به دنبال برخی برداشت‌های نادرست رسانه‌ای از اظهارات رییس پلیس راهور فراجا و معاون وزیر بهداشت در مورد جانباختگان حوادث رانندگی در بیمارستان‌ها‍، پلیس راهور توضیحاتی را در این خصوص ارائه کرد.

جانباختگان حوادث رانندگی در بیمارستان؛ یک درصد یا ۴۲ درصد؟

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا، یکشنبه هفته جاری بود که سردار سیدکمال هادیانفر، رئیس پلیس راهور فراجا در نشستی خبری به موضوع جانباختگان حوادث رانندگی نیز اشاره و اعلام کرد که حدود ۴۲ درصد از جانباختگان حوادث رانندگی در بیمارستان‌ها جان خود را از دست داده‌اند. رئیس پلیس راهور فراجا در همین راستا نیز تاکید کرد تا امکانات بیمارستان‌ها برای تشخیص تروما و برخی ضربه‌ها و آسیب‌های داخلی افزایش یابد. عصر همان روز اما سعید کریمی، معاون درمان وزارت بهداشت نیز گفت که تنها یک درصد از کل مصدومین حوادث رانندگی در بیمارستان‌ها فوت می‌کنند.

آمار ارائه شده از سوی هر دو مقام مسئول، گرچه آمار درستی بود، اما انتشار آن در برخی از رسانه‌ها به گونه‌ای بود که گویا در تکذیب اظهارات رئیس پلیس راهور فراجا مطرح شده است. کریمی آمار یک درصد را در مقایسه با مجموع مصدومان انتقالی به بیمارستان‌ها بیان کرده و گفته بود: «از ۶۰۰ تا ۷۰۰ هزارنفری که بر اثر تصادفات به بیمارستان می‌روند حدود ۷۰۰۰ نفر در بیمارستان فوت می‌کنند و یعنی فقط یک درصد از کل مصدومین در بیمارستان ها فوت می‌کنند.» این آمار درستی بود که از سوی این مقام مسئول اعلام شد.

سردار هادیانفر نیز همین آمار را اعلام کرده و تنها آن را با مجموع جانباختگان مقایسه کرد و گفته بود که ۴۲ درصد از فوتی‌ها، یعنی ۴۲ درصد از حدود ۱۷ هزار جانباخته تصادفات در بیمارستان‌ها جان خود را از دست داده‌اند که با محاسبه آن بازهم به همین آمار ارائه شده از سوی وزارت بهداشت، یعنی مرگ حدود ۷۰۰۰ نفر در بیمارستان‌ها خواهیم رسید، ۷۰۰۰ نفری که حدود ۴۲ درصد از آمار سالانه کشته‌شدگان حوادث رانندگی را شامل‌ می‌شود و بیانگر این است که اظهارات رئیس پلیس راهور فراجا نیز صحت داشته و تنها مبنای مقایسه سبب این اختلاف درصدی شده است.

در همین راستا و با توجه به برداشت‌های نادرست منتشر شده از اظهارات دو مقام مسئول در پلیس راهور و وزارت بهداشت، مرکز اطلاع‌رسانی پلیس راهنمایی و رانندگی فراجا توضیحاتی را منتشر کرده است که در آن آمده است: «در نشست خبری سردار هادیانفر رئیس پلیس راهور فراجا در خصوص آمار جانباختگان مصدومان تصادفات اعلام شد که ۵۲ درصد در سرصحنه، شش درصد در حین انتقال و حدود ۴۲ درصد نیز در بیمارستان‌ها فوت می‌کنند. براساس آمار رسمی سازمان پزشکی قانونی در بین سال‌های ۱۳۹۰ تا ۱۴۰۰ در تصادفات رانندگی ۵۲ درصد افراد در صحنه تصادف، شش درصد درحین انتقال به مراکز درمانی و ۴۲ درصد نیز در مراکز درمانی جان خود را از دست می‌دهند.

آمار موصوف به صورت تفکیکی برای هر سال و همچنین هر استان موجود است به طوری که در سال ۱۴۰۱ به منظور اتخاذ راهکارها و اقدامات مناسب برای کاهش جانباختگان در مراکز درمانی به عرض ریاست محترم جمهوری رسید.
آمار و درصدهای ارائه شده فوق بر اساس آمارهای رسمی سازمان پزشکی قانونی و مربوط به سهم کل جانباختگان تصادفات رانندگی از نظر محل فوت در سر صحنه، حین انتقال و مراکز درمانی است که به اشتباه اینگونه برداشت شده که ۴۲ درصد مصدومان تصادفات در مراکز درمانی فوت می‌کنند.
پلیس راهور ضمن قدردانی از زحمات و تلاش‌های شبانه روزی کادر درمانی کشور در تمامی بخش‌ها اعم از اورژانس، بیمارستان‌ها، درمانگاه‌ها و...، امید دارد تا با همکاری های صمیمانه و تنگاتنگ موجبات کاهش جانباختگان تصادفات فراهم شود.»

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha