افراد مبتلا به فیبریلاسیون دهلیزی در معرض خطر سکته مغزی قرار دارند. حال یک مطالعه جدید نشان می دهد که استاتین ها ممکن است به کاهش این خطر کمک کنند.

تاثیر استاتین در کاهش ریسک سکته در مبتلایان فیبریلاسیون دهلیزی

به گزارش سلامت نیوز به نقل از مهر از هلث لاین، تحقیقات جدید نشان می‌دهد که مصرف استاتین (داروی کاهش دهنده کلسترول) ممکن است به کاهش خطر سکته مغزی در افرادی که فیبریلاسیون دهلیزی دارند، کمک کند.

افراد مبتلا به فیبریلاسیون دهلیزی در مقایسه با جمعیت عمومی پنج برابر بیشتر با خطر سکته مغزی روبرو هستند.

یافته‌های جدید نشان می‌دهد که استفاده از استاتین ممکن است به جلوگیری از سکته مغزی و مرگ و میر قلبی عروقی در افراد مبتلا به فیبریلاسیون دهلیزی کمک کند.

در افراد مبتلا به فیبریلاسیون دهلیزی، ضربان قلب نامنظم می‌تواند جریان خون را مختل کند.

دکتر «نیکیل واریر»، محقق ارشد از مؤسسه قلب و عروق اورنج کانتی کالیفرنیا، می‌گوید: «این داده‌ها از استفاده بیشتر از استاتین در بیماران مبتلا به فیبریلاسیون دهلیزی در جهت کاهش خطر سکته مغزی و حمله ایسکمیک گذرا که می‌تواند یکی از فاجعه بار ترین پیامدهای فیبریلاسیون دهلیزی باشد، حمایت می‌کند.»

محققان داده‌های سلامت ۵۱۴۷۲ بیمار را که بین سالهای ۲۰۱۰ تا ۲۰۱۸ به تازگی مبتلا به فیبریلاسیون دهلیزی شده بودند، ارزیابی کردند.

از این گروه، ۱۱.۸۶۶ نفر استاتین مصرف می‌کردند و ۳۹۶۰۶ استاتین مصرف نمی‌کردند.

تیم تحقیق سپس تعداد بیماران سکته مغزی ایسکمیک یا آمبولی سیستمیک، سکته مغزی ناشی از خونریزی و حمله ایسکمیک گذرا را تا اکتبر ۲۰۲۲ بررسی کردند.

آنها دریافتند که مصرف کنندگان استاتین در مقایسه با گروهی که استاتین مصرف نکردند، با خطر کمتر سکته مغزی و حمله ایسکمیک روبرو بودند.

استفاده از استاتین با کاهش ۱۷ ٪ خطر سکته مغزی ایسکمیک یا آمبولی سیستمیک، ۷ ٪ خطر سکته مغزی ناشی از خونریزی و ۱۵ ٪ خطر کمتر سکته مغزی ایسکمیک گذرا مرتبط بود.

هرچه افراد طولانی‌تر استاتین ها را مصرف کرده بودند، خطر آنها کمتر بود.

محققان می‌گویند این یافته‌ها نشان می‌دهد که استفاده طولانی مدت از استاتین می‌تواند در جلوگیری از سکته مغزی در بین افراد مبتلا به فیبریلاسیون دهلیزی مفید باشد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha