سخنگوی سازمان انتقال خون گفت: بررسی‌های آماری مربوط به سال گذشته نشان می دهد مردم کشورمان با همتی بالاتر و مشارکت بیشتر سبب افزایش ۹.۳درصدی آمار اهدای خون در سال ۱۴۰۱ نسبت به سال ۱۴۰۰ شدند.

آمار اهدای خون بیش از ۹ درصد افزایش یافت

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایرنا از سازمان انتقال خون بشیر حاجی بیگی افزود: در سال گذشته ۲ میلیون و ۲۲۳ هزارو ۴۹۲ واحد خون اهدا شد که طی این مدت خراسان شمالی با افزایش ۳۴ درصدی، رتبه نخست رشد اهدای خون در کشور را به خود اختصاص داد و همچنین استان ایلام با رشد بیش از ۲۵ درصد و لرستان با رشد بیش از ۲۳ درصد، رتبه های دوم و سوم رشد اهدای خون را به خود اختصاص دادند.

وی ادامه داد: در سال ۱۴۰۱ استان تهران با ثبت ۳۶۹ هزار و ۵۲۳ واحد بالاترین میزان اهدای خون در کشور را به خواختصاص داده است.

حاجی بیگی افزود: تعداد اهدای مستمر (سابقه حداقل دو بار اهدای خون درسال) در سال ۱۴۰۱ نسبت به مدت مشابه سال قبل در کل کشور بیش از ۷ درصد رشد نشان می دهد که در این زمینه بیشترین رشد اهدای مستمر در استان های خراسان شمالی با نزدیک به ۳۴ درصد، استان کهگیلویه و بویر احمد با بیش از ۲۳ درصد و استان کردستان با نزدیک به ۲۰ درصد ثبت شده است.

وی گفت : شاخص اهدای خون مستمر در سال ۱۴۰۱بیش از ۵۴درصد اهداکنندگان در کشور است که نشان دهنده افرادی است که با خود مراقبتی، اهدای خون را در برنامه زندگی شان قرار داده اند و بیش از یک بار در سال گذشته خون اهدا کرده اند.

حاجی بیگی یادآوری کرد: استان های سمنان با شاخص مستمر نزدیک به ۶۸ درصد، استان قم با بیش از ۶۳ درصد، و استان یزد با بیش از ۶۲ درصد بالا ترین شاخص اهدای مستمر را در میان استان های کشور به خود اختصاص داده اند.

شاخص اهدای خون بانوان در کشور در سال گذشته ۴.۵۳ درصد بود

سخنگوی سازمان انتقال خون ادامه داد: هم اکنون در بسیاری از کشورهای توسعه یافته جهان، زنان نیمی از اهدای خون را بر عهده دارند، زنان نیمی از جمعیت را تشکیل می دهند وبه دلیل خود مراقبتی بیشتر، صداقت در پاسخگویی به سوالات بدو اهدای خون و رفتارهای پرخطر کمتر، خون سالمتری دارند، به رغم اینکه میزان اهدای خون بانوان در ایران در سال گذشته به نسبت سال ۱۴۰۰نزدیک به ۱۲درصد رشد داشته است، اما شاخص اهدای خون بانوان در کشور در سال گذشته ۴.۵۳ درصد بوده است.

وی افزود: در شاخص اهدای بانوان استان لرستان با نزدیک شدن به ۱۰ درصد اهدای خون صاحب بالا ترین مشارکت استانی بانوان در این امر مهم بود و استان های کردستان با بیش از ۹ درصد و خراسان شمالی با ۷.۵ درصد در رتبه های بعدی ایستادند.

حاجی بیگی گفت: در تعداد اهدای خون بانوان به ترتیب استان های ایلام با رشد بیش از ۶۳ درصدی، خراسان شمالی با رشد بیش از ۶۱ درصدی و استان کردستان با رشد نزدیک به ۵۱ درصدی بیشترین رشدتعداد اهدای بانوان را در سال ۱۴۰۱ به ثبت رسانده اند.

سخنگوی سازمان انتقال خون همچنین با اشاره به شبکه ملی خون رسانی نیزگفت: این شبکه با توزیع خون از استان هایی که دریافت خون بیشتر و مصرف کمتری دارند، به استان هایی که دریافت خون کمتر و مصرف بالاتری دارند، عدالت در توزیع خون را در کشور برقرار می کند.

وی تأکید کرد: در برخی از استان ها تعداد بیماران نیازمند به خون چون افراد تالاسمی و هموفیلی بالاتر است یا در مقاطعی از سال به خاطر شرایط جوی اهدای خون در برخی از استان ها دشوارتر می شود یا استان هایی هستند که با وجود داشتن داوطلبان اهدای خون، مراکز درمانی کمتری دارند و اعمال جراحی کمتری در آنها صورت می گیرد، شبکه ملی خون رسانی کشور، توازن توزیع خون را در تمامی استان ها برقرار می کند.

بیش از ۱۷۶ هزار واحد خون و فرآورده‌های آن در این شبکه توزیع شد

وی افزود: در سال گذشته فعالیت و توزیع خون در شبکه ملی خون رسانی نسبت به مدت مشابه سال ۱۴۰۰، بیش از ۴۰ درصد افزایش داشت که نشان دهنده افزایش عملکرد شبکه ملی خون رسانی است. به نحوی که در سال ۱۴۰۱ بیش از ۱۷۶ هزار واحد خون و فراورده‌های آن در این شبکه توزیع شده است.

حاجی بیگی با اشاره به شاخص کشوری اهدای خون به ازای هزار نفر جمعیت که هم اکنون بیش از ۲۶ در هزار است، گفت: طبق گزارش سازمان جهانی بهداشت، شاخص اهدای خون به ازای هزار نفر جمعیت در کشورهای دارای درآمد متوسط به بالا ۱۶و در کشورهای دارای در آمد بالا، ۳۱در هزار نفر جمعیت است. میزان اهدای خون در ایران را قابل قبول خواند و گفت: مصرف بالای خون و فرآورده های خونی به دلیل وجود بیش از ۲۰هزار بیمار تالاسمی، حوادث جاده ای و جراحی ها تخصصی و فوق تخصصی و افزایش سن جامعه، بسیار بالاست که این مهم نیاز به اهدای همیشگی خون را دوچندان می‌کند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha