یک مطالعه جدید نشان می‌دهد که بسیاری از سلول‌های حیاتی برای سلامتی در هر ساعت، روز و حتی فصل در تغییر و نوسان هستند.

میکروبیوم های روده در طول روز و براساس فصول تغییر می کنند

به گزارش سلامت نیوز به نقل از مهر از مدیسن نت، محقق ارشد دکتر «امیر زرین پر»، استادیار گوارش در دانشگاه کالیفرنیا، گفت: «بدن انسان حاوی حدود ۴۰ تریلیون باکتری، ویروس و قارچ است که میکروبیومی را ایجاد می‌کند که تقریباً با تک تک تعداد سلول‌های انسان مطابقت دارد.»

زرین پر گفت که تیم او کشف کرده اند که میکروب‌های میکروبیوم روده به طور مداوم در طول روز در حال تغییر هستند و حتی با تغییر فصول هم تغییر می‌کنند.

زرین‌پر درباره این یافته‌ها گفت: «این یافته‌ها بینش‌های مهمی را در مورد نقش تغییر میکروبیوم روده در سلامت و بیماری ارائه می‌دهد. آنها به طور بالقوه می‌توانند توضیح دهند که چرا ما مستعد ابتلاء به بیماری‌های فصلی هستیم و آیا میکروبیوم ما را برای این امر آماده می‌کند یا خیر.»

برای این مطالعه، زرین‌پر و همکارانش داده‌های حدود ۲۰۰۰۰ نمونه مدفوع جمع‌آوری‌شده را بررسی کردند.

محققان زمان، تاریخ و مکان خاص هر نمونه را بررسی کردند و از این داده‌ها برای تعیین میزان تغییر ساختار میکروبیوم روده استفاده کردند.

آنها دریافتند که نزدیک به ۶۰ درصد از گروه‌های باکتریایی مرتبط با یک چرخه ۲۴ ساعته مشخص در نوسان هستند.

زرین‌پر گفت: «ما دلیل روشنی برای اینکه چه چیزی منجر به این نوسانات روزانه می‌شود نداریم، اما فرض می‌کنیم که رژیم غذایی و خواب احتمالاً عامل اصلی این نوسانات باشند. احتمالاً به این دلیل است که محیط روده از نظر مواد مغذی و در دسترس بودن آب و pH زمانی که فرد در خواب است در مقایسه با بلافاصله پس از خوردن صبحانه متفاوت است.»

به گفته محققان، نوسانات فصلی حتی بارزتر بود و انواع خاصی از باکتری‌ها در طول یک سال از یکی از دو الگوی متمایز پیروی می‌کردند.

زرین‌پر گفت: «برای مثال، یک خانواده از باکتری‌ها به نام پروتئوباکتری‌ها به طور مداوم در طول زمستان به میزان پایین کاهش می‌یابند، سپس به طور پیوسته افزایش یافته تا اینکه در تابستان به اوج خود می‌رسند.»

وی در ادامه افزود: «چیزی که ما را شگفت زده کرد، تغییرات فصلی بود. ما انتظار نداشتیم که فصل‌ها چنین تأثیر فوق العاده ای داشته باشند.»

او معتقد است که نوسانات فصلی ممکن است تحت تأثیر مکان، آب و هوا، گرده، رطوبت و سایر عوامل محیطی باشد. این یافته‌ها می‌تواند توضیحی بالقوه ارائه دهد که چرا انسان در فصول خاص نسبت به سرماخوردگی و آنفلوانزا حساس‌تر است، زیرا میکروبیوم بر پاسخ ایمنی تأثیر می‌گذارد.

زرین پر خاطرنشان کرد: «میکروبیوم در حال نوسان در نحوه متابولیسم داروها نیز نقش دارد و بنابراین می‌تواند نتایج کارآزمایی های بالینی را تغییر دهد مگر اینکه به آن توجه شود.»

او می‌گوید: «به عنوان پزشک و دانشمند، ما همیشه تعجب می‌کنیم که چرا برخی از بیماران به برخی داروها قوی‌تر از سایرین پاسخ می‌دهند. من فکر می‌کنم که از نظر انجام کارآزمایی های بالینی، ممکن است تغییرات فصلی در پاسخ به یک دارو وجود داشته باشد.»

به گفته زرین پر، برای شناسایی بخش‌های مهم میکروبیوم و چگونگی نوسانات آن‌ها به تحقیقات بیشتری نیاز است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha