب دوست می‌تواند تاثیرات جبران‌ناپذیری بر روی شکل‌گیری شخصیت فرد و آینده او داشته باشد. در این مسیر لازم است خانواده‌ها با نظارت نامحسوس و ارائه مشورت در انتخاب دوستان فرزند خود نقشی بازدارنده ایفا کرده و جلوی ایجاد هرگونه انحراف اخلاقی را در سنین ابتدایی بگیرند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha