یکشنبه ۲۰ فروردین ۱۴۰۲ - ۱۴:۱۵
کد خبر: 353842

بر اساس آمار و اخبار منتشرشده، در سال ۱۴۰۱ بیشترین میزان حادثه و سوء‌قصد علیه وکلا در دهه گذشته اتفاق افتاده است. بر اساس اطلاعاتی که منتشر شده است؛ در سال ۱۴۰۱، چهار قتل، دو مرگ عجیب، ۱۰ سوءقصد (اعم از سوءقصد نافرجام یا منجر به ورود جراحت) و دو مورد ورود خسارت به خودرو رقم خورده؛ هرچند این موارد صرفا مصادیقی است که رسانه‌ای شده است.

۴ قتل و ۱۰ سوءقصد به وکلای دادگستری در سال ۱۴۰۱

به گزارش سلامت نیوز به نقل از وکلاپرس، بر اساس آمار و اخبار منتشرشده، در سال ۱۴۰۱ بیشترین میزان حادثه و سوء‌قصد علیه وکلا در دهه گذشته اتفاق افتاده است. بر اساس اطلاعاتی که منتشر شده است؛ در سال ۱۴۰۱، چهار قتل، دو مرگ عجیب، ۱۰ سوءقصد (اعم از سوءقصد نافرجام یا منجر به ورود جراحت) و دو مورد ورود خسارت به خودرو رقم خورده؛ هرچند این موارد صرفا مصادیقی است که رسانه‌ای شده است.

ضرب و شتم وکیل مهران صادقی‌سراجی در مجتمع قضائی: ۱۷ اردیبهشت‌ وکیل مهران صادقی‌سراجی، عضو کانون وکلای دادگستری مرکز، در مراجعه به یکی از شعب دادگاه تهران، مورد توهین و ضرب و شتم از سوی منشی دادگاه و سرباز آن مجتمع قضائی قرار گرفت. علی‌رغم پیگیری‌های انجام‌شده از سوی خود وکیل سراجی، وکیل‌مدافع او (محمدرضا صادقی‌نیا رودسری) و دکتر جلیل مالکی (رئیس وقت کانون وکلای دادگستری مرکز)، شهادت شهود در دادگاه کارکنان دولت مورد پذیرش قرار نگرفت و قرار منع تعقیب صادر شد.

حمله با شمشیر و چاقو به وکیل مجید شیبانی: ۲۳ تیر ۱۴۰۱ وکیل مجید شیبانی، عضو کانون وکلای دادگستری خراسان، در شهر مشهد از سوی عده‌ای با چاقو و قمه مجروح شد. سه نفر هنگام خروج او از منزل، با شمشیر و چاقو به وی حمله کردند و دست‌ها و پاهای این وکیل را مورد آسیب قرار دادند.

قتل وکیل محمودرضا جعفرآقایی: بامداد عاشورای ۱۴۰۱ شمسی (‌۱۷ مرداد) وکیل محمودرضا جعفرآقایی در شهرستان شاهرود مورد سوءقصد با سلاح گرم قرار گرفت و در حضور پسر پنج‌ساله و همسرش به قتل رسید. وکیل جعفرآقایی به اتفاق وکیل رسول کوهپایه‌زاده (وکیل سرپرست سابق محمودرضا جعفرآقایی) به‌طور مشترک در پرونده‌ای اقتصادی در حال انجام وظیفه بودند. موکل پرونده از ماه قبل در بازداشت به سر می‌برد و به‌تازگی درخصوص وی کیفرخواست صادر شده بود.

حمله و سوء‌قصد به وکیل عسگر صادق و دستگیری ضارب: پنجم شهریور وکیل عسگر صادق هنگام خروج از دفتر کارش مورد حمله و سوء‌قصد شخص ناشناس قرار گرفت.

قتل وکیل نصیر فرخ‌نژاد: ۱۸ شهریور ۱۴۰۱ وکیل نصیر فرخ‌نژاد، وکیل مرکز وکلا در شهر خرم‌آباد و کاندیدای ادوار شورای این شهر، با مراجعه فردی از خانه بیرون رفت و با خودروی شخصی خود منزل را ترک کرد. بعد از یک روز بی‌خبری و با پیگیری رسمی، پیکرش در جایی پیدا شد که با ضربات متعدد سلاح سرد (چاقو) به قتل رسیده بود و خودروی وی نیز در حالی که صندلی‌های آن خون‌آلود بود، کشف شد.

سوءقصد به وکیل فرداد حیدرنیا: ۱۰ آبان‌ سال ۱۴۰۱، وکیل فرداد حیدرنیا، عضو کانون وکلای دادگستری گیلان و مدرس دانشگاه، پس از خروج از محل کار و در حال بازگشت از فروشگاهی در نزدیکی دفتر وکالتش مورد حمله ناگهانی سه فرد ناشناس قرار گرفت.

ضرب و جرح یک وکیل در فاصله ۱۰۰‌متری کانون وکلای مرکز: ۲۳ آبان ۱۴۰۱ اخباری مبنی بر ضرب و جرح یک وکیل دادگستری در تهران مقابل ورودی ساختمان کانون وکلای مرکز منتشر شد. اگرچه نام این وکیل منتشر نشد، اما بر اساس گفته نایب‌رئیس کانون وکلای مرکز، شکایتی علیه این وکیل مطرح شده بود و او به دادسرا مراجعه کرده بود.

مرگ نرگس خرمی‌فرد در مشهد: وکیل نرگس خرمی‌فرد بر اساس اطلاعات عمومی منتشرشده در سامانه آرامستان‌های مشهد، در تاریخ ۱۱ آذر ۱۴۰۱ فوت کرده و در بلوک ۶۲ بهشت رضای مشهد دفن شده است. برخی رسانه‌های خارجی و افراد ادعاهایی درباره ارتباط درگذشت وکیل خرمی‌فرد با حوادث اخیر مطرح کرده‌اند که هیچ منبع رسمی یا رسانه مستقل یا منابع آگاه موثقی ازجمله خانواده وی چنین موضوعی را تأیید نکرده‌اند. آن‌طور که شنیده می‌شود، خانواده وکیل خرمی‌فرد علت فوت وی را بدون توضیحات بیشتر «ایست قلبی» اعلام کرده‌اند.

قطع انگشت و جرح گردن یک وکیل دادگستری در تهران: چهارم دی‌ماه ۱۴۰۱، نایب‌رئیس کانون وکلای مرکز در یک استوری اینستاگرام از وقوع حادثه حمله به یک وکیل دادگستری خبر داد و از ذکر نام وی امتناع کرد. در این حادثه، وکیل مضروب دچار صدمه شد و گردنش به اندازه ۲۰سانتی متر دچار پارگی شد و بخیه خورد. علاوه بر این، انگشت وی نیز قطع شده بود و پیوند خورد. گفتنی است که تحلیل وکیل مضروب از عاملان این واقعه این بود که متهم مربوط به طرف یکی از پرونده‌های وی بوده است.

آتش‌زدن خودروی وکیل ایمان شالوئی با سلاح کوکتل‌مولوتف: ۱۲ دی‌ماه خودروی وکیل ایمان شالوئی، عضو کانون وکلای دادگستری خوزستان، با سلاح کوکتل‌مولوتف آتش گرفت. بر اساس فیلم‌های دوربین مداربسته، دو نفر سوار بر یک موتور و با سر و صورت بسته با استفاده از یک دبه چهارلیتری بنزین و سلاح کوکتل‌مولوتف قصد آتش‌زدن خانه را داشتند اما موفق نشدند.

اسیدپاشی روی خودروی وکیل اکرم اسلامی: سوم اسفند خودروی وکیل اکرم‌ اسلامی، عضو کانون وکلای دادگستری مرکز، مورد اسیدپاشی قرار گرفت. لازم به ذکر است در تاریخ سوم مهرماه ۱۴۰۰ نیز خودروی این وکیل دادگستری مورد اسیدپاشی قرار گرفته بود و علی‌رغم اینکه مرتکب را می‌شناسد، اما به علت نداشتن دلیل و مدرک کافی برای ارائه به مرجع قضائی، موفق به دستگیری آن شخص نشده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha