نتایج یافته‌های جدید محققان «دانشگاه گالوی» ایرلند نشان می‌دهد که مشکلات خواب مانند خروپف ممکن است خطر سکته مغزی را افزایش دهد.

خروپف افراد را در معرض سکته مغزی قرار می‌دهد

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا از اسکای، یک مطالعه نشان داده است افرادی که مشکلات خواب مانند خروپف دارند، ممکن است بیش از سایرین در معرض خطر سکته مغزی باشند. احتمال سکته مغزی در افرادی که خروپف می‌کنند تقریباً دو برابر بیشتر از افرادی است که خروپف نمی‌کنند.

محققان در این تحقیق ۴۴۹۶ نفر را مورد بررسی قرار داد که ۲۲۳۸ نفر از آنها قبلاً سکته کرده بودند و ۲۲۵۸ نفر تا آن زمان سکته نکرده بودند.

از شرکت کنندگان در مورد الگوها و عادات خوابشان از جمله مدت زمان خواب، کیفیت خواب، چرت زدن، خروپف کردن یا خرخر کردن در طول خواب و مشکلات تنفسی پرسیده شد.

نتایج نشان داد که خواب زیاد یا کم‌خوابی، چرت‌های طولانی، داشتن کیفیت خواب ضعیف، خروپف، خرخر کردن و آپنه خواب - که در آن تنفس مختل می‌شود - می‌تواند خطر سکته مغزی را افزایش دهد. این خطر برای کسانی که از بیش از پنج مورد ذکر شده را تجربه می‌کردند نیز بیشتر بود.

کارشناسان گفتند که یافته‌های آن‌ها که در مجله «Neurology» منتشر شده است، نشان نمی‌دهد که مشکلات خواب مستقیما باعث سکته مغزی می‌شود بلکه اظهار کرده‌اند که میان آن دو ارتباطاتی وجود دارد.

پیشگیری از سکته مغزی



در ادامه همچنین مشخص شد افرادی که خروپف می‌کنند تقریباً دو برابر بیشتر از افرادی که خروپف نمی‌کنند در معرض سکته مغزی قرار دارند. محققان دریافتند افرادی که بیش از ۹ ساعت یا کمتر از پنج ساعت می‌خوابند، نسبت به افرادی که به طور متوسط ۷ ساعت می‌خوابند، بیشتر در معرض سکته مغزی هستند.

«کریستین مک کارتی» نویسنده این مطالعه، از دانشگاه گالوی ایرلند، گفت: نتایج مطالعه ما نه تنها نشان می‌دهد که مشکلات خواب فردی ممکن است خطر سکته مغزی را در افراد افزایش دهد، بلکه داشتن بیش از پنج مورد از این علائم ممکن است خطر ابتلا به سکته مغزی در این افراد را در مقایسه با کسانی که مشکل خواب ندارند، پنج برابر افزایش دهد. نتایج ما نشان می‌دهد که مشکلات خواب باید زمینه‌ای برای پیشگیری از سکته مغزی باشد.

برخی از دلایل خروپف چیست؟



خروپف زمانی رخ می‌دهد که جریان هوا از طریق دهان و بینی مسدود می‌شود و زبان، دهان، گلو یا مجاری تنفسی در بینی هنگام تنفس فرد می‌لرزد. این ارتعاش زمانی اتفاق می‌افتد که این قسمت‌های بدن در هنگام خواب شل و باریک می‌شوند.

سازمان سلامت ملی انگلیس(NHS) می‌گوید، به دلیل عوامل ذکر شده در پایین احتمال اینکه یک فرد خروپف کند، بیشتر است:

• اضافه وزن

• استعمال دخانیات

• مصرف الکل

• وضعیت خواب(عمدتاً وقتی به پشت بخوابند)



آیا بریتانیایی‌ها خیلی بیشتر خروپف می‌کنند؟



تحقیقات مستقلی که توسط Mute Snoring و One Poll در سال ۲۰۲۲ انجام شد، ۲۰۰۰ بزرگسال را در بریتانیا، ایالات متحده و استرالیا بررسی کرد و عادات خواب و خروپف آن‌ها را تجزیه و تحلیل کرد.

در بریتانیا، این چیزی است که این مطالعه نشان داد:

• ۷۲ درصد از مردم گفتند خروپف بر زندگی روزمره آنها تأثیر می‌گذارد

• ۴۶ درصد از مردم از خروپف خود خجالت زده شدند

• حدود ۴۰ درصد از مردم برای بیدار ماندن در روز به غذاهای شیرین روی آوردند

• این تحقیق همچنین نشان داد که ۶۷ درصد از افرادی که خروپف می‌کنند در برایتون بودند

آنها همچنین دریافتند که تعداد مردان بریتانیایی که خروپف می‌کنند(۵۹ درصد) با اختلاف قابل توجهی از زنان(۴۶ درصد) بیشتر است.

در این گزارش آمده است: جالب است که وقتی صحبت از سن خروپف‌کنندگان بریتانیا می‌شود، برخلاف استرالیا، تعداد قابل توجهی از بریتانیایی‌های جوان اعتراف می‌کنند که خروپف می‌کنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha