چهارشنبه ۱۶ فروردین ۱۴۰۲ - ۱۵:۱۰

درحالی‌که به‌گفته مسئولان بیش از 100 نفر از عوامل بروز مسمومیت‌های سریالی دانش آموزان در سال گذشته دستگیر شده بودند و انتظار می‌رفت با توقف یک‌ماهه این حوادث، پرونده مزبور برای همیشه بسته شده باشد، انتشار اخباری در مورد ادامه مسمومیت دانش آموزان دختر در دو مدرسه شهرهای اصفهان و تبریز  نه تنها نشان داد که این سریال همچنان ادامه دارد که باعث شد تا گمانه زنی در مورد عمدی بودن این حوادث بیش از پیش تقویت شود.

بازگشت مسمومیت‌ها با بازگشایی مدارس!

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه آرمان امروز، نوروز و تعطیلی مدارس اگرچه وقفه‌ای تقریبا یک‌ماهه در سریال مسمومیت دانش آموزان انداخت اما، اخبار منتشر شده در مورد مسمومیت تعدادی دیگر از دختران دانش آموز در سه شهر اصفهان‌، نقده و تبریز ثابت کرد که این رشته سر دراز دارد! دکتر جعفری، رئیس اورژانس آذربایجان شرقی با انتشار خبری در این زمینه گفت: «روز سه شنبه پانزدهم فروردین 1402، حوالی ساعت 11:30 با گزارش اینکه تعدادی از دانش آموزان دچار علائم (تنفسی و تنگی نفس ) در شهرک باغمیشه شده اند، اورژانس عازم محل شد و با توجه به اینکه 20 نفر از دانش آموزان دختر 15ساله دچار علائم بودند، تحت مراقبت کارشناسان اورژانس توسط چهار دستگاه آمبولانس به بیمارستان سینا انتقال یافتند. خوشبختانه وضعیت دانش آموزان مساعد است.»

همچنین کانال تلگرامی «مردم ارومیه» ظهر روز دوشنبه خبر از انتقال 5 دانش‌آموز مدرسه «22 بهمن» واقع در بخش محمدیار در شهرستان نقده به بیمارستان داد. به دنبال این خبر منبعی در وزارت آموزش و پرورش مسمومیت 5 دانش آموز دختر مدرسه «22 بهمن» محمدیار شهرستان نقده را تایید کرد. براساس این خبر، دانش‌آموزان مسموم شده این مدرسه به بیمارستان «امام» شهرستان نقده منتقل شده‌اند. مختار نعمتی رییس آموزش و پرورش نقده نیز از مسمومیت تعدادی از دانش آموزان دختر در دبیرستان محمدیار نقده خبر داد و اظهار کرد: «تعدادی از دانش آموزان دختر بر اثر بوی نامطبوعی که در مدرسه ایجاد شده است دچار مسمومیت شده‌اند.» به گفته دانش‌آموزان بوی نامطبوعی مانند سوختن لاستیک در مدرسه دخترانه پخش شده که بعدا از متوجه شدن این بو دانش آموزان دچار حالت تهوع و سر درد و شکم درد شده‌اند.

اما اینها تنها حوادث ناشی از مسمومیت دانش آموزان نبودند. در اصفهان نیز بدحالی 8 دختر دانش آموز در دولت آباد در دومین روز بازگشایی مدارس در سال 1402 دچار بدحالی شدند. دانش آموزان علوم پزشکی اصفهان ضمن تایید خبر بدحالی دختران دانش آموز در منطقه دولت آباد اصفهان گفت‌: «8 دانش آموز دختر در اصفهان دچار بدحالی و به بیمارستان منتقل شدند. این دانش آموزان به صورت سرپایی درمان شدند و جای نگرانی نیست.»

کمیته حقیقت یاب چه کرد؟

این سریال در حالی دوباره در سال 1402 کلید می خورد که سال گذشته کمیته ای حقیقت یاب در این خصوص از سوی مجلس تشکیل شده بود که به گفته یکی از اعضای آن، تا آخرین روز های سال گذشته موفقیت های چشمگیری در خصوص کشف دلایل بروز این حوادث و دستگیری عوامل آن داشته است. محمدحسین آصفری، عضو کمیته حقیقت‌یاب در همان هفته آخر سال گذشته در این باره گفته بود: «دومین جلسه کمیته حقیقت یاب نیز با حضور دستگاه‌های مسئول مانند وازت اطلاعات، سازمان اطلاعات سپاه، وزارت بهداشت، وزارت آموزش و پرورش و نیروی انتظامی برگزار شده است.» او در پاسخ به این پرسش که در خصوص این پرونده چه سرنخ‌های تازه‌ای به دست آمده است؟ عنوان می‌کند: حدود یکصد نفر ‌در خصوص مسمومیت‌های دانش آموزی دستگیر شده‌اند.

آصفری درباره اینکه دستگیر شدگان چه افرادی هستند؟ گفت: در بین دستگیرشدگان دانش‌آموزانی نیز وجود دارند که به دلیل شیطنت و هیجان دست به چنین اقداماتی زده‌اند. علاوه بر این برخی از دستگیرشدگان نیز افرادی هستند که ‌عضو تشکل‌های غیر قانونی ‌آموزش و پرورش بوده‌اند و اقدام به فیلمبرداری و ارسال این فیلم‌ها برای شبکه‌های بیگانه می‌کرده‌اند.

عضو کمیته حقیقت‌یاب بررسی علت مسمومیت دانش آموزان درباره دیگر افراد دستگیر شده در این پرونده نیز گفت: «بخشی از این افراد نیز مربوط به رسانه‌هایی بوده‌اند که تلاش می‌کردند با این مساله خبرسازی و جریان سازی کنند. در واقع این افراد با هدف بی‌اعتمادی مردم نسبت به مسئولان فعالیت می‌کرده‌اند و هدف‌شان این بوده که بگویند نظام کارآمد ‌نیست.»

وی مدعی شد که ‌اقدامات خوبی درباره دستگیری عناصر اصلی این پرونده انجام شده است و ‌ نهادهای مسئول به دنبال دستگیری عناصر اصلی هستند. آصفری درباره دانش آموزان دستگیر شده در جریان این پرونده می‌گوید:‌ «دانش آموزان ‌ تذکرات لازم را گرفته و آزاد شده‌اند.‌» حمیدرضا کاظمی، رئیس کمیته حقیقت یاب مسمومیت دانش آموزان نیز همان زمان مدعی شده بود که پیگیری‌های دستگاه‌های امنیتی و برخورد با برخی عوامل مسمومیت‌ها ‌سبب شده است که روند آمار مسمومیت‌های دانش‌آموزی کاهشی شود.

آنگونه که او ادعا کرده، تعدادی از عوامل ایجاد مسمومیت در بین دانش‌ آموزان شناسایی و دستگیر شده‌اند و از طریق این افراد می‌توان عاملان اصلی این پرونده را شناسایی کرد.

واکنش نیروی انتظامی

سعید منتظرالمهدی، سخنگوی نیروی انتظامی نیز درباره پرونده مربوط به مسمومیت دانش‌آموزان دختر در مدارس این کشور گفت: «در طی این روزها بیش از 118 نفر از خاطیان توسط سازمان اطلاعات فراجا شناسایی و دستگیر شدند.شماری از مسمومیت‌ها، واقعی و بخش عمده دیگر متأثر از عوامل روان شناختی مبتنی بر ترس و سرایت روانی بوده است.» سخنگوی نیروی انتظامی ایران همچنین خبر از اعلام تشکیل و راه اندازی گشت‌های سواره و پیاده پلیس در مدارس، داد و افزود: در ایام اخیر و در پی نگرانی‌های فراوان خانواده‌ها، پلیس با ایجاد گشت‌های سواره و پیاده به صورت محسوس و نامحسوس، بالغ بر 4 هزار گشت پلیس، روزانه مدارس کشور را در رصد اطلاعاتی و پایش عملیاتی قرار داد. او همچنین بدون اشاره به جزئیات مربوط به افراد دستگیر شده، «هیجان‌طلبی دانش آموزان و استفاده از بمبک‌های بدبو» را از عوامل اصلی مسمومیت دانش‌آموزان دختر عنوان کرد.

با این حال، همانطور که گفته شد به نظر می رسد تدابیر اتخاذ شده در مورد توقف مسمومیت دانش آموزان و بازداشت عوامل آن، چندان هم موثر نبوده است! چرا که آغاز فصل جدیدی از این سریال می تواند نشانه ای باشد از آنکه ابعاد این حوادث بسیار وسیع تر از آن است که در تصور بگنجد. با این حال انتظار والدین دانش آموزان همچنان به قوت خود باقی است؛ اینکه متولیان سلامت فرزندان اشان را تضمین کنند. انتظاری که بدون هیچ گونه جهت گیری خاصی طبیعی ترین و ابتدایی ترین حق هر پدر و مادری است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha