سه‌شنبه ۲۲ فروردین ۱۴۰۲ - ۱۰:۱۸
کد خبر: 353941

گرد و خاک تهران ناشی از وزش بادی است که در استان تهران و استان‌های هم جوار رخ می‌دهد و گرد و خاک ایجاد می‌کند. این کانون‌های گرد و خاک در نواحی جنوبی استان همچون شهرستان ورامین وجود دارند

عامل ایجاد گرد و خاک در تهران مشخص شد

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا، روز ۱۴ فروردین همزمان با پایان تعطیلات نوروزی سازمان هواشناسی نسبت به وزش باد شدید، خیزش گرد و خاک و کاهش کیفیت هوا در برخی استان‌ها هشدار داد. از آن زمان شرایط به‌گونه‌ای پیش‌ رفته است که در روزهای اخیر بخش‌های زیادی از کشور با این پدیده دست و پنجه نرم می‌کنند. این روند همچنان ادامه یافته است و روز گذشته (۲۱ فروردین‌ماه) دوباره سازمان هواشناسی هشداری مبنی بر خیزش گرد و خاک در ۱۴ استان صادر کرد.

تهران نیز یکی از استان‌هایی است که تحت تاثیر گرد و غبار قرار گرفته است. مازیار غلامی اظهارکرد: این گرد و خاک ناشی از وزش بادی است که در استان تهران و استان‌های هم جوار رخ می‌دهد و گرد و خاک ایجاد می‌کند. این کانون‌های گرد و خاک در نواحی جنوبی استان همچون شهرستان ورامین وجود دارند که خشک و بیابانی و همجواربا استان قم و مرکزی و یا حتی استان البرز هستند. در این مناطق محدوده‌هایی وجود دارد که مستعد شکل‌گیری کانون‌های گرد و غبار هستند.

وی افزود: به‌طور معمول این وزش باد و گرد و خاک به‌صورت مقطعی غلظت آلودگی هوا را افزایش می‌دهند و بعد از کاهش وزش باد، از غلظت آن‌ها کاسته می‌شود و ماندگار نیستند. در واقع تفاوت گرد و خاک‌های با منشأ داخلی با گرد و خاک‌هایی که از غرب کشور و با منشا خارجی وارد کشور می‌شوند، این است که گرد و خاک‌های با منشأ خارجی با مدت زمان بیشتری منطقه را تحت تاثیر قرار می‌دهند اما گرد و غبارهای داخلی زودتر از منطقه خارج می‌شوند.

مدیرکل اداره هواشناسی استان تهران ضمن تاکید بر اینکه اقدامات مورد نیاز برای کنترل گرد و غبار در حوزه وظایف سازمان هواشناسی نیست، توصیه کرد: اقداماتی همچون جنگل‌کاری، درختکاری و هر نوع اقدامی که بتواند خاک را تثبیت کند و از بلند شدن خاک جلوگیری کند از جمله راهکارهای مناسب است و می‌توان به درختکاری به عنوان نمونه مناسب‌تری اشاره کرد.

غلامی در پایان با اشاره به بارندگی‌هایی که تاکنون در تهران رخ داده است و با تاکید بر موثر بودن آن‌ها درباره وضعیت فعلی کانون‌های گرد و غبار نسبت به سال گذشته تصریح کرد: بارش‌های اسفند و فروردین از جمله بارشی‌ که پایان هفته جاری خواهیم داشت تا حدودی باعث تثبیت بیشتر خاک می‌شوند و از ایجاد کانون‌های گرد و خاک خیلی غلیظ جلوگیری می‌کنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha