دوشنبه ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۱۲:۲۷
کد خبر: 354642

مدیرکل دفتر امور بیابان سازمان ‌منابع طبیعی و آبخیزداری می‌گوید: براساس آخرین بررسی‌ها وسعت کانون‌های داخلی گرد و غبار کشور حدود 34 میلیون هکتار برآورد شده است.

وسعت عظیم کانون‌های داخلی گرد و غبار

به گزارش سلامت نیوز به نقل از جام جم آنلاین، وحید جعفریان، مدیرکل دفتر امور بیابان سازمان ‌منابع طبیعی و آبخیزداری ‌در پاسخ به این پرسش که وسعت کانون‌های داخلی گرد و غبار ‌ چقدر است؟ می‌گوید: ستاد گرد و غبار سطح کانون‌های گرد و غبار کشور را حدود 34 میلیون هکتار اعلام کرده است. ‌

او درباره وسعت کانون‌های خارجی گرد و غبار نیز می‌گوید: وسعت کانون‌های بیرونی گرد و غبار نیز حدود 270 میلیون هکتار برآورد شده است.

مدیرکل دفتر امور بیابان سازمان ‌منابع طبیعی و آبخیزداری درباره اینکه آیا برای مقابله با گرد و غبار در کشورمان برخی دستگاه‌های موازی کاری می‌کنند؟ عنوان می‌کند: در حال حاضر ‌کارگروه ملی مقابله با بیابان‌زایی در کشور فعالیت می‌کند که وظیفه این کار گروه رصد موضوعات مرتبط با تخریب سرزمین و هماهنگی دستگاه‌های مختلف اجرایی است.

جعفریان ادامه می‌دهد: علاوه بر این کارگروه، ساختار موازی دیگری به نام کارگروه سیاست گذاری و هماهنگی پدیده گرد و غبار نیز در کشور وجود دارد که به صورت متمرکز روی پدیده گرد و غبار فعالیت می‌کند.

او با اشاره به اینکه گرد و غبار پیامدهای ناگوار زیادی برای کشور به همراه دارد، می‌افزاید:‌ گرد و غبارتهدیدهای جدی امنیتی در مرزهای کشور ایجاد می‌کند. علاوه بر این گرد و غبار امنیت غذایی کشور را نیز به خطر می‌اندازد، زیرا سبب ‌افت شدید تولید محصولات کشاورزی می‌شود.

به گفته مدیرکل دفتر امور بیابان سازمان ‌منابع طبیعی و آبخیزداری گرد و غبار تهدیدی جدی برای تنوع زیستی نیز محسوب می‌شود. برای نمونه رسوب گرد و غبار در جنگل سبب نابودی گونه‌های گیاهی می‌شود.

جعفریان ادامه می‌دهد: به این ترتیب با توجه به پیامدهای گرد و غبار برای کشور می‌توان گفت دستگاه‌ و سازمان‌های زیادی برای پیشگیری، اطلاع رسانی و مقابله با این تهدید باید فعالیت کنند.

34 میلیون هکتار وسعت کانون‌های داخلی گرد و غبار

او درباره همکاری‌های بین‌المللی‌ برای مقابله با بیابان‌زایی و گرد و غبار نیز توضیح می‌دهد: برای اجرای بسیاری از مسائل نیاز به همکاری با دستگاه‌های اجرایی کشورهای منطقه است و رسیدن به این مهم به زیرساخت‌های مشترک نیاز دارد.‌

مدیرکل دفتر امور بیابان سازمان ‌منابع طبیعی و آبخیزداری‌ درباره کنوانسیون مقابله با بیابان‌زایی نیز می‌گوید: این کنوانسیون برای مقابله با گرد و غبار به عنوان یکی از پیامدهای تخریب سرزمین سندی تحت عنوان خنثی سازی تخریب سرزمین پیشنهاد داده است و همه همسایه‌های کشور ما نیز این سند را تهیه کرده‌اند.

‌او در پاسخ به این پرسش که چرا تفاهم نامه‌های امضا شده با کشورهای همسایه نتوانسته در مهار پدیده گرد و غبار موثر باشد؟ می‌گوید: انبوهی از تفاهم‌نامه‌های دو جانبه با کشورهای عراق، ترکیه و افغانستان در خصوص گرد و غبار امضا شده. اما نیاز است که آسیب شناسی شود که آیا ما توانسته‌ایم به درستی از ظرفیت‌های حقوقی و قانونی بین‌الملل استفاده کنیم؟

به گفته جعفریان عملکرد مطلوب در حوزه بین الملل به چارچوب و سندی الزام آور نیاز دارد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha