شنبه ۱۹ فروردین ۱۴۰۲ - ۱۱:۰۰
کد خبر: 353769

حالا همه شبیه بهم شده‌اند؛ تب، آبریزش بینی، احساس خستگی، گلو درد و بی‌اشتهایی و … از نشانه‌هایی هستند که می‌توانند هر عنوانی را به دوش بکشند! شاید سرماخوردگی، شاید آنفلوآنزا، شاید کرونا و اصلا شاید حساسیت بهاری! با این اوصاف، نه شناخت شباهت‌ها که آگاه بودن به تفاوت‌های هرکدام از این بیماری‌ها است که به ما کمک می‌کند که راه درمان موثرتری را انتخاب کنیم.

حساسیت بهاری یا کرونا؟

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ضمیمه خانواده روزنامه اطلاعات، موضوعی که اگر به خوبی به آن‌ها آگاه باشیم، بهتر می‌توانیم روند درمانش را دنبال کنیم و دوره بیماری کوتاه‌تری را سپری کنیم. آن‌‎وقت دیگر به خاطر حساسیت اما به خیال کرونا، خودمان را خانه‌نشین نمی‌کنیم و فکر و خیال‌های متفاوت درباره عاقبت بیماری به سرمان نمی‌زند!

این تازه روزهای خوبش است؛ روزهایی که با هر سرفه‌ای، خیال کرونا و تست و قرنطینه به سرمان نمی‌زند. با هر خارش گلویی، تن‌مان به لرزه نمی‌افتاد که نکند من هم کرونا گرفتم؟ حالا کرونا خیلی بیشتر از هر وفت دیگری آرام گرفته است؛ ترس‌های عجیب و دیوانه‌کننده از ابتلایش، به تعادل رسیده است. کمتر کسی است که زندگی عادی‌اش را به خاطر ویروس کووید ۱۹ بر هم بزند و با کوچکترین نشانه‌ای، خودش را مبتلا بداند و همه‌چیزش را ببازد.

حالا کرونا هم کنار دیگر ویروس‌ها و بیماری‌ها در این دنیای پر از ویروس قرار گرفته است و انگار تمام شدنی در کار نیست. هرچه هست، مراقبت و رعایت بهداشت و اصول ایمنی در برابر بیماری‌های مثل کرونا، آنفلوآنزا، سرماخوردگی است که البته هرکدام از این‌ها، تفاوت‌های مشخصی با همدیگر و از آن مهمتر، با آلرژی یا حساسیت فصلی، به خصوص فصل بهار دارند.

همان کرونای همیشگی

در طی این دو سال و نیم، سه سالی که از شیوع ویروس کرونا در جهان می‌گذرد، این ویروس، انواع مختلفی از خودش و البته ویژگی‌هایش را به رخ کشیده است.

ویروسی که در روزهای اول، به سراغ کودکان نمی‌رفت اما به مرور سویه‌های جدیدش، این خط قرمز را هم رد کرد. همین تفاوت‌هایش، در نشانه‌هایش در افراد مبتلا هم بروز پیدا کرد. گاهی شبیه به یک آنفلوآنزای پر قدرت بود و هست و گاهی هم تنها با از بین بردن حس بویایی، می‌توان تشخیص داد که مبتلا به کرونا شده‌ایم. اما یکی از راه‌های تشخیص کووید ۱۹ با دیگر بیماری‌ها از جمله آنفلوآنزا و حساسیت بهاری، درگیر شدن سیستم تنفسی است. اگر گلو درد و سرفه، بیشتر از آلرژی فصلی سال گذشته، امانتان را بریده است، احتمال کرونا بدهید، در خانه بمانید و روش‌های درمانی این بیماری که مهمترینش، استراحت و گذر زمان و از همه مهمتر، رساندن آب به بدن است را دنبال کنید؛ تجربه نشان داده است که بی‌آبی می‌تواند بیماری را تشدید و علائم دیگری مثل اسهال و استفراغ به همراه داشته باشد.

یک حساسیت بهاری

حالا که هوا پر از شکوفه و گرده گل شده، خارش بینی و عطسه‌های پشت سر هم عده زیادی هم شروع شده است؛ آدم‌هایی که از همان اولین روزهای اسفند، خودشان را برای چنین وضعیتی آماده کرده‌اند و می‌دانند که قرار است چند وقتی را با این ماجرا، دست و پنجه نرم کنند. اما موضوع مهم این است که بداینم که در حساسیت، خبری از تب و حتی سرفه نیست! هرچه هست، عطسه و خارش گلو و قرمز و متورم شدن چشم‌ها و بینی است. این یعنی به محض اینکه گلویتان دچار خارش شد، توهم کرونا نگیرید و اجازه بدهید کمی زمان بگذرد تا بیشتر متوجه علائمی شوید که مختص به حساسیت است نه کرونا و نه حتی سرماخوردگی! آن‌وقت است که می‌توانید کمی در بیرون رفتن و در معرض گل و گیاه قرار گرفتن احتیاط کنید و وضعیت‌تان را با استفاده از آنتی هیستامین و داروهای ضد حساسیت، تسکین بدهید.

آنفلوآنزا را بپا

اما تفاوت قائل شدن بین آنفلوآنزا که آن هم یک بیماری ویروسی است با سرماخوردگی که در بیشتر مواقع، در فصل سرد سال اتفاق می‌افتد، اهمیت و البته نیاز به دقت بیشتری دارد؛ چرا که آنفلوآنزا نوعی بیماری است که نیاز به مراقبت و درمان و مراجعه به پزشک دارد و رها کردنش، می‌تواند دردسرساز شود. اما شاید سرماخوردگی، با کمی گذشت زمان و درمان‌های آسان‌تری، بهبود پیدا کند. برای همین است که با بروز علائمی مثل بدن درد، تب و لرز و یا سرفه خشک، به پزشک مراجعه کنید تا با در نظر گرفتن علائمی دیگری، تشخیص داده شود که سرما خورده‌اید یا دچار آنفلوآنزا شده‌اید. البته این را فراموش نکنید که در کمتر سرماخوردگی‌هایی، سردرد و تنگی نفس به سراغتان می‌آید که احتمالش در آنفلوآنزا بیشتر است. ضمن اینکه این علائم در حساسیت فصلی هم جایی ندارد. پس لازم است کمی دقیق‌تر شوید و خودتان را به صورت موشکافانه‌تری بررسی کنید؛ آن‌وقت است که پیش از مراجعه به دکتر، روش‌های درمانی و ایمنی را شروع می‌کنید تا سر وقت نسخه دکتر بروید.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha