سازمان تامین‌اجتماعی در قالب تعهدات کوتاه‌مدت و بلندمدت خود جامعه کارگران، حقوق‌بگیران و صاحبان حرف و مشاغل آزاد را تحت پوشش مقررات حمایتی قرار می‌دهد؛ اما آیا اتباع خارجی هم با پرداخت حق‌بیمه می‌توانند از خدمات این مجموعه برخوردار شوند؟

خدمات تامین‌اجتماعی پس از اخذ پروانه اشتغال برای اتباع خارجی

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایرنا، سازمان تامین‌اجتماعی با تکیه بر منابع حاصل از مشارکت کارفرمایان، کارگران و نیز دولت، موظف به صیانت از معیشت و سلامت اقشار مولد جامعه و خانواده تحت‌تکفل این قشر اعم از بازنشستگان، مستمری‌بگیران، ازکارافتادگان و... است، اما آیا اتباع خارجی نیز با پرداخت حق‌بیمه می‌توانند از خدمات درمانی و بیمه‌ای این سازمان برخوردار شوند؟

بر اساس قانون تامین‌اجتماعی، پس از دریافت پروانه اشتغال با مراجعه به پلیس (فراجا) می‌توان در چارچوب تعیین‌ شده راهور، اقامت، گواهینامه رانندگی خودرو و موتورسیکلت نیز دریافت کرد.

چنانچه این فرصت در قالب شرکت با اتباع خارجی امکان‌پذیر شده باشد، فرصت ثبت املاک و شرکت (به نام خود شخص) را نیز فراهم خواهد کرد.

مطابق با قوانین بین‌المللی هم صدور پروانه اشتغال برای هر شخص «در صورتی که با پرداخت حق‌بیمه در تامین‌اجتماعی همراه باشد» می‌تواند از مقررات حمایتی این سازمان استفاده کند؛ به عبارت دیگر، تمام مزایای موردنظر برای اتباع ایرانی که در قانون مربوطه لحاظ شده باشد (به استثنای بیمه بیکاری) برای اتباع خارجی نیز فراهم خواهد شد.

برای مثال، «در صورت دارا بودن مجوزهای قانونی در زمینه اقامت و اشتغال به‌کار در ایران و نیز احراز شرایط مقرر در ماده «٨٥» قانون تأمین اجتماعی پرداخت کمک هزینه ازدواج به اتباع خارجی هم امکان‌پذیر است» اما به‌منظور بررسی دقیق موضوع بیمه‌شدگان مهاجر می‌توانند همراه با اصل شناسنامه (زوجین) و عقدنامه به شعبه محل پرداخت حق‌بیمه مراجعه کنند.

مهدی شکوری، مدیرکل امور بیمه‌شدگان سازمان تامین اجتماعی نیز در این باره گفته بود، «اتباع خارجی که دارای حداقل ۳۰ روز سابقه پرداخت حق‌بیمه قابل قبول نزد سازمان تامین اجتماعی باشند، می‌توانند در صورت احراز سایر شرایط قانونی و ارائه مجوز اقامت معتبر، نسبت به انعقاد قرارداد ادامه بیمه به‌طور اختیاری اقدام کنند.»

براساس قانون کار نیز درصد حق بیمه تامین اجتماعی اتباع خارجی ۳۰ درصد از دستمزد و حقوق کارگر است؛ ۲ درصد حق‌بیمه سهم کارفرما، ۷ درصد حق‌بیمه سهم کارگر و ۳ درصد حق‌بیمه سهم دولت. در واقع حق بیمه اتباع افغان و دیگر کشورها ۲۷ درصد به استثنای ۳ درصد بیمه بیکاری است.

نحوه شناسایی افراد تبعی و تحت‌تکفل اتباع خارجی بیمه‌پرداز

دریافت اصل کارت صادره اقامت اتباع خارجی، کنترل دقیق تاریخ کارت آمایش صادره (تاریخ مرتبط با سال صدور) درج شماره خانوار یکسان جهت شناسایی افراد تبعی در کارت اقامت آنها، دریافت کد فیدا (شماره اختصاصی اتباع یا کد فراگیر اتباع خارجی) هر یک از افراد تبعی و دریافت و کنترل اصل گذرنامه معتبر خانوادگی آن دسته از اتباع خارجی بیمه‌شده که مشخصات افراد تبعی در آن درج شده باشد نیز برای شناسایی افراد تبعی و تحت‌تکفل اتباع خارجی بیمه‌پرداز ضروری است.

چنانچه بیمه‌شده اصلی فاقد گذرنامه خانوادگی باشد یا نام و مشخصات افراد تبعی، به‌طور کامل در آن قید نشده باشد هم باید نسبت به دریافت گواهی مبنی بر مشخصات کامل افراد تحت تکفل یا تبعی خود از اداره کل امور اتباع و مهاجرین خارجی استانداری یا پلیس مهاجـرت و ارائه آن به سازمان اقدام کند.

سازمان تامین اجتماعی به عنوان بزرگترین صندوق بازنشستگی ایران بیش از ۵۰ درصد جمعیت کشور را تحت پوشش مقررات حمایتی قرار داده است.

بر اساس آخرین آمارها، بالغ بر ۱۴ میلیون نفر از جمعیت کشور به عنوان بیمه‌شده اصلی و بیش از چهار میلیون نفر به عنوان مستمری‌بگیر بازنشستگی، ازکارافتادگی و بازماندگان از تعهدات بلندمدت وکوتاه‌مدت بیمه‌ای و درمان بهره‌مند می‌شوند.

با احتساب اشخاص تبعی تحت تکفل این گروه‌ها، در مجموع بیش از ۴۴ میلیون نفر از جمعیت کشور عضو خانواده تامین اجتماعی به شمار می‌روند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha