یک متخصص نفرولوژی گفت: ابتلا به بیماری «لوپوس» در یک دهه گذشته افزایش نگران‌کننده‌ای داشته و بانوان ۲۰ تا ۵۰ ساله، بیشترین مبتلایان این بیماری هستند.

خطر ابتلا به «لوپوس» در بانوان بیشتر است

به گزارش سلامت نیوز، مریم حاجی‌زاده در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: لوپوس یکی از بیماری‌های نادر است که در یک دهه گذشته خطر ابتلا به آن افزایش پیدا کرده است.

وی با بیان اینکه ژنتیک با درصد کمی در ابتلا به این بیماری دخیل است، گفت: کوفتگی، درد مفاصل، تیرگی ادرار، افزایش و یا کاهش بی‌رویه وزن و ابتلا به فشار خون از نشانه‌های ظهور این بیماری است. معمولاً مبتلایان به این بیماری نسبت به برخی رفتارها حساس می‌شوند که یکی از آن‌ها حساسیت در برابر نور خورشید است.

این متخصص نفرولوژی بیان کرد: در موارد پیشرفته بیماری قسمت‌هایی از صورت و بینی این بیماران به صورت پروانه‌ای شکل دچار قرمزی، کهیر، تورم و زخم می‌شود.

وی افزود: تب و خشکی پوست، درد در قسمت سینه و ریه و همچنین سر درد از دیگر عوارض ابتلا به لوپوس است که ممکن است بیمار تمام علائم و یا یک تا ۲ علامت را باهم داشته باشد.

حاجی‌زاده خاطرنشان کرد: لوپوس نیز همچون سایر بیماری‌ها دارای دسته‌بندی‌های مختلف است. به عنوان مثال لوپوس اریتماتوز سیستمیک نوعی از این بیماری است که در آن فرد مبتلا دچار حساسیت‌های پوستی و التهاب یا آسیب دیدن مفاصل، ماهیچه‌ها، ریه، قلب، کلیه و مغز می‌شود.

وی با بیان اینکه لوپوس اریتماتوزدیسکوئید از انواع دیگر این بیماری است، تصریح کرد: فرد مبتلا به این دسته از بیماری تنها دچار ضایعات پوستی می‌شود و بیماری به سایر اندام‌ها سرایت نمی‌کند.

این پزشک قزوینی در خصوص روش‌های درمانی این بیماری تصریح کرد: لوپوس یک بیماری چند چهره است که هنوز دلایل اصلی ابتلا به آن مشخص نشده و متأسفانه این بیماری نیز همچون سایر بیماری‌های خود ایمنی، درمان قطعی ندارد اما عواملی وجود دارد که این بیماری را تحریک می‌کند.

وی ادامه داد: رژیم غذایی عاملی حیاتی در کنترل این بیماری است. بیماران مبتلا به لوپوس برخی کمبود ویتامین‌ها دارند که باید در طول درمان آن‌ها را مورد توجه قرار دهند.

حاجی‌زاده تصریح کرد: شیوع لوپوس در بین زنان بیشتر از مردان است و تنها سه درصد از نوزادانی که توسط مادر لوپوسی به دنیا می‌آیند، امکان ابتلا به این بیماری را دارند.

وی با بیان اینکه تنها راه تشخیص لوپوس انجام یک سری آزمایشات متوالی از جمله آزمایش خون و ادرار و بررسی تعداد گلبول‌های قرمز و سفید بدن است، گفت: کنترل با رژیم غذایی مناسب، پرهیز از سردی و مصرف برخی داروهای سرکوب کننده ایمنی همچون سل سپت، دومپریدون، والسارتان به بیماران مبتلا به لوپوس توصیه می‌شود.‌

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha