فست‌فود برای وقت‌هایی که فرصت کافی برای آشپزی ندارید، یک گزینه غذایی رایج اما پرکالری و کم‌فایده است. مصرف بیش از حد آن می‌تواند تقریباً تمام بخش‌های بدن را تحت تأثیر قرار دهد.

یک گزینه غذایی محبوب، پرکالری و مضر که اتفاقا زیاد هم می‌خوریم

به گزارش سلامت نیوز به نقل از خبرآنلاین از healthline، گاهی اوقات خوردن یک وعده غذایی فست‌فود ضرری ندارد، اما عادت به مصرف اینگونه غذاها ممکن است به مرور دردسرساز شود و تأثیر زیادی بر سلامت شما داشته باشد. برای اینکه بدانید فست‌فود با بدن شما چه می‌کند، این مطلب را بخوانید.

تأثیر بر سیستم گوارشی و قلبی عروقی

اکثر فست‌فودها مملو از کربوهیدرات‌هایی با فیبر پایین هستند. هنگامی که دستگاه گوارش شما این غذاها را تجزیه می‌کند، کربوهیدرات‌ها به صورت گلوکز (قند) وارد جریان خون شما می‌شوند. در نتیجه قند خون شما افزایش می‌یابد .تا زمانی که سالم هستید، اندام‌ها معمولاً می‌توانند این افزایش قند را کنترل کنند، اما خوردن مکرر مقادیر زیاد کربوهیدرات می‌تواند منجر به افزایش مکرر قند خون شود. این امر خطر مقاومت به انسولین، دیابت نوع ۲ و چاقی را بالا می‌برد.

بسیاری از وعده‌های غذایی فست‌فود حاوی شکر هستند. این بدان معناست که با مصرف این غذاها کالری اضافی بدون مواد مغذی اضافی دریافت می‌کنید. یکی دیگر از مواد رایج فست‌فود، چربی ترانس است که در طی فرآوری مواد غذایی ایجاد می‌شود. خوردن غذاهای حاوی چربی ترانس می‌تواند کلسترول بد (LDL) را افزایش و کلسترول خوب (HDL) را کاهش دهد. این موضوع ریسک ابتلا به دیابت نوع ۲ و بیماری قلبی را بالا می‌برد.

تأثیر بر سیستم تنفسی

کالری حاصل از وعده‌های غذایی فست‌فود می‌تواند باعث افزایش وزن شود. چاقی نیز خطر مشکلات تنفسی از جمله آسم و تنگی نفس را افزایش می‌دهد.

تأثیر بر روی سیستم عصبی مرکزی

سیستم عصبی مرکزی شما از مغز و نخاع شما تشکیل شده است؛ این نواحی از بدن شما نیز ممکن است تحت تأثیر خوردن فست‌فود آسیب ببینند.

یک مطالعه در سال ۲۰۲۰ نشان داد که خوردن مقادیر زیاد فست‌فود، عملکرد حافظه کوتاه‌مدت را تضعیف می‌کند.

تأثیر بر سیستم تولید مثل

مواد موجود در فست‌فودها ممکن است بر باروری شما تأثیر بگذارد. یک مطالعه نشان داد که غذاهای فرآوری‌شده حاوی فتالات هستند. فتالات‌ها مواد شیمیایی هستند که می‌توانند عملکرد هورمون‌ها را مختل کنند. بدن ما با دریافت سطوح بالای این مواد شیمیایی دچار مشکلات تولید مثلی از جمله اختلال در رشد جنین می‌شود.

تأثیر بر روی سیستم پوششی (پوست، مو و ناخن)

غذاهایی که می‌خورید ممکن است بر ظاهر پوست شما تأثیر بگذارد. یک مطالعه در سال ۲۰۲۱ نشان داد که لبنیات، شکلات، غذاهای پرچرب و غذاهای با شاخص گلیسمی بالا (کربوهیدرات‌ها و قند) با ایجاد آکنه مرتبط هستند. از سوی دیگر، این تحقیق نشان داد که خوردن میوه‌ها، سبزیجات و اسیدهای چرب مفید (که در ماهی و روغن زیتون وجود دارد) به محافظت در برابر آکنه کمک می‌کند.

تأثیر بر روی سیستم اسکلتی (استخوان‌ها)

کربوهیدرات و قند موجود در فست‌فود و غذاهای فرآوری‌شده می‌توانند اسیدهای دهان را افزایش دهند و مینای دندان را تجزیه کنند. چاقی همچنین می‌تواند منجر به عوارضی در تراکم استخوان و توده عضلانی شما شود؛ کیفیت استخوان در افراد چاق ممکن است کاهش یابد و خطر شکستگی استخوان‌ها به ویژه در میان افراد مسن‌تر افزایش پیدا کند.

برای ساختن ماهیچه‌هایی که به خوبی از استخوان‌ها محافظت کنند، نیاز است که ورزش کنید و برای به حداقل رساندن آسیب‌های استخوانی، یک رژیم غذایی سالم داشته باشید.

تأثیر بر سلامت روان

خوردن فست‌فود ممکن است در کنار سلامت جسمانی، سلامت روان شما را نیز تحت تأثیر قرار دهد. یک مطالعه در سال ۲۰۲۰ نشان داد که مصرف فست‌فودها همراه با نوشیدنی‌های شیرین احتمال مشکلات سلامت روان را افزایش می‌دهد.

تحقیقات‌انجام شده در سال ۲۰۱۸ نیز نشان داد که داشتن یک رژیم غذایی سرشار از گوشت قرمز و غذاهای فرآوری‌شده با شاخص توده بدنی (BMI) بالاتر، علائم افسردگی و مشکلات سلامت روان در نوجوانان همراه بود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha