سازمان جهانی بهداشت (WHO) روز گذشته (شنبه) یک شبکه جهانی راه اندازی کرد تا به شناسایی سریع خطرات احتمالی مرتبط با بیماری‌های عفونی مانند کووید۱۹ کمک کند و اطلاعات را برای جلوگیری از انتشار آنها به اشتراک بگذارد.

راه‌اندازی شبکه جهانی برای ردیابی سریع بیماری‌های عفونی

به گزارش سلامت نیوزب ه نقل از ایسنا از مدیکال اکسپرس، سازمان جهانی بهداشت گفت که این سیستم گسترده موسوم به «شبکه بین‌المللی نظارت بر پاتوژن» (IPSN)، بستری مناسب برای اتصال کشورها و مناطق فراهم می‌کند و سیستم‌های جمع‌آوری و تجزیه و تحلیل نمونه‌ها را بهبود می‌بخشد.

هدف این شبکه کمک به اطمینان از شناسایی و ردیابی سریع تهدیدات بیماری های عفونی است. اطلاعات در مورد این بیماری‌ها به اشتراک گذاشته می‌شود و برای جلوگیری از فجایعی مانند همه گیری کووید۱۹، اقداماتی صورت می‌گیرد.

این شبکه برای تجزیه و تحلیل کد ژنتیکی ویروس‌ها، باکتری‌ها و سایر ارگانیسم‌های بیماری‌زا به ژنومیکِ پاتوژن (عامل بیماری‌زا) تکیه می‌کند تا دریابد که هر یک از این عوامل بیماری‌زا تا چه اندازه عفونی و کشنده هستند و چگونه گسترش می‌یابند.

سپس این داده‌های جمع‌آوری‌شده به یک سیستم نظارتی گسترده‌تر برای شناسایی و ردیابی بیماری‌ها، وارد می‌شود.

«تدروس آدهانوم قبریسوس»، دبیر کل سازمان جهانی بهداشت هم از اهداف این شبکه جدید استقبال کرد و گفت که این شبکه می‌تواند «نقش حیاتی در امنیت سلامت ایفا کند.»

وی در این باره گفت: همانطور که در طول همه‌گیری کووید۱۹ به وضوح به ما نشان داده شد، جهان زمانی قوی‌تر می‌شود که برای مبارزه با تهدیدات بهداشتی مشترک کنار هم قرار گیرد.

این آخرین ابتکار از چندین ابتکاری است که از زمان آغاز شیوع کووید۱۹ راه اندازی شده و هدف آن تقویت توانایی جهان برای پیشگیری و پاسخ مؤثرتر به تهدیدات بیماری‌های همه گیر است.

این شبکه اطلاعات و تجزیه و تحلیل داده‌ها را که از دولت‌ها، دانشگاه‌ها، بخش خصوصی و جاهای دیگر گرفته شده‌اند، گردهم می‌آورد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha