رییس سازمان اورژانس کشور از خرید ۱۵۰۰ دستگاه آمبولانس طی امسال و سال آینده در کشور خبر داد.

ورود ۱۵۰۰ دستگاه آمبولانس طی امسال و سال آینده به ناوگان اورژانس

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا،دکتر جعفر میعادفر ۲۸ اردیبهشت ماه ۱۴۰۲ در جریان بازدید از تعمیرگاه متمرکز اورژانس ۱۱۵ استان مرکزی در جمع خبرنگاران اظهار کرد: موضوع آمبولانس یکی از جدیدترین امور در وزارت بهداشت، سازمان اورژانس، دولت و مجلس شورای اسلامی است و در مسئله فرسودگی ناوگان اورژانس کشور اتفاق نظر وجود دارد و باید به صورت اورژانسی به این مسئله رسیدگی شود.

وی با اشاره به تصمیمات دولت در زمینه تقویت این ناوگان فرسوده بیان کرد: دولت در سال ۱۴۰۲ بالغ بر ۳.۵ همت اعتبار تعیین کرده است که ۱.۵ همت از محل عوارض سیگار و ۲ همت از حوادث ترافیکی تامین شود، همچنین منابعی نیز در سال گذشته برای تامین آمبولانس اختصاص یافت و در حال حاضر مناقصه خرید ۵۰۰ دستگاه آمبولانس انجام شده و قرارداد نیز امضا شده است و مراحل بعدی کار در جریان است. افزایش ۲۵ درصدی همین قرارداد و افزایش تعداد آمبولانس ها به ۶۲۵ دستگاه نیز در دستور کار قرار دارد.

میعادفر با اشاره به اینکه طبق این قرارداد، تعدادی از آمبولانس ها به بیمارستان ها و باقی به اورژانس ۱۱۵ اختصاص می یابد، افزود: قطعا با تخصیص اولین مرحله از بودجه تعیین شده در سال جاری، مرحله نخست مناقصه جدید خرید آمبولانس انجام می گیرد و برنامه داریم که امسال و سال آینده حداقل ۱۵۰۰ دستگاه آمبولانس وارد ناوگان اورژانس شود و امیدواریم بودجه امسال نیز در سال آینده پایدار باشد.

وی تصریح کرد: توسعه اورژانس موتوری در دستور کار سازمان قرار دارد چراکه در شهرها با ترافیک روبرو هستیم و این ترافیک زمان ارائه خدمت را قدری تحت تاثیر قرار داده است به همین دلیل، خرید ۳۰۰ دستگاه موتورلانس و توزیع آن در شهرهای بزرگ کشور مدنظر است تا مدیریت زمان برای ارائه خدمت به خوبی انجام گیرد.

رییس سازمان اورژانس کشور با اشاره به جذب ۳۵۰۰ نفر نیروی انسانی براساس برنامه استخدامی وزارت بهداشت، بیان کرد: بسته به نیازها و چالش های هر استان توزیع نیروها انجام می گیرد.

وی به راه اندازی خیرین اورژانس کشور اشاره کرد و افزود: فعالیت این خیرین در استان مرکزی موفق بوده است و در حال توسعه این موضوع در سطح کشور هستیم، جلسه مجمع، هفته گذشته برگزار شد و درصدد تشکیل هیات امنا و ثبت این مجموعه هستیم تا بتوانیم از ظرفیت خیرین در زمینه توسعه زیرساختی، تامین آمبولانس و افزایش پایگاه های اورژانس استفاده کنیم، خوشبختانه اولین مجموعه خیرین اورژانس در استان مرکزی و دانشگاه علوم پزشکی اراک راه اندازی شده است و همه پایگاه های اورژانس ها در این استان، از حالت کانکسی و استیجاری خارج شده است و خیرین در این زمینه کمک شایانی داشتند. شاخص ترین این اقدامات خیرین، پایگاه اورژانس هوایی استان مرکزی است که امروز نیز روند توسعه آن دنبال می شود و با ورود خیرین، عملیات اجرایی فاز دوم آغاز می شود تا در حوزه آموزشی و مرکز اورژانس هوایی کشور محور و قطب کشور باشد و در قالب فضای اردوگاهی مورد استفاده قرار گیرد.

میعادفر در خصوص فعالیت تعمیرگاه متمرکز اورژانس ۱۱۵ استان مرکزی اظهار کرد: به هر میزان به مرز خودکفایی نزدیک شویم، قطعا در امور موفق تر خواهیم بود چراکه فعالیت های سازمان اورژانس کشور ۲۴ ساعته است و فعالیت مراکز تعمیرگاهی آمبولانس در کشور که شاید تعداد آنها به حدود ۱۰ تعمیرگاه برسد، این امکان را می دهد که در تمام طول ۲۴ ساعت اگر مشکلی برای آمبولانس ها ایجاد شود با مراجعه به این مراکز به سرعت رفع اشکال شده و به ناوگان بازگردد چراکه در فعالیت های اورژانس، هر یک آمبولانس، بسیار ارزشمند است چراکه ناوگان فرسوده است و اگر یک آمبولانس از رده خدماتی خارج شود ممکن است نتوانیم تعدادی ماموریت را کمک رسانی کنیم به همین دلیل این مراکز کمک شایانی به ناوگان خواهند کرد.

وی اضافه کرد: می توان این ظرفیت را فعال کرد تا به دانشگاه های علوم پزشکی استان های همجوار ارائه خدمت صورت گیرد که این امر ماندگاری این سیستم و در عین حال رفع مشکلات استان های همجوار را به دنبال خواهد داشت.

رییس سازمان اورژانس کشور در خصوص کمک به توسعه این مرکز تعمیرگاهی گفت: ظاهرا این مرکز نیازمند یک یدک کش است که ابتدای امر باید مجوز کمیسیون ماده ۲ درخصوص تامین آن اخذ شود و سازمان نیز مساعدت هایی در این امر خواهد داشت.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha