استفاده از دهان‌شویه نکات مهمی دارد؛ از جمله این‌که غرغره آن بعد از مسواک‌زدن می‌تواند برای دندان‌ها مضر باشد. 

استفاده از دهان شویه بعد از مسواک زدن ممنوع

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه خراسان، اگر از آن دسته افرادی هستید که بلافاصله بعد از مسواک زدن و نخ دندان کشیدن از محلول دهان‌شویه هم استفاده می‌کنید، بهتر است این عادت را کنار بگذارید. به‌گزارش «بهداشت نیوز» یک دندان‌پزشک انگلیسی می‌گوید: استفاده از دهان‌شویه بلافاصله پس از مسواک زدن، فواید خمیردندان را از بین می برد و می‌تواند به پوسیدگی دندان منجر شود، این دندان‌پزشک توضیح می‌دهد که شست‌وشوی دهان با دهان‌شویه بلافاصله پس از مسواک زدن، می‌تواند برخی از محافظت‌هایی را که خمیردندان برای دندان ایجاد می‌کند، از بین ببرد. البته استفاده از دهان‌شویه نکات دیگری هم دارد که در ادامه مطلب به آن می‌پردازیم.

دهان‌شویه لایه محافظتی خمیردندان را از بین می‌برد


دکتر پترسون می‌گوید: «خمیردندان حاوی مقداری فلور، یک ماده معدنی طبیعی است که از پوسیدگی دندان جلوگیری می‌کند. دهان‌شویه‌ها نسبت به خمیردندان میزان بسیار کمتری فلور دارند که برای محافظت از دندان‌ها در برابر مواد قندی، کافی نیست. وقتی بلافاصله پس از مسواک زدن از دهان‌شویه استفاده می‌کنید، فلور با غلظت پایین‌ترِ دهان‌شویه، لایه محافظتی را که توسط فلوراید با غلظت بالاترِ خمیردندان ایجادشده بود ، می شوید و از بین می‌برد». پس بهتر است مواقعی که بعد از غذا یا میان‌وعده، امکان مسواک زدن نداریم از دهان‌شویه استفاده کنیم.


طریقه مصرف دهان شویه به بهترین شکل ممکن


انتخاب محلول مناسب


انواع محلول‌های حاوی فلوراید از ایجاد حفره در دندان جلوگیری می‌کنند. برای کم کردن استفاده از مواد شیمیایی و رنگ ها، می‌توانید از انواع محلول‌های گیاهی استفاده کنید.


میزان استفاده مؤثر از دهان شویه


در این مرحله با توجه به برچسب پشت بطری، مقدار مناسبی از محلول را در ظرف مد نظر بریزید. به طور معمول این مقدار حدود۲۰ میلی‌لیتر است اما در انواع فلورایدی آن ۱۰ میلی‌لیتر.

دهان شویه را در دهان خود بریزید


در روش صحیح استفاده از دهان شویه میزان تعیین شده را یک مرتبه در دهان خود بریزید. نفس خود را چند ثانیه حبس کنید و دهان خود را کاملا ببندید و مواظب باشید مایع بیرون نریزد. از بلعیدن مایع جدا پرهیز کنید، زیرا ممکن است مواد شیمیایی موجود در آن موجب ایجاد مشکلات گوارشی شدید و ناخواسته ای شود.


غرغره کردن دهان‌شویه


مایع را به مدت ۳۰ ثانیه تا یک دقیقه در دهان خود نگه دارید و بچرخانید. برای عمل کردن طبق روش صحیح استفاده از دهان شویه، مایع را دور تمام دندان های تان بچرخانید. به دندان‌های عقبی هم مثل دندان‌های جلویی اهمیت بدهید. غرغره کردن زیر زبان و اطراف آن را هم فراموش نکنید تا تمام دهان به مایع دهان شویه آغشته شود.


بیرون ریختن دهان شویه از دهان


بعد از غرغره کردن کامل، مایع را داخل سینک بریزید و سینک را کاملا بشویید. بسته به نوع دهان شویه به مدت نیم ساعت تا دو ساعت پس از استفاده از دهان شویه باید از خوردن هر نوع خوراکی یا آشامیدن هر نوع نوشیدنی پرهیز کنید.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha