یکشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۱۴:۰۹
کد خبر: 354595

در حال حاضر، شغل‌های فنی مانند تکنسین تاسیسات و تکنسین برق، جزو مشاغل پرتقاضا محسوب می‌شوند و بسیاری از سازمان‌ها و ادارات به دنبال استخدام تکنسین هستند. در این میان، تکنسین برق نیز بازار کار خوبی داشته و افراد فعال در این حوزه می‌توانند در زمینه برق عمومی یا برق صنعتی مشغول به کار شوند. اما بسیاری از علاقه‌مندان به شغل تکنسین برق، با این شغل و شرح وظایف تکنسین برق آشنایی چندانی ندارند.به همین دلیل، در مقاله پیش رو علاوه بر معرفی شغل تکنسین برق و مهارت‌های موردنیاز این شغل، به بررسی وظایف تکنسین برق در صنایع مختلف خواهیم پرداخت.

وظایف تکنسین برق در صنایع مختلف

معرفی شغل تکنسین برق

یک تکنسین برق مسئولیت نصب، نگهداری، تعمیر و بررسی سیستم‌ها، ماشین‌آلات و تجهیزات الکتریکی و برقی ساختمان‌هایی با کاربری‌های مختلف از جمله ساختمان‌های مسکونی، تجاری، اداری، کارخانه‌ها و واحدهای تولیدی و صنعتی را برعهده دارد. بنابراین، همه ساختمان‌های مسکونی، تجاری، اداری یا صنعتی به تکنسین برق نیاز خواهند داشت. همین موضوع باعث رونق بازار کار این شغل شده است. از جمله فرصت‌های استخدام تکنسین برق می‌توان به مواردی همچون استخدام تکنسین برق در بیمارستان، اداره برق، کارخانه‌ها، شرکت‌های وابسته به توزیع برق و شرکت‌های پیمانکاری برقکاری اشاره کرد.

شرح وظایف تکنسین برق صنعتی متفاوت از وظایف تکنسین برق عمومی ساختمان است. در واقع، یک برقکار صنعتی، مسئولیت سیم‌کشی کارخانه‌ها و صنایع را بر عهده دارد و یک تکنسین برق ساختمان، امور مربوط به برقکاری ساختمان های مسکونی، اداری و تجاری را انجام می‌دهد.

همان‌طور که پیش‌تر گفته شد، باتوجه به این که همه ساختمان‌ها با هر نوع کاربری‌ای که دارند، نیاز به سیم‌کشی و برقکاری خواهند داشت، بازار کار شغل تکنسین برق در ایران نسبتا مساعد است. به‌گونه‌ای که میزان حقوق تکنسین برق به‌صورت میانگین بالا خواهد بود و افراد فعال در این حوزه، در صورت داشتن مهارت و سابقه کاری می‌توانند درآمد ماهیانه بالایی داشته باشند.

میزان حقوق تکنسین برق در برخی از کشورهای دیگر در مقایسه با ایران بسیار بالاتر بوده و متخصصین این حوزه از درآمد بالایی برخوردار هستند. همین موضوع باعث شده است که در سال‌های اخیر، تعداد زیادی از تکنسین‌های برق تصمیم به مهاجرت به خارج از کشور بگیرند. از جمله کشورهای مقصد پرطرفدار می‌توان به کشورهایی همچون استرالیا، آلمان، کانادا و آمریکا اشاره کرد.

مهارت‌های موردنیاز یک تکنسین برق

تکنسین‌های برق برای انجام شرح وظایف تکنسین برق ساختمان یا برق صنعتی باید دارای مهارت‌ها و دانش‌های مختلفی باشند. در ابتدا افراد باید دانش فنی لازم برای انجام وظایف مرتبط با برقکاری را کسب کنند. یکی از راهکارها برای این منظور، انتخاب رشته تکنسین برق ساختمان در هنرستان و شاخه کار و دانش و گذراندن این دوره تحصیلی برای کسب مهارت‌های موردنیاز و ورود به بازار کار شغل تکنسین برق است.

راهکار دیگر، داشتن تحصیلات دانشگاهی در یکی از گرایش‌های مهندسی برق مانند مهندس برق قدرت و کسب دانش فنی موردنیاز شغل تکنسین برق از این طریق است. علاوه بر این، افراد علاقه‌مند به این حوزه که تمایل دارند در مدت‌زمان کمتری، دانش فنی موردنیاز یک تکنسین برق را به دست آورند، می‌توانند در دوره‌های آموزشی فنی و حرفه‌ای شرکت کرده و پس از دریافت مدرک درجه 1 و درجه 2 برق ساختمان و کسب مهارت لازم، وارد بازار کار شوند.

از دیگر مهارت‌هایی که برای انجام شرح وظایف تکنسین برق نیاز است، می‎توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • مهارت نقشه‌خوانی و داشتن توانایی کار بر اساس نقشه‌های فنی و طرح‌های ساختمانی
  • داشتن توانایی انجام کار در ارتفاع زیاد و شرایط آب‌وهوایی مختلف و نامساعد
  • آشنایی با اصول و استانداردهای ایمنی
  • داشتن قدرت جسمانی و توان بدنی مناسب
  • دقت و توجه لازم در هنگام انجام کار و فعالیت تخصصی
  • داشتن مهارت و تجربه کافی در ارتباط با کار گروهی
  • آشنایی اصول و تکنیک‌های برقکاری ساختمان یا برق صنعتی بسته به نوع فعالیت
  • مهارت کارکردن در شرایط سخت و بحرانی

بررسی شرح وظایف تکنسین برق

افراد فعال در حوزه برق بسته به نوع فعالیت و نوع سازمان محل فعالیت خود، وظایف متفاوتی را بر عهده دارند و نمی‌توان وظایف یکسانی را برای همه این افراد در نظر گرفت. به‌عنوان مثال، شرح وظایف سرپرست برق شرکت توزیع نیروی برق با وظایف مهندس برق فعال در حوزه درمانی تفاوت خواهد داشت. اما به‌هرحال همه تکنسین‌های برق یک سری وظایف یکسان نیز بر عهده دارند که در ادامه به مهم‌ترین این وظایف اشاره خواهیم کرد:

  • نصب، تست، کنترل، تعمیر و نگهداری تجهیزات صنعتی مختلف و اطمینان‌یافتن از عملکرد صحیح این نوع تجهیزات و سیم‌کشی ساختمان
  • طراحی و نصب انواع سیستم‌های روشنایی، نظارت و کنترل بر سیستم‌های الکتریکی و نصب و سیم‌کشی مدارهای الکتریکی در دوربین‌های مداربسته و سیستم‌های دزدگیر در برخی موارد
  • نصب، سیم‌کشی، کنترل و تعمیر تجهیزات حفاظتی و سیستم‌های اعلام حریق، سیم‌کشی تابلو برق صنعتی و راه‌اندازی و پیاده‌سازی موتورهای الکتریکی
  • مونتاژ و پیاده‌سازی مدل‌ها و سیستم‌های الکترونیکی و برقی با تجهیزات و ابزار دستی و مطابق با داده‌های مهندسی
  • نصب، پیاده‌سازی، تعمیر و نگهداری سیستم‌های کنترل برقی و تجهیزات و ابزار ترانزیستوری
  • همکاری با مهندسان برق و دیگر کارکنان برای شناسایی مشکلات موجود و حل‌کردن آن‌ها
  • انجام صحیح همه شرح وظایف تکنسین برق که از سمت مسئول مربوطه تعیین شده است.
  • تهیه و ارائه گزارش‌های موردنیاز برای واحدها و مسئولین مربوطه
  • چک‌کردن و کنترل دوره‌ای دستگاه‌های برقی و الکترونیکی مطابق با دستورالعمل دستگاه‌ها
  • همکاری در آموزش و انتقال مهارت‌های موردنیاز به دیگر کارکنان حوزه امور مرتبط با برق
  • ارتباط و همکاری با واحدهای دیگر در ارتباط با دستیابی به هدف‌های مشترک سازمان و پرسنل

جمع‌بندی و سخن پایانی

در این مقاله به معرفی شغل تکنسین برق و مهارت‌های موردنیاز این شغل پرداخته و شرح وظایف تکنسین برق در صنایع مختلف را بررسی کردیم. همان‌طور که گفته شد، شغل‌هایی فنی همچون شغل تکنسین تاسیسات و تکنسین برق جزو شغل‌های پرتقاضا محسوب می‌شوند و بسیاری از سازمان‌ها از جمله شرکت توزیع برق و مراکز درمانی به دنبال استخدام تکنسین هستند. به همین دلیل، شما می‌توانید با اندکی پشتکار و جستجو در سایت‌های کاریابی معتبر موقعیت شغلی مناسبی در این حوزه به دست آورده و درآمد ماهیانه بالایی داشته باشید.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha