دوشنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۲ - ۱۶:۰۷
کد خبر: 354170

امروزه خطر ابتلا به بیماری های غیر واگیر از جمله چاقی و انواع سرطان به دلایل مختلفی مانند کم تحرکی ناشی از سبک زندگی مدرن، تغذیه نامناسب و آلودگی هوا افزایش یافته است.

تاثیر ماموگرافی در تشخیص سرطان سینه

طبق نتایج موسسه ملی سرطان، سرطان سینه پس از سرطان پوست شایع ترین نوع سرطان در بین زنان بوده است و در کشور ما به یکی از عوامل مهم مرگ و میر در زنان تبدیل شده است. از آنجا که درمان بیماری ها در مراحل ابتدایی آسان تر بوده و نتایج بهتری به همراه دارد، تشخیص زود هنگام این بیماری از اهمیت ویژه ای برخوردار است. در برخی موارد، سرطان پستان پس از ظاهر شدن علائم و نشانه هایش تشخیص داده می شود. به همین منظور هر فرد باید بعد از سن 20 سالگی به صورت ماهانه خودآزمایی انجام دهد.

بهترین زمان برای انجام این معاینه 2 الی 3 روز پس از عادت ماهیانه است. در صورتی که عادت ماهیانه نمی شوید خودآزمایی را در روز معینی از ماه مثلا دهم هر ماه انجام دهید.

خودآزمایی در دو مرحله نگاه کردن و لمس کردن انجام می شود. اولین مرحله با نگاه کردن به پستان در آینه و بررسی علائم مشکوکی مانند عدم تقارن، فرورفتگی، قرمزی، زخم و سایر علائم غیر طبیعی پوستی انجام می شود. مرحله دوم با لمس کردن پستان ها و بررسی وجود توده مشکوک و یا ترشح غیر طبیعی از نوک پستان انجام می شود.

متاسفانه در پاره ای از موارد سرطان پستان کاملا بدون علامت بوده و به صورت خاموش به شکل توده های بسیار کوچکی که بیمار و یا پزشک متوجه آن نمی شود، در بدن فرد رشد می کند. بنابراین برای تشخیص هرچه سریعتر این بیماری باید به صورت سالانه غربالگری صورت گیرد.

انجمن های علمی در جهان روش های متعددی را برای غربالگری سرطان پستان ارائه داده اند. انجمن سرطان آمریکا به عنوان یکی از معتبرترین انجمن های سرطان در دنیا، اولین زمان مناسب انجام غربالگری سرطان پستان را بین سن چهل تا چهل و چهار سال می داند و بهترین روش انجام غربالگری سرطان پستان را ماموگرافی معرفی می کند که از زمان تعیین شده بهتر است خانم ها سالیانه یکبار ماموگرافی انجام دهند. البته برای زنانی که سابقه ابتلا به سرطان سینه و رحم را در اقوام خود دارند، پیشنهاد می شود غربالگری ماموگرافی را قبل از سن چهل سالگی آغاز کنند. با توجه به کاهش سن ابتلا به سرطان سینه در کشور، ماموگرافی برای تمام زنان 35 تا 40 ساله به بالا ضروری می باشد.

ماموگرافی

ماموگرافی نوعی از تصویربرداری پزشکی است که با استفاده از اشعه ایکس با دوز پایین انجام می شود. ماموگرافی را می توان ابزاری برای بررسی و تشخیص سرطان سینه در افرادی که هیچ علائمی ندارند و یا افرادی که علائمی همچون توده، درد و خارش، ترشح غیر طبیعی و یا عدم تقارن دارند، دانست. به کمک این تکنیک پزشکان قادر به تشخیص بین 75 الی 80 درصد موارد ابتلا به سرطان سینه هستند. ماموگرافی حتی قادر است سرطان را بین 3 تا 7 سال پیش از ظهور علائم تشخیص دهد.

ماموگرافی آنالوگ

در این روش که روشی قدیمی محسوب می شود، ماموگرافی از طریق آنالوگ و فیلم صورت می گرفت. از معایب این روش می توان به میزان اشعه بالاتر و دقت تشخیص پایین تر اشاره کرد. همچنین این روش محدودیت زیادی برای پزشک رادیولوژیست ایجاد می کرد چرا که تنها راه بررسی تصاویر، بررسی از روی فیلم (کلیشه ) بود.

ماموگرافی دیجیتال

امروزه با کمک دستگاه های دیجیتال و به روز می توان تصاویر را روی مانیتور بررسی کرد. تغییر اندازه و بزرگ کردن تصاویر به اندازه دلخواه و تغییر کنتراست تصاویر به تشخیص هرچه بهترو دقیق تر رادیولوژیست کمک می کند. به کمک این پیشرفت می توان ضایعات مشکوک را هرچه دقیق تر بررسی کرده و سرطان را در مراحل ابتدایی تشخیص داد. از این رو، درمان سریعتر و موثرتری صورت می گیرد.

مرکز تصویربرداری نصر نبوی مجهز به به روزترین دستگاه ماموگرافی در اسلامشهر است.

تاثیر ماموگرافی در تشخیص سرطان سینه

بهترین زمان برای ماموگرافی

مناسب ترین زمان ممکن برای انجام ماموگرافی را می توان یک هفته پس از پایان یافتن دوره قاعدگی دانست. هفته قبل از قاعدگی اصلا زمان مناسبی برای انجام ماموگرافی نیست چرا که در این زمان، سینه ها حداکثر حساسیت را نسبت به درد دارند.

نحوه انجام ماموگرافی

در یونیت ماموگرافی که به شکل یک جعبه مستطیل شکل است از یک لوله برای تولید اشعه ایکس استفاده می شود. به منظور تهیه تصاویر از زوایای مختلف، بخشی از دستگاه پستان را فشرده می کند.

میزان درجات جذب اشعه ایکس در قسمت های مختلف بدن متفاوت است. در استخوان های متراکم میزان جذب اشعه زیاد است در حالی که بافت های نرم مانند ماهیچه ها و چربی ها اجازه عبور بیشتری می دهند. در نتیجه، استخوان ها به رنگ سفید، بافت های نرم به صورت سایه های خاکستری و هوا به رنگ سیاه ظاهر می شود.

در توموسنتز پستان، تیوپ اشعه ایکس با حرکت روی پستان چندین تصاویر از زوایای مختلف تهیه می کند. اغلب تصاویر اشعه ایکس به صورت فایل های دیجیتالی بوده که برای سهولت در تشخیص و مدیریت بیماری به صورت الکترونیکی ثبت می شوند.

در طول انجام ماموگرافی از شما خواسته می شود که سرپا بایستید و تکنسین رادیولوژی با قرار دادن سینه شما داخل دستگاه ماموگرافی، با استفاده از یک ابزار پلاستیکی به تدریج آن را فشرده می کند. فشرده سازی سینه به دلایل مختلفی انجام می شود از جمله :

  • ارزیابی تمام بافت های خارج از پستان نیز به صورت کامل انجام شود.
  • با پهن شدن بافت پستان ، حتی کوچکترین موارد غیر عادی نیز به سادگی رویت می شوند.
  • به دلیل کمتر شدن حجم بافت پستان ، دوز کمتری از اشعه ایکس مورد استفاده قرار می گیرد.
  • با ثابت نگه داشتن پستان باعث کاهش تاری تصاویر ناشی از حرکت پستان می شود
  • با کاهش پراکندگی اشعه ایکس، تصاویری با وضوح بالاتر نشان داده می شوند.

آمادگی های لازم برای ماموگرافی

قبل از انجام ماموگرافی توصیه می شود هرگونه جراحی قبلی، استفاده از هورمون و سابقه خانوادگی یا شخصی سرطان سینه را به پزشک خود اطلاع دهید.

در صورتی که احتمال می دهید باردار باشید، حتما پزشک یا تکنسین پرتونگاری را مطلع سازید. توصیه می شود برای انجام ماموگرافی موارد زیر را رعایت کنید:

  • در روز انجام ماموگرافی، از استفاده از هرگونه دئودورانت یا لوسیون زیر بغل یا روی سینه هایتان اجتناب کنید. این موارد می تواند به شکل رسوبات کلسیم در ماموگرافی نشان داده شود.
  • تکنسین را از وجود هرگونه علامت و مشکلی در پستان خود آگاه سازید.
  • ماموگرافی های قبلی را به همراه داشته باشید تا امکان مقایسه با نتایج جدید برای رادیولوژیست فراهم باشد.

سونوگرافی و ماموگرافی همزمان

لازم به ذکر است که جهت بررسی دقیق تر بافت سینه یا با توجه به علائم و شرایط سنی بیمار پزشک ممکن است بنا به صلاحدید از روش هایی مانند سونوگرافی به صورت همزمان استفاده نماید. در این صورت می توانید در مرکز تصویر برداری نصر نبوی خدمات ماموگرافی و سونوگرافی در اسلامشهر را همزمان انجام دهید.

تاثیر ماموگرافی در تشخیص سرطان سینه

  • غربالگری ماموگرافی ریسک مرگ ناشی از سرطان سینه را به حداقل می رساند و برای تشخیص انواع سرطان پستان، مانند سرطان داکتال تهاجمی و لوبولار تهاجمی راهی کاربردی محسوب می شود.
  • غربالگری ماموگرافی و سونوگرافی به پزشک در تشخیص تومورهای کوچک کمک می کند. زمانی که تومور کوچک باشد، گزینه های درمانی بیشتری می تواند مورد استفاده قرار گیرد.
  • با استفاده از غربالگری ماموگرافی، امکان تشخیص بافت های غیر طبیعی مجاری شیر موسوم به کارسینوم داکتال درجا می تواند مورد استفاده قرار گیرد.
  • پرتوهای ایکس معمولا هیچ عارضه جانبی را به وجود نمی آورند.

خدمات ماموگرافی در اسلامشهر

ماموگرافی به عنوان یکی از بهترین روش های برای تشخیص هرچه سریعتر سرطان سینه محسوب می شود. میزان دوز اشعه ایکس مورد استفاده در این روش پایین است و عوارض جانبی در پی نخواهد داشت. مرکز تصویربرداری نصر نبوی به عنوان اولین مرکز جامع تصویربرداری در اسلامشهر و طرف قرارداد کلیه بیمه ها با استفاده از به روز ترین دستگاه ها و پزشکان و مجرب آماده ارائه خدمات تشخیصی و درمانی به همه بیماران می باشد. خدماتی چون ماموگرافی و سونوگرافی در اسلامشهر با استفاده از دستگاه های با کیفیت و پزشکان مجرب صورت می گیرد.

سلامت زنان، سلامت جامعه است. زنان نیمی از جامعه را تشکیل می دهند و نیمی دیگر را به دنیا می آورند.

تاثیر ماموگرافی در تشخیص سرطان سینه

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha