یکشنبه ۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۱۰:۱۶
کد خبر: 355389

طبق مطالعه جدید متخصصان آمریکایی ترکیبات لنزهای چشمی می‌تواند سلامتی شما را با سرطان، بیماری‌های کبد، اختلالات خودایمنی و باروری به خطر بیندازد.

لنزهای خطرساز روی چشم شما!

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه خراسان، اگر همین الان لنز دست‌تان است و می‌خواهید آن را روی چشم‌تان بگذارید، دست نگه‌دارید. بیایید با هم نتیجه یک مطالعه تحقیقاتی را که در دانشگاه کارولینای شمالی آمریکا روی لنزهای چشمی انجام شده‌است ، مرورکنیم. طبق این مطالعه بسیاری از لنزهای چشمی نرم از ترکیباتی ساخته‌شده‌اند که می‌توانند فرد مصرف‌کننده را با مجموعه‌ای از بیماری‌ها مانند سرطان، بیماری‌های کبد و کلیه، اختلالات خودایمنی و مشکلات باروری به دردسر بیندازند. در این مطلب درباره جزئیات این تحقیق و عوارض استفاده از لنزهای چشمی بیشتر خواهیم‌نوشت.

خطر جدی موادسازنده لنزها


همه چیز زیر سر «فلوئوروپلیمرها» یا «مواد شیمیایی پایدار» است که به اختصار با «PFAS» شناخته‌می‌شوند. برخی لنزهای چشمی حاوی مقدار بسیار زیادی «فلوئور آلی» هستند که یکی از نشانگرهای فلوئوروپلیمرهاست. دلیل این که نام مواد شیمیایی پایدار را برای این گروه انتخاب‌کردند، این‌ است که به طور طبیعی تجزیه‌ناپذیرند و در برخی فراورده‌های مصرفی مقاوم در برابر آب، لکه و گرما یافت‌می‌شود.

برای تحقیقات لنزهای چشمی، متخصصان در تعدادی از دانشگاه‌های آمریکا از جمله دانشگاه ایالتی کارولینای شمالی، ۱۸ جفت لنز چشمی نرم مختلف را آزمایش کردند تا میزان «PFAS» را در آن بسنجند. دست‌کم نیمی از لنزهای مورد آزمایش، یک‌بارمصرف روزانه بودند. این آزمایش در آزمایشگاه مورد تایید سازمان حفاظت محیط‌ زیست آمریکا، انجام گرفت و طی آن، آثار فلوئورآلی در لنزهای چندین برند بررسی شد. می‌خواهید نتیجه را بدانید؟ «ایکات بلچر» محقق دانشگاه ایالتی کارولینای شمالی به گاردین گفت: «می‌توانیم بگوییم که این لنزها کمابیش پی‌اف‌ای‌اس خالص‌ هستند!»



ردپای موادشیمیایی پایدار در لنز و آب میوه!


میزان فلوئور شناسایی‌شده در تمامی لنزهای چشمی آزمایش‌شده حدود 50هزاربرابر بیشتر از میزانی است که از نظر سازمان حفاظت محیط‌زیست آمریکا برای آب‌آشامیدنی بی‌خطر است. البته این مواد شیمیایی آن‌قدر پرکاربرد هستند که ممکن است در سراسر زنجیره عرضه به فراورده‌ها اضافه‌شوند و ردپای آن را در دستمال‌توالت‌ها، قوطی‌های پلاستیکی موادغذایی و آب‌میوه‌ها هم می‌توان دید. دانشمندان برخی از «پی‌اف‌ای‌اس»ها را با بروز سرطان، آسیب کبدی، وزن کم نوزاد هنگام تولد و دیگر مشکلاتی که سلامتی را به خطر می‌اندازد، مرتبط دانسته‌اند. به همین دلیل متخصصان استفاده از لنزهای زیبایی را توصیه‌نمی‌کنند و اگر فردی اصرار به استفاده از این لنزها دارد، نباید به فکر استفاده طولانی‌مدت از لنز باشد؛ چرا که استفاده بیش از چند ساعت از لنز در طول روز خطر عفونت و بروز مشکلات جدی چشمی را بالاتر می‌برد.


ریسک‌های استفاده از لنزهای چشمی


لنز طبی یا رنگی به طور مستقیم روی چشم قرارمی‌گیرد و تمام سطح قرنیه را می‌پوشاند به همین دلیل میزان اکسیژنی که به چشم می‌رسد با گذاشتن لنزهای چشمی کاهش می‌یابد. همین‌طور وقتی مدام در حال استفاده از لنزهای چشمی هستید به بدن‌تان می‌آموزید که واکنش طبیعی قرنیه‌ را نادیده‌بگیرد. این موضوع باعث کاهش کارآمدی پاسخ چشم به واکنش قرنیه‌ای می شود و در ادامه می‌تواند با بسته‌نشدن چشم در مواقع خطر دردسرساز شود و به چشم آسیب‌برساند.

خراشیدگی و ساییدگی قرنیه، زخم قرنیه و افتادگی پلک از دیگر عوارضی است که استفاده مداوم لنزها به همراه خواهدداشت. به همین دلیل توصیه‌می‌شود هیچ‌وقت بیش از حد به دنبال استفاده از لنزهای چشمی نباشید و طبق تجویز پزشک آن را تعویض‌کنید یا دور بیندازید. به‌طور کلی هرچه لنز بیشتر روی چشم بماند احتمال تشکیل توده ترکیبات آلوده در اطراف آن بیشتر می‌شود و عوارض بیشتری را به دنبال دارد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha