دوشنبه ۱۵ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۰:۳۲
کد خبر: 355982

«SPF» (اس‌پی‌اف)، فاکتور محافظت از پوست در برابر تابش شدید نور خورشید است که به میزان محافظت یک محصول در برابر آفتاب‌سوختگی اشاره می‌کند.

SPF ضدآفتاب چگونه محاسبه می‌شود؟

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا از ایندیپندنت، متخصصان پوست می‌گویند: بنابر اعلام انجمن غذا و داروی ایالات متحده، این فاکتور فقط برای اندازه‌گیری محافظت در مقابل UVB است و ضدآفتاب‌هایی که در مقابل هر دو گروه اشعه‌های UVA و UVB نقش محافظتی دارند، برچسب «طیف وسیع» (Broad Spectrum) دارند.

به گفته متخصصان انجمن پوست آمریکا، عدد SPF روی یک محصولِ ضدآفتاب مدت زمان محافظت از پوست در مقابل آفتاب‌سوختگی را تعیین می‌کند.

به‌عنوان مثال ضدآفتابی با SPF۱۵ برای فردی که بدون محافظت در برابر آفتاب در عرض ۲۰ دقیقه دچار آفتاب‌سوختگی می‌شود، بر اساس محاسبه با فرمول (درجه محافظتی ۱۵ ضرب در ۲۰ دقیقه = ۳۰۰ دقیقه)، حدود پنج ساعت محافظت ایجاد می‌کند.

متخصصان خاطرنشان می‌کنند که این مدت زمان ممکن است با توجه به زمان روز و موقعیت جغرافیاییِ هر فرد متفاوت باشد.

طبق قوانین فعلی انجمن غذا و داروی ایالات متحده، محصولاتی که عبارت «طیف وسیع» روی آن‌ها ذکر نشده یا حداقلِ SPF که درجه آن ۱۵ است را ندارند، باید برچسب هشداردهنده‌ای داشته باشند که نشان دهد این محصول هرچند برای محافظت در برابر آفتاب‌سوختگی ممکن است موثر باشد اما در پیشگیری از سرطان پوست یا پیری زودرس نقشی ندارد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha