شنبه ۶ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۰:۳۲
کد خبر: 355627

 براساس اعلام شرکت کنترل کیفیت هوای شهر تهران، هم‌اکنون میانگین کیفیت هوای پایتخت در شرایط قابل قبول قرار دارد.

تنفس هوای مطلوب در تهران

به گزارش سلامت نیوز به نقل از پانا، بر اساس پیش‌بینی‌های انجام‌شده در شرکت کنترل کیفیت هوای شهر تهران، با توجه به وزش باد مؤثر تا صبح امروز (۶ خرداد) کیفیت هوا در بیشتر مناطق در محدوده قابل‌ قبول قرار خواهد گرفت، هرچند آغاز تردد خودروها می‌تواند سبب افزایش غلظت آلاینده‌ها و کاهش کیفیت هوا در برخی مناطق پرتردد شود.

تقویت ناپایداری جوی و افزایش تندی باد در طول روز پراکندگی آلاینده‌ها را تسهیل خواهد کرد، اگرچه با وزش باد نسبتاً شدید در ساعات بعدازظهر احتمال گسیل گردوخاک و کاهش کیفیت هوا در مناطق مستعد وجود دارد.

تداوم این شرایط جوی تا ساعات پایانی شنبه سبب کاهش غلظت ذرات معلق خواهد شد و برقراری وضعیت قابل‌ قبول در بیشتر مناطق دور از انتظار نخواهد بود.

کاهش تندی باد تا صبح فردا (۷ خرداد) هم‌زمان با افزایش تردد خودروها، افزایش غلظت ذرات معلق و کاهش کیفیت هوا در برخی مناطق پرتردد را درپی خواهد داشت.

حاکمیت جو نسبتاً آرام در طول روز پراکندگی آلاینده‌ها را محدود می‌کند، همچنین با افزایش دما در ساعات بعدازظهر احتمال تولید و افزایش غلظت آلاینده ازن سبب کاهش کیفیت هوا در برخی مناطق خواهد شد.

با تداوم این شرایط جوی تا اواخر وقت یکشنبه هم‌زمان با افزایش ترافیک شامگاهی بر میزان غلظت ذرات معلق افزوده و برقراری وضعیت ناسالم برای گروه‌های حساس در برخی مناطق پرتردد پیش‌بینی می‌شود.

بر اساس اعلام شرکت کنترل کیفیت هوای تهران، هم اکنون میانگین شاخص آلاینده «ذرات معلق کمتر از ۲.۵ میکرون» روی عدد ۶۷ است و در شرایط قابل قبول قرار دارد همچنین آلاینده شاخص هوای پایتخت طی ۲۴ساعت گذشته «ازن» با میانگین ۷۷ بود و کیفیت هوای پایتخت در شرایط قابل قبول قرار داشت.

گفتنی است که کیفیت هوا (AQI) به پنج دسته اصلی تقسیم‌بندی می‌شود که بر اساس آن از عدد صفر تا ۵۰ در محدوده هوای پاک تعریف می‌شود، از ۵۱ تا ۱۰۰ هوا در محدوده قابل قبول، سالم یا متوسط بوده و از محدوده ۱۰۱ تا ۱۵۰ هوا ناسالم برای گروه‌های حساس است. در بازه ۱۵۱ تا ۲۰۰ نیز هوا در محدوده ناسالم برای همه گروه‌ها و از محدوده ۲۰۱ تا ۳۰۰ نیز هوا در محدوده بسیار ناسالم قرار می‌گیرد. بر اساس این دسته‌بندی در محدوده ۳۰۱ تا ۵۰۰ شرایط کیفی هوا خطرناک است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha