بنا بر اعلام مدیرعامل آبفای مشهد، بعد از گذشت 7 ماه از شروع سال آبی هنوز حتی یک قطره آب وارد سد دوستی نشده و تابستان امسال بحران آب مشهد جدی است.

تامین آب مشهد در حالت هشدار

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه خراسان، کاهش 63 درصدی بارندگی در شهرستان مشهد و وضعیت بحرانی سدها و مخازن آبی، وضعیت بحرانی تأمین آب مشهد را به حالت هشدار درآورده است طوری که اسماعیلیان مدیرعامل آبفای مشهد به خراسان رضوی می‌گوید: هم اکنون تنها 2 مترمکعب بر ثانیه آب از سد دوستی برداشت می‌شود درحالی‌که در وضعیت عادی این برداشت حداقل 6 مترمکعب بر ثانیه بوده است و به دلیل خالی بودن بیش از 85 درصد ظرفیت این سد استحصال آب از این سد با تمهیدات خاص انجام می‌شود.


وی با تأکید بر این که هم اینک تأمین آب مشهد بسیار دشوار شده است، اعلام کرد: در شرایط فعلی تنها یک‌سوم مصارف آب مشهد از طریق سدها تأمین می‌شود و بقیه از دیگر منابع است که این منابع هم وضعیت خوبی ندارند. سال گذشته به رغم بحران جدی بارندگی حدود 70 میلیون مترمکعب آب از سرچشمه و سرشاخه‌ها وارد مخازن سد دوستی شده است اما امسال به رغم گذشت حدود 7 ماه از سال آبی قطره‌ای آب وارد سد دوستی نشده و این وضعیت در 6 دهه گذشته بی‌سابقه بوده است که به نظر می‌رسد دلیل اصلی آن نبود بارش در سرشاخه‌های این سد در کشور افغانستان باشد.


مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای خراسان رضوی نیز به ایرنا گفت: هم‌اینک تنها ۱۵ درصد از حجم ذخیره سدهای مشهد آب دارد که این رقم در مدت مشابه سال قبل ۲۷ درصد بوده و شرایط نگران‌کننده است.


علیرضا طاهری افزود: حجم ورودی آب به سدهای مشهد از ابتدای سال آبی جاری (مهرماه ۱۴۰۱) تاکنون 9.3 میلیون مترمکعب است و هم‌اینک ۱۹۱ میلیون مترمکعب از حجم ذخایر سدهای مشهد آب دارد.وی اضافه کرد: سدهای مشهد شامل ارداک، دوستی، طرق و کارده است و سد دوستی در سال‌های قبل بیش از ۵۰ درصد از آب شهر مشهد را تأمین می‌کرد اما هم‌اینک میزان برداشت آب از این سد به حداقل رسیده است.


مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای خراسان رضوی ادامه داد: میزان بارندگی در سال آبی جاری در مشهد نسبت به سال آبی گذشته ۲۳ درصد و نسبت به متوسط بلندمدت ۶۵ درصد کاهش دارد.طاهری خاطرنشان کرد: کسری مخازن آبی زیرزمینی نیز در سال آبی جاری ۱۰۷میلیون مترمکعب است و با توجه به شرایط خشکسالی، رعایت مدیریت مصرف و همراهی شهروندان بسیار ضروری و الزامی است.


وی حفر چاه‌های غیرمجاز را نیز عامل تشدیدکننده بحران کم‌آبی بیان کرد و افزود: سال گذشته ۴۰۴ حلقه چاه غیرمجاز در استان مسدود شده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha