یکی از لذت‌بخش‌ترین بخش‌های پدر و مادر بودن روزهایی است که کودک اولین کلمات خود را به زبان می‌آورد، البته برای بسیاری نیز این، شروع روزهایی پرچالش در مسیر توانایی سخن‌گویی یک کودک است. متخصصان کلینیک فاطمه باقرزاده، بر این باورند که فرآیند پرچالش آموزش حرف زدن را می‌توان با برخی تکنیک‌های ساده، بهبود داد و آسان‌تر کرد.

تکنیک‌های متخصصان برای زودتر حرف زدن کودک 

مسیر پرچالش آموزش حرف زدن برای کودک از روزهای اول به زبان آوردن اولین کلمات شروع می‌شود اما برای برخی این خوشحالی دیری نمی‌پاید و آن زمانی است که کودک خود را با دیگرانی که سرعت آموزش بیشتری دارند مقایسه می‌کنند. هرچند این مقایسه از دید تمام کارشناسان اشتباه است، اما در بعضی موارد که سرعت رشد بسیار کم‌تر از حالت میانگین است، این مساله باید توسط متخصصان گفتار درمانی بررسی شود.

متخصصان کلینیک کاردرمانی و گفتاردرمانی فاطمه باقرزاده که از مراکز مطرح کمک به کودکان در این زمینه است بر این باورند که برخی پدرومادرها به دنبال راهکاری سریع و معجزه‌آسا هستند ولی باید درک کرد که این فرایند نیازمند صبر و مداومت بسیار است. از طرفی در عین حال که می‌توان آموزش حرف زدن را فرایندی بلندمدت دانست اما تکنیک‌هایی هم برای سرعت‌بخشی به آن وجود دارد.

یکی از مهم‌ترین این تکنیک‌ها برای تسریع در حرف زدن، اجازه‌ی تعامل کودک با اطراف خود است. زمانی که از نزدیک کارهای کودکتان را تماشا می‌کنید، متوجه می‌شوید که به چه موضوعاتی علاقه‌مند است. برای این کار معمولا باید به حالت بدن، کلمات مورد استفاده و کارهای او توجه کنید. بعد از آن می‌توانید حرف زدن در مورد چیزی که توجه او را جلب کرده است را شروع کنید. اگر به حرف زدن ادامه دهید و به کودک هم اجازه دهید که از این راه به شما پاسخ دهد، این کار او را تشویق به ارسال پیام‌های بیشتر در مورد علایقش می‌کند. این روش یکی از تکنیک‌های اساسی برای زود حرف زدن کودک است که حتما باید مورد توجه شما باشد.

نکته‌ی آموزشی دیگر که در بین متخصصان گفتار درمانی در دنیا طرفداران زیادی دارد و مراجعین کلینیک کاردرمانی و گفتار درمانی فاطمه باقرزاده نیز از یادگیری و تمرین آن نتیجه‌ی خوبی گرفته‌اند، استفاده از سطح کلمات و جملاتی است که کمی از سطح زبانی کودک بالاتر است. از دید کارشناسان، اگر شما در یک سطح بالاتر با کودکتان صحبت کنید به او الگویی می‌دهید که طبق آن برای رسیدن به سطح کلامی بعدی تلاش می‌کند. در واقع شما با این کار رشد زبانی کودکتان را تحریک می‌کنید.

نکته‌ی آموزشی دیگری که از تکنیک‌های کلیدی افزایش سطح و کیفیت سخن‌وری کودکان است، ایجاد کنجکاوی و تحریک ذهن کودک از کلام و کلمات است. به عبارت دیگر در این تکنیک مربی یا والدین سعی می‌کنند کودک را نسبت به کلمات جدید کنجکاو کنند و یا او را با واژگان تکمیلی و مترادف کلمات او آشنا کنند. در این روش مربی یا والدین، از مواردی که کودک به معنی کلمات جدید پی می‌برد کمک می‌گیرند و به در نهایت درک انتزاعی او از عبارات ارتقا می‌یاد.

متخصصین کلینیک فاطمه باقرزاده، که سال‌هاست در زمینه‌ی کاردرمانی و گفتاردرمانی در کرج و تهران، توانسته‌اند به کودکان بسیاری در ارتقاء مهارت کلامی کمک دهند معتقدند این سه تکنیک ساده اما کاربردی در حرف زدن کودک، می‌تواند راهگشای بسیاری از والدین در مسیر پرچالش ارتباط هیجان‌انگیز کلامی کودک با دنیا باشد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha