چهارشنبه ۱ شهریور ۱۴۰۲ - ۱۱:۳۱
کد خبر: 355842

عوارض جانبی برخی از قرص‌های ضد اسهال رایج را در این مطلب بشناسید.

انواع قرص ضد اسهال و عوارض آن

به گزارش سلامت نیوز به نقل از وری ول هلث، برای بیشتر بزرگسالان، اسهال چند بار در سال اتفاق می افتد و خود به خود از بین می رود. در این موارد، احتمالاً داروهای ضد اسهال ضروری نیست، به خصوص زمانی که علت اسهال مشخص نیست.

برای افرادی که بیماری های گوارشی مانند بیماری التهابی روده (IBD) دارند، ممکن است مصرف دارو برای اسهال ایده خوبی به نظر برسد، اما در برخی موارد ممکن است کارساز نباشد. همچنین این احتمال وجود دارد که داروهای ضد اسهال برای انواع خاصی از IBD مضر باشند.

اگر بیش از چند روز اسهال ادامه داشته باشد یا باعث کم آبی بدن شود، در مورد استفاده از دارو برای اسهال خود با پزشک مشورت کنید. افراد مبتلا به IBD همیشه باید قبل از استفاده از داروهای ضد اسهال با پزشک مشورت کنند.

در ادامه فهرستی از بهترین قرص ضد اسهال و ضد دل‌پیچه را برای شما لیست کرده‌ایم:

اسهال چیست؟

اسهال یک بیماری شایع است که می تواند دلایل مختلفی داشته باشد. در بسیاری از موارد، اسهال پس از چند روز خود به خود از بین می رود و ممکن است هرگز علت آن مشخص نشود.

هنگامی که اسهال با تب، بیماری شدید، درد شکم یا وجود خون یا چرک (مخاط) در مدفوع همراه است، از داروهای ضد اسهال استفاده نباید کنید. اگر اسهال ناشی از عفونت است، فقط طبق توصیه یک متخصص مراقبت های بهداشتی از داروهای ضد اسهال استفاده کنید.

داروهای ضد اسهال معمولاً برای درمان IBD تجویز نمی شوند زیرا این نوع دارو التهابی را که باعث اسهال می شود درمان نمی کند.

به ویژه در کولیت اولسراتیو، داروهای ضد اسهال با یک بیماری نادر اما بسیار جدی به نام مگاکولون سمی مرتبط است. مگاکولون سمی در افرادی که به بیماری کرون مبتلا هستند کمتر شایع است.

داروهای ضد اسهال فقط باید توسط افرادی که مبتلا به IBD هستند تحت نظر و نظارت متخصص گوارش استفاده شوند.

ممکن است به افرادی که جراحی j-pouch انجام داده اند توصیه شود که از داروهای ضد اسهال استفاده کنند، به خصوص در زمان بهبودی پس از جراحی نهایی هنگامی که j-pouch متصل است.

برخی از افراد مبتلا به j-pouches ممکن است به طور طولانی مدت از داروهای ضد اسهال استفاده کنند، در حالی که برخی دیگر ممکن است فقط در صورت نیاز از آنها استفاده کنند، مانند زمانی که مدفوع بیش از حد در روز دارند.

انواع داروهای ضد اسهال

داروهای ضد اسهال از دو ماده اصلی لوپرامید و بیسموت ساب سالیسیلات ساخته می‌شوند و به روش‌های مختلفی عمل می‌کنند. داروهای تجویزی وجود دارد که گاهی اوقات برای درمان اسهال مزمن استفاده می شود و اگر برای شما مناسب است، می توانید با پزشک خود مشورت کنید.

لوپرامید (ایمودیوم)

ایمودیوم که می‌توان آن را بدون نسخه خریداری کرد، سرعت و تعداد انقباضات روده را کاهش می‌دهد که این امر باعث کاهش سرعت اسهال می‌شود.

عوارض جانبی لوپرامید می تواند شامل درد شکم، خشکی دهان، خواب آلودگی، سرگیجه، یبوست، حالت تهوع و استفراغ باشد. افرادی که این عوارض جانبی را تجربه می کنند ممکن است در حین مصرف آن نتوانند رانندگی کنند یا فعالیت های دیگری که نیاز به تمرکز دارند انجام دهند. همچنین، اگر سابقه مشکلات ریتمی قلب دارید، باید قبل از استفاده از لوپرامید با پزشک خود مشورت کنید.

اگر قبلاً از لوپرامید استفاده نکرده‌اید یا عادت به مصرف منظم آن ندارید، از رانندگی و کارکردن با ماشین‌های سنگین خودداری کنید تا زمانی که بدانید این دارو چه تأثیری بر شما می‌گذارد.

بیسموت ساب سالیسیلات

بیسموت ساب سالیسیلات که در Kaopectate و Pepto-Bismol یافت می‌شود، بیشتر برای درمان ناراحتی معده شناخته می‌شود، اما همچنین به عنوان یک ضد اسهال و ضد التهاب عمل می‌کند و می‌تواند از گسترش برخی از گونه‌های باکتری که باعث اسهال می‌شوند، جلوگیری کند.

بیسموت ساب سالیسیلات با کاهش میزان آب ورودی به روده، اسهال را کاهش می دهد.

عوارض جانبی پپتو بیسمول شامل یبوست، مدفوع سیاه یا سیاهی زبان است. مصرف بیش از حد پپتو بیسمول می تواند خطرناک باشد، بنابراین فقط مقدار تجویز شده را مصرف کنید و دوز آن را دو برابر نکنید.

همچنین این دارو برای کودکان زیر ۱۲ سال و کودکانی که علائم آنفولانزا دارند منع مصرف دارد. این دارو را زیر نظر پزشک و طبق دستور تجویزی او باید استفاده کنید. اگر بعد از استفاده این دارو کمکی به درمان اسهال شما نکرد باید مجدداً به پزشک مراجعه کنید.

پوسته اسفرزه

این دارو برای درمان اسهال خفیف کاربرد دارد و جزوه داروهای بدون نیاز به نسخه است. مکانیزم این دارو نوعی فیبر است که با جذب آب در روده در کاهش اسهال مؤثر است. این دارو در دسته داروهای پودری عرضه می‌شود. برای استفاده از پوسته اسفرزه باید مقداری از پودر را با آب رقیق کنید و سپس آن را مصرف کنید.

قرص ضد اسهال سیپروفلوکساسین

قرص ضد اسهال سیپروفلوکساسین در دسته آنتی‌بیوتیک‌ها قرار دارد و برای درمان عفونت‌های باکتریایی از آن استفاده می‌شود. با مصرف این قرص ضد اسهال باید علائم بیماری مثل اسهال درمان شود. مصرف این قرص ضد اسهال عوارض جانبی خاصی ندارد اما ممکن است برای بعضی افراد عوارضی مثل حالت تهوع، سرگیجه، سردرد و مشکلاتی در خواب ایجاد کند.

قرص ضد اسهال یدوکینول

قرص ضد اسهال یدوکینول داروی ضد عفونت محسوب می‌شود. از این دارو برای درمان عفونت‌های روده‌ای که منشأ انگلی دارد استفاده می‌شود. افرادی که مشکلات کبدی دارند نباید از این قرص ضد اسهال استفاده کنند. این دارو را باید طبق نظر پزشک استفاده کنید و برای مشاهده نتیجه بهتر بعد از غذا میل کنید.

موارد منع مصرف قرص ضد اسهال چیست؟

کسانی که هر یک از شرایط زیر را داشته باشند نباید قرص ضد اسهال را استفاده کنند.

  • اگر دلیل ایجاد اسهال وجود باکتری یا انگل در دستگاه گوارش شما باشد مصرف این قرص‌ها کمکی به درمان اسهال شما نمی‌کند و حتی ممکن است اوضاع را وخیم‌تر کند.
  • استفاده از قرص‌های ضد اسهال که معرفی کردیم برای کودکان زیر دو سال منع مصرف دارد مگر اینکه با دستور پزشک بخواهید استفاده کنید.
  • درصورتی‌که به هر یک از قرص‌های ضد اسهال حساسیت یا واکنش آلرژیک نشان دادید سریعاً مصرف دارو را متوقف کنید.
  • اگر نشانه‌هایی از تب در بدن خود احساس کردید هرگز قرص ضد اسهال را استفاده نکنید.

سخن آخر

اسهال شایع است و در بیشتر موارد، ویروس یا باکتری ظرف چند روز بدن را ترک می کند، اگرچه ممکن است چند روز طول بکشد تا بدن به حالت عادی برگردد. اگر اسهال برای مدت طولانی ادامه داشت، وقت آن است که توسط یک پزشک معاینه شوید و ببینید که آیا اتفاق دیگری در جریان است یا خیر.

اسهالی که بیش از چند روز طول بکشد یا همراه با تب، درد شدید شکم، خون یا چرک در مدفوع باشد، دلیلی است که فوراً با پزشک تماس بگیرید. عدم توانایی در نگه داشتن غذا یا مایعات دلیل دیگری برای مراجعه فوری به پزشک است.

آیا داروی ضد اسهال بدون نسخه موجود است؟

بله، گزینه های مختلف داروهای ضد اسهال بدون نسخه در داروخانه ها موجود است. همچنین می توانید ایمودیوم را امتحان کنید که انقباضات روده را کند می کند و حملات اسهال را کاهش می دهد.

آیا ایمودیوم می تواند باعث یبوست شود؟

بله، یبوست یکی از عوارض ایمودیوم است. سایر عوارض جانبی بالقوه شامل سرگیجه، خواب آلودگی، سردرد، حالت تهوع و استفراغ است. اکثر مردم عوارض جانبی ناشی از مصرف ایمودیوم را تجربه نمی کنند، اما اگر داروهای دیگری مصرف می کنید، ابتدا با پزشک یا داروساز خود صحبت کنید تا ببینید آیا احتمال تداخل دارویی وجود دارد یا خیر.

چه مدت طول می کشد تا ایمودیوم از بین برود؟

یک دوز واحد ایمودیوم می تواند 8 تا 12 ساعت دوام بیاورد. حدود نیم ساعت طول می کشد تا دارو اثر کند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha