از دست دادن ناگهانی و بدون درد بینایی. سوزش کمر درد. درد پاها بی اختیاری.افراد ممکن است این علائم را به عنوان نشانه های سکته ی مغزی تشخیص ندهند، زیرا برخی از آنها علائم سکته مغزی در مغز نیستند، جایی که بیشتر سکته ها روی می دهد.

هر عضوِ بدن ممکن است سکته کند

به گزارش سلامت نیوز به نقل از هلث دی دکتر متیو شراگ، استادیار عصب شناسی و متخصص مغز و اعصاب عروقی در مرکز پزشکی دانشگاه وندربیلت در نشویل، تنسی، گفت: سکته می تواند در سایر قسمت های بدن نیز اتفاق بیفتد.

از دست دادن ناگهانی بینایی در یک چشم ممکن است نشانه سکته در چشم باشد. کمردرد، درد پاها و بی اختیاری ادرار، همراه با فلج، ضعف و از دست دادن درد یا توانایی احساس دما، نشانه سکته در ستون فقرات است. شراگ گفت: اگرچه این اتفاقات نادر هستند، اما این سکته‌ها، درست مانند سکته‌های مغزی، جدی هستند و نیاز به مراقبت فوری پزشکی دارند.

او گفت: "آنها انسان را دچار چالش های ویژه ای میکنند و تشخیص آنها دشوارتر است، اما از نظر تئوری قابل درمان هستند."

انجمن قلب و انجمن سکته مغزی آمریکا سکته را به عنوان انسداد خونرسانی به مغز، نخاع یا شبکیه که باعث مرگ سلولی می شود، تعریف می کنند. هنگامی که سکته مغزی در مغز رخ می دهد، علائم ممکن است شامل بی حسی در صورت، ضعف در بازوها یا پاها، به خصوص در یک طرف بدن، مشکل در صحبت کردن یا درک گفتار، مشکلات بینایی، عدم هماهنگی یا سردرد ناگهانی و شدید باشد.

دکتر لوسیا سوبرین، استاد چشم پزشکی در دانشکده پزشکی هاروارد در بوستون، گفت: خون رسانی تقریباً در هر نقطه از بدن ممکن است مسدود شود.

سکته در چشم – که به عنوان انسداد شریان مرکزی شبکیه یا CRAO شناخته می‌شود – معمولاً زمانی اتفاق می‌افتد که پلاک‌هایی که در شریان کاروتید، شریان‌های اصلی در هر طرف گردن که خون را به مغز و چشم‌ها می‌فرستند، ایجاد می‌شود، شکسته و به شبکیه می رود همین پلاک همچنین می تواند به مغز برود و باعث سکته ایسکمیک شود.

سوبرین گفت: «این می تواند به هر جهت پیش برود.از دست دادن کامل بینایی در یک چشم معمولاً رخ می دهد، اما در برخی موارد، فرد ممکن است فقط بینایی جزئی را از دست بدهد. "آنها ممکن است هنوز بتوانند نور یا حرکت را درک کنند."

شراگ گفت که CRAO کشنده نیست. اما اگر در چند ساعت اول درمان نشود، از دست دادن بینایی می تواند دائمی باشد. اگر به طور ناگهانی بینایی خود را از دست دادید و بدون درد بود، به «سکته مغزی» فکر کنید و خیلی فوری به اورژانس مراجعه کنید."

مطالعات نشان می دهد افراد مبتلا به CRAO که با آلتپلاز در مدت 4 و نیم ساعت پس از از دست دادن بینایی تحت درمان قرار می گیرند، ممکن است تا 50 درصد نرخ بهبودی داشته باشند.


شراگ گفت: دلیل دیگری که بلافاصله پس از CRAO دیده می شود این است که "این نشانه بیماری زمینه ای جدی است." بیانیه AHA خواستار غربالگری فوری برای سایر عوامل خطر قلبی عروقی است که نیاز به درمان دارند. مانند فشار خون بالا، کلسترول بالا، دیابت، آپنه خواب و چاقی.

وی گفت: "CRAO یک پیش بینی کننده قوی برای حملات قلبی، سکته مغزی یا مرگ در آینده است. بنابراین، در حالی که این سکته ممکن است منجر به مرگ نشود،اما مشکلات اساسی به وجود می آورد و نیاز به توجه فوری دارد."

شراگ گفت که اطلاعات کمتری در مورد نحوه درمان سکته های مغزی که در ستون فقرات رخ می دهدوجود دارد اما بدانید که این یک وضعیت نادر اما خطرناک است.

این اتفاق می تواند به دلیل لخته شدن خون در شریان های منتهی به ستون فقرات رخ دهد. درمان بستگی به علائم فرد دارد و ممکن است شامل داروهای رقیق کننده خون برای کاهش لخته شدن خون باشد.

شراگ گفت: اگر فشار خون به طور چشمگیری کاهش یابد و یا قلب متوقف شود و جریان خون کافی وجود نداشته باشد، ممکن است در طی اقدامات پزشکی نیز سکته های ستون فقرات رخ دهد. "پس راه حل این است که فشار خون را قبل از اینکه آسیب دائمی رخ دهد، دوباره بالا ببریم."

به طور کلی، همان اقداماتی که افراد برای جلوگیری از سکته مغزی انجام می دهند، همان اقداماتی است که برای جلوگیری از سکته در چشم یا ستون فقرات هم توصیه می شود. این موارد شامل خوردن یک رژیم غذایی سالم، فعال ماندن، حفظ وزن مناسب، سیگار نکشیدن، نگه داشتن فشار خون، گلوکز و کلسترول خون در محدوده هدف، هفت تا نه ساعت خواب در هر شب و مصرف داروهای مورد نیاز طبق تجویز است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha