یکشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۱۴:۲۲
کد خبر: 353868

ثابت شده است که فیبر محلول موجود در هویج به تنظیم سطح قند خون و انسولین بعد از خوردن غذا کمک می‌کند. 

جادوی هویج برای سلامتی

به گزارش سلامت نیوز به نقل از وب ام دی، هویج جزو سبزیجات ریشه ای است که اولین بار در حدود سال 900 پس از میلاد مسیح در افغانستان کشت شد. رنگ نارنجی ممکن است شناخته شده ترین رنگ آنها باشد، اما هویج رنگ های دیگری نیز دارد، از جمله بنفش، زرد، قرمز و سفید. هویج های اولیه بنفش یا زرد بودند. هویج نارنجی در حدود قرن 15 یا 16 در اروپای مرکزی توسعه یافت.

طعم این سبزی محبوب و همه کاره بسته به رنگ، اندازه و محل رشد آن ممکن است کمی متفاوت باشد. شکر موجود در هویج به آن طعم شیرین می بخشد، اما همچنین می تواند طعم خاکی یا تلخی پیدا کند.

ارزش غذایی هویج

نصف فنجان هویج دارای:

  • 25 کالری
  • 6 گرم کربوهیدرات
  • 2 گرم فیبر
  • 3 گرم شکر
  • 0.5 گرم پروتئین

هویج منبع عالی ویتامین ها و مواد معدنی مهم است.

یک نصف فنجان می تواند به شما در تامین موارد زیر کمک کند:

  • 73 درصد از نیاز روزانه به ویتامین A
  • ۹ درصد از ویتامین K روزانه
  • ۸ درصد از پتاسیم و فیبر روزانه
  • 5 درصد از ویتامین C روزانه
  • ۲ درصد از کلسیم و آهن روزانه

هویج

فواید هویج برای سلامتی

هویج دارای مقدار زیادی آنتی اکسیدان است و فواید زیادی برای سلامتی دارد. در اینجا نکات برجسته لیست شده است:

هویج و تاثیر آن بر بینایی

هویج ها برای چشمان شما خوب هستند. این احتمالاً شناخته شده ترین خاصیت هویج است. آنها سرشار از بتاکاروتن هستند، ترکیبی که بدن شما به ویتامین A تبدیل کرده و به سلامت چشم‌های شما کمک می‌کند.

بتاکاروتن همچنین به محافظت از چشمان شما در برابر نور خورشید کمک می کند و احتمال آب مروارید و سایر مشکلات چشمی را کاهش می دهد.

هویج زرد دارای لوتئین است که برای چشم شما نیز مفید است . مطالعات نشان داده‌اند که می‌تواند به دژنراسیون ماکولا وابسته به سن که علت اصلی کاهش بینایی است، کمک کند یا از آن جلوگیری کند.

بیشتر بدانید: خواص شگفت انگیز هویج

هویج و تاثیر آن بر سرطان

آنها می توانند خطر ابتلا به سرطان را کاهش دهند. ثابت شده است که آنتی اکسیدان ها با رادیکال های آزاد مضر در بدن شما مبارزه می کنند و این می تواند شما را کمتر در معرض ابتلا به سرطان قرار دهد.

دو نوع اصلی آنتی اکسیدان موجود در هویج کاروتنوئیدها و آنتوسیانین ها هستند. کاروتنوئیدها به هویج رنگ نارنجی و زرد می دهند، در حالی که آنتوسیانین ها مسئول رنگ قرمز و بنفش هستند.

هویج و تاثیر آن بر قلب

همه آنتی اکسیدان های موجود در هویج برای قلب شما نیز مفید هستند. همچنین پتاسیم موجود در هویج می تواند به کنترل فشار خون شما کمک کند.

هویچ همچنین فیبر دارند که می تواند به شما کمک کند وزن سالمی داشته باشید و شانس ابتلا به بیماری قلبی را کاهش دهید.

هویج قرمز همچنین دارای لیکوپن است که به پیشگیری از بیماری قلبی کمک می کند.

هویج و تاثیر آن بر سیستم ایمنی بدن

هویج ها سیستم ایمنی شما را تقویت می کنند. ویتامین C موجود در هویج به بدن شما کمک می کند تا آنتی بادی هایی بسازد و از سیستم ایمنی شما دفاع می کنند. ویتامین C همچنین به بدن شما کمک می کند آهن را جذب و استفاده کند و از عفونت جلوگیری کند.

هویج و تاثیر آن بر یبوست

آنها می توانند به یبوست کمک کنند. اگر برای دستشویی رفتن مشکل دارید، کمی هویج خام بخورید. با داشتن فیبر بالا، آنها می توانند به کاهش یبوست کمک کرده و دفع مدفوع را منظم نگه دارند.

هویج و کنترل دیابت

به افراد مبتلا به دیابت توصیه می شود سبزیجات غیر نشاسته ای از جمله هویج مصرف کنند. فیبر موجود در هویج می تواند به کنترل سطح قند خون کمک کند و سرشار از ویتامین A و بتاکاروتن هستند که شواهدی وجود دارد که نشان می دهد می تواند خطر دیابت شما را کاهش دهد.

هویج و تاثیر آن بر استخوان ها

آنها می توانند استخوان های شما را تقویت کنند. هویج دارای کلسیم و ویتامین K است که هر دو برای سلامت استخوان ها مهم هستند.

خطرات هویج

اگر بتاکاروتن بیش از حد بخورید، می تواند رنگ پوست شما را نارنجی مایل به زرد کند. این وضعیت کاروتنمی نامیده می شود. نسبتاً بی ضرر است و معمولاً قابل درمان است. اما در موارد شدید، می تواند ویتامین A را از انجام وظیفه خود باز دارد و بر بینایی، استخوان ها، پوست، متابولیسم یا سیستم ایمنی بدن شما تأثیر بگذارد.

بتاکاروتن بیش از حد ممکن است برای افرادی که نمی توانند آن را به ویتامین A تغییر دهند، مانند افرادی که کم کاری تیروئید دارند، مشکلاتی ایجاد کند.

برای برخی افراد، خوردن هویج می تواند باعث خارش دهان آنها شود(سندرم آلرژی دهان). بدن شما به پروتئین های موجود در برخی میوه ها و سبزیجات به گونه ای واکنش نشان می دهد که انگار گرده هایی هستند که به آنها حساسیت دارید. اگر هویج پخته شود، این اتفاق نمی افتد.

طرز مصرف هویج

برای تهیه آنها، آنها را کاملاً در آب بشویید و هرگونه آلودگی را پاک کنید. در صورت تمایل می توانید آنها را با پوست کن سبزیجات یا چاقو پوست بگیرید.

می توانید آنها را برش دهید و آنها را با هوموس یا ماست میل کنید. اگر هویج ترد را دوست ندارید، می توانید آن را بخارپز، آب پز یا تفت دهید و به عنوان پیش غذا سرو کنید.

بیشتر بدانید: هویج پخته بهتر است یا خام؟

هویج تازه و کامل برای چند هفته در کشوی یخچال شما نگهداری می شود. اگر قسمت‌های سبز برگ هنوز چسبیده‌اند، ابتدا آن‌ها را کوتاه کنید. سپس آنها را در یک کیسه پلاستیکی با سوراخ هایی در آن قرار دهید.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha