دکتر مینو محرز، متخصص بیماری‌های عفونی و عضو کمیته علمی کشوری مقابله با کرونا می‌گوید: مردم در دید و بازدیدهای عید حواس‌شان باشد که رعایت پروتکل‌ها را فراموش نکنند و فکر نکنند کرونا تمام شده است. به محض این که ماسک را کنار بگذارند و فاصله فیزیکی را رعایت نکنند، آمار کووید دوباره بالا می‌رود.

کرونا را در تعطیلات نوروز فراموش نکنید/ در مهمانی‌های پرجمعیت شرکت نکنید/ بازدید بزرگان فامیل می‌روید ماسک بزنید

به گزارش سلامت نیوز به نقل از همشهری آنلاین، ماه گذشته (اسفند)، استفاده از ماسک توسط مردم در مکان‌های عمومی بسیار کاهش یافت و به ۱۷ درصد رسید و مسئولان هشدار دادند اگر وضع به همین منوال پیش برود، آمار ابتلا به کرونا و موارد بستری در کشور افزایش خواهد یافت.

در تعطیلات نوروز، به دلیل افزایش دید و بازدیدها و حضور در دورهمی‌ها و مهمانی‌های پرجمعیت و افزایش مسافرت‌ها، ممکن است افراد بیشتر در معرض ویروس کرونا قرار گیرند و آمار ابتلا بالا برود.

دکتر مینو محرز، متخصص بیماری‌های عفونی و عضو کمیته علمی کشوری مقابله با کرونا در این رابطه به همشهری‌آنلاین می‌گوید: اگر پروتکل‌های بهداشتی در تعطیلات نوروز رعایت نشود، قطعا آمارهای کرونا بعد از عید بالا خواهد رفت.

دکتر محرز می‌گوید: قبل از عید، که هنوز دید و بازدیدی در کار نبود، آمار مبتلایان و بستری‌ها در ماه اسفند بالا رفته بود. چه برسد به تعطیلات نوروز که مراسم عید دیدنی و ماچ و بوسه و دورهمی‌های بدون رعایت فاصله فیزیکی به راه است. در چنین شرایطی قطعا آمار بیشتر می‌شود.

این متخصص بیماری‌های عفونی با اشاره به این که به گفته خود مسئولان، استفاده از ماسک در اسفندماه به ۱۷ درصد رسیده بود که عدد نگران‌کننده‌ای است، تاکید می‌کند: توصیه من به مردم این است که فکر نکنند کرونا تمام شده است. به محض این که ماسک را کنار بگذارند و فاصله فیزیکی را رعایت نکنند، دوباره آمارها بالا می‌رود. همان طور که در اسفند پارسال زیاد شد.

عضو کمیته علمی کشوری مقابله با کرونا تاکید می‌کند: افراد در مهمانی‌های پرجمعیت یا شرکت نکنند یا حتما ماسک بزنند. به خصوص اگر به دیدار افراد مسن‌ می‌روند، حتما ماسک استفاده کنند یا با تعداد کمتری بروند. اکثر بیماران بستری ما افراد مسن هستند. پس باید مراعات حال و سلامت آنها را کرد.

دکتر محرز می‌گوید: مردم در دید و بازدیدهای عید حواس‌شان باشد که رعایت پروتکل‌ها را فراموش نکنند؛ پنجره‌ها را هر چند دقیقه باز بگذارند تا هوا عوض شود، در مهمانی‌های پرجمعیت شرکت نکنند، مهمانی‌های با جمعیت بالا نگیرند، و فاصله فیزیکی را حتما رعایت کنند.

این متخصص بیماری‌های عفونی در پاسخ به این سوال که با وجود تزریق واکسن، ممکن است افراد دو تعطیلات نوروز مبتلا به کرونا شوند، می‌گوید: جهش‌های جدید ویروس کرونا همه به دلیل فرار این ویروس از واکسن است. بنابراین واکسن‌های موجود به طور ۱۰۰ درصد پوشانندگی ندارند و مانع ابتلای افراد به کووید نمی‌شوند.

دکتر محرز می‌گوید: هنوز تکلیف دنیا با کرونا معلوم نیست و این ویروس حالا حالاها وجود دارد و معلوم نیست تا کی با ما خواهد بود. بنابراین استفاده از ماسک در جاهای شلوغ و سربسته، رعایت فاصله فیزیکی مناسب (تا ۱.۵ متر) و شستن مرتب دست‌ها بهترین راه پیشگیری است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha