نتایج یک بررسی جدید نشان می‌دهد، احتمال بروز دیابت در زنان بارداری که بیشتر از سایر افراد در معرض نور قرار دارند، ۵ برابر بیشتر است.

«نور» خطر ابتلا به دیابت در زنان باردار را افزایش می‌دهد

به گزارش سلامت نیوز به نقل از آنا، نتایج یک بررسی جدید نشان می‌دهد، احتمال بروز دیابت در زنان بارداری که بیشتر از سایر افراد در معرض نور قرار دارند، ۵ برابر بیشتر است.

دانشمندان ترفند ساده قبل از خواب را کشف کردند که خطر ابتلا به دیابت را در زنان باردار کاهش می‌دهد؛ محققان میزان قرار گرفتن در معرض نور ۷۴۱ زن را طی هفت روز متوالی اندازه گیری کردند و نتایج نشان داد، افرادی که بیشتر در معرض نور بودند بیش از ۵ برابر بیشتر در معرض ابتلا به دیابت قرار داشتند.

به گفته محققان آمریکایی، خاموش کردن تلفن‌های هوشمند و کم‌نور کردن چراغ‌ها در نزدیکی زمان خواب می‌تواند خطر ابتلا به دیابت بارداری را در زنان باردار کاهش دهد.

داده‌های به دست آمده از این مطالعه اکنون نشان می‌دهد زنانی که در سه ساعت قبل از به خواب رفتن بیشتر در معرض نور قرار می‌گیرند، خطر بیشتری برای ابتلا به دیابت بارداری دارند.

محققان ۷۴۱ زن ذکر شده را در سه ماهه دوم بارداری مورد بررسی قرار دادند و قرار گرفتن انها در معرض نور به مدت هفت روز متوالی با ردیاب مچ دست اندازه گیری شد. این مطالعه به دنبال این بود که ببیند زنان چه مقدار از سه ساعت قبل از خواب را در نور معمولی و روشن‌تر سپری می‌کنند.

در نهایت کارشناسان این مطالعه به این نتیجه رسیدند، افراد باید نوری را که قبل از خواب در معرض آن قرار می‌گیرند، از جمله دستگاه‌های الکترونیکی محدود کنند. مینجی کیم، متخصص مغز و اعصاب که این مطالعه را از دانشگاه نورث وسترن در ایالات متحده رهبری کرد گفت: «ما از لحظه بیدار شدن تا زمانی که به رختخواب می‌رویم، به مضرات بالقوه روشن نگه داشتن محیط فکر نمی‌کنیم، اما لازم است قبل از اینکه به رختخواب برویم چندین ساعت محیط تاریک را مهیا کنیم؛ علاوه براین، ما احتمالاً برای هر کاری که به طور معمول در عصر انجام می‌دهیم به نور زیادی نیاز نداریم».

محقق این مطالعه توصیه کرد: سعی کنید نوری که در محیطتان وجود دارد را در سه ساعت قبل از رفتن به رختخواب کاهش دهید. بهتر است در این مدت از رایانه یا تلفن خود استفاده نکنید. اما اگر مجبور به استفاده از آن‌ها هستید، صفحه نمایش را تا حد امکان کم نور نگه دارید.

اکثر دستگاه‌های الکترونیکی تنظیماتی برای محدود کردن نور آبی که بر ملاتونین تأثیر می‌گذارد، ارائه می‌کنند.

ملاتونین یک هورمون طبیعی است که توسط غده صنوبری در مغز تولید می‌شود و سپس در جریان خون آزاد می‌شود. تاریکی باعث می‌شود غده صنوبری شروع به تولید ملاتونین کند در حالی که نور باعث توقف تولید آن می‌شود. در نتیجه، ملاتونین به تنظیم ریتم شبانه روزی کمک می‌کند و چرخه خواب و بیداری ما را با شب و روز هماهنگ می‌کند. با این کار، به خواب رفتن تسهیل می‌شود و استراحت ما، مداوم و با کیفیت خواهد شد. ملاتونین که اغلب به عنوان هورمون خواب از آن یاد می‌شود، عامل مهمی در تنظیم چرخه خواب و بیداری بدن است. تولید ملاتونین با تاریکی عصرگاهی افزایش می‌یابد و موجب تسهیل خواب سالم و جهت دهی به ریتم شبانه روزی طبیعی بدن می‌شود.

نتایج این پژوهش در مجله آمریکایی زنان و زایمان، طب جنین مادر منتشر شده است.

کیم گفت: ورزش منظم و تغذیه سالم از جمله مهمترین کارهایی است که زنان می‌توانند برای محدود کردن خطر ابتلا به دیابت بارداری انجام دهند، اما کم کردن چراغ‌ها و نور آن‌ها یک تغییر آسان است که به راحتی می‌توان آن را انجام داد.

** دیابت بارداری چیست؟

دیابت بارداری نوعی دیابت است که زنان باردار را معمولاً در سه ماهه دوم یا سوم تحت تاثیر قرار می‌دهد.
زنان مبتلا به دیابت بارداری قبل از بارداری خود دیابت ندارند و معمولا این عارضه بعد از زایمان از بین می‌رود. بارداری دیابت حدود پنج درصد از زنانی که در انتظار تولد فرزند هستند تحت تاثیر قرار می‌دهد.

دیابت بارداری زمانی اتفاق می‌افتد که هورمون‌های تولید شده در دوران بارداری، استفاده صحیح از انسولین را برای بدن دشوار می‌کنند و شما را در معرض خطر افزایش مقاومت به انسولین قرار می‌دهند. درمان بر مدیریت سطح قند خون از طریق رژیم غذایی، ورزش و گاهی اوقات دارو متمرکز است و زنان می‌توانند با مدیریت وزن، تغذیه سالم و فعال ماندن، خطر ابتلا به دیابت بارداری را به میزان قابل توجهی کاهش دهند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha