شنبه ۲۷ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۳:۳۴
کد خبر: 356479

یکی از مشکلات آزاردهنده گوارشی، سوزش معده یا رفلاکس است که با چند درمان خانگی و برخی پرهیزها می‌توان آن‌را کنترل کرد .

راهکارهای ساده برای رفع سوزش معده

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه خراسان، اگر سوزش معده دارید، باید بدانید که شما تنها کسی نیستید که این مشکل را تجربه می‌کنید. بسیاری از مردم می‌گویند که گاهی اوقات در معده خود احساس سوزش دارند. این مشکل اغلب از سبک زندگی نادرست یا سوء هاضمه ناشی می‌شود، اما در بعضی موارد ممکن است نشان‌دهنده بیماری‌های دستگاه گوارش باشد؛ هرچند مثل هرمشکل دیگری بهترین راه‌حل مشورت با پزشک است اما چون گاهی تا فرصت این‌کار فراهم شود به‌خصوص برای وقت گرفتن از پزشک متخصص، زمان زیادی طول می‌کشد بد نیست با بعضی از روش‌های خانگی برای رفع و پیشگیری سوزش معده آشنا شوید.

1 -سرکه سیب


استفاده از سرکه سیب به عنوان درمان سوزش معده در طب سنتی معرفی شده است، چرا که تولید اسید معده را تنظیم می‌کند. دو تا سه قاشق چای‌خوری سرکه سیب را داخل یک لیوان آب بریزید و در صورت تمایل به آن یک قاشق غذاخوری عسل اضافه کنید. هر زمان که دچار رفلاکس اسید (برگشت اسید معده به سمت مری) شدید، یک لیوان از این نوشیدنی را بنوشید.


2- آب لیموترش


مشخص شده است که آب لیموترش می‌تواند اسید معده را خنثی و به کاهش سوزش ناشی از رفلاکس اسید کمک ‌کند. اگر مستعد ابتلا به سوزش سر دل هستید، 10 تا 15 دقیقه قبل از صرف غذا، از آب لیموترش به عنوان یک اقدام پیشگیرانه استفاده کنید. یک قاشق غذاخوری آب لیموترش تازه را داخل یک لیوان آب گرم بریزید و آن را با معده خالی میل کنید.



3- ماست


ماست حاوی پروبیوتیک است که به درمان ازوفاژیت ناشی از رفلاکس (التهاب مری) و بهبود سوزش معده کمک می‌کند. هر زمان در معده خود احساس سوزش کردید، یک لیوان ماست ساده (ترجیحا خنک) بخورید.



4 -جوش شیرین


یک قاشق‌ چای‌خوری جوش شیرین را در یک لیوان آب حل کنید و آن را بنوشید. در صورت تمایل می‌توانید به این نوشیدنی کمی عسل یا آب لیموترش اضافه کنید تا طعم آن بهتر شود. از این روش به طور مداوم و بیش از یک هفته استفاده نکنید، چون ممکن است به عوارضی مانند تورم یا حالت تهوع منجر شود.


5 -موز و سیب


از موز و سیب به عنوان بهترین میوه برای سوزش معده یاد می‌شود. موز سرشار از آنتی‌اسیدهای طبیعی است که به عنوان یک بافر در برابر رفلاکس اسید عمل می‌کنند. از طرفی، موز و سیب سرشار از فیبر هستند، به فرایند هضم سرعت می‌بخشند و میزان اسیدیته را به حداقل می‌رسانند.



6-زنجبیل

زنجبیل یک درمان موثر برای بسیاری از مشکلات گوارشی است، از حالت تهوع گرفته تا رفلاکس اسید. زنجبیل، معده را آرام و اسید را خنثی می‌کند. به‌علاوه، می‌تواند التهاب را کاهش دهد. سه تکه زنجبیل را در دو لیوان آب به مدت 30 دقیقه بجوشانید. مایع به دست آمده را از صافی رد کنید و در صورت تمایل به آن کمی عسل بیفزایید. در طول روز یک یا دو لیوان از این دمنوش بنوشید.



7- بادام

از آن جا که بادام به کاهش علایم رفلاکس اسید و سوء هاضمه کمک می‌کند، می‌توان از آن برای درمان سوزش معده استفاده کرد. توصیه می‌شود بعد از غذا پنج تا 6 عدد بادام بخورید. غذاهایی که باعث سوزش معده می شونداگر سوزش معده دارید یا مستعد ابتلا به رفلاکس اسید هستید، بهتر است از خوردن مواد غذایی زیر بپرهیزید یا میزان مصرف آن‌ها را به حداقل برسانید: غذاهای پرچرب مانند سیب‌زمینی سرخ کرده، سس و گوشت‌ پرچرب، میوه‌ها و سبزیجات اسیدی مثل مرکبات و گوجه‌فرنگی، شکلات، سیر، پیاز، غذاهای تند، کافئین، نوشابه‌های گازدار و....

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha