معاون فنی و نظارت سازمان نظام پزشکی از ارسال فهرست ۱۰ هزار پزشک شاغل در مراکز درمانی و بدون کارتخوان به سازمان امور مالیاتی کشور خبر داد و گفت: بدین ترتیب مالیات این گروه از پزشکان بدون تسلیم اظهارنامه مالیاتی و تنها با افزودن ضریب به عدد سال گذشته محاسبه می‌شود.

ارسال فهرست ۱۰ هزار پزشک فاقد کارتخوان به سازمان امور مالیاتی

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا، پس از درخواست‌ها و پیگیری مکرر رئیس کل و اعضای شورای عالی نظام پزشکی از سازمان امور مالیاتی سرانجام محدودیت استفاده پزشکان از تبصره ماده ١٠٠ تا سقف ٦٠٠ میلیون تومان مالیات تشخیصی سامانه اظهارنامه‌های مالیاتی بدون محدودیت امکانپذیر شد.

دکتر مهری حجت دوست - معاون فنی و نظارت سازمان نظام پزشکی با بیان اینکه پزشکان آمادگی پرداخت مالیات را دارند به شرطی که شفافیت و عدالت برقرار باشد، همچنین درباره جزئیات استفاده از تبصره ماده ۱۰۰ گفت: پس از پیگیری های انجام شده توسط سازمان نظام پزشکی در نهایت مقرر شد چنانچه طبق محاسبه نرم افزار اظهار نامه تبصره ۱۰۰، عدد مالیات پزشکان تا سقف ۶۰۰ میلیون تومان باشد پزشکان بتوانند بدون ارائه اظهار نامه مالیاتی از فرم تبصره ۱۰۰ استفاده کنند.

حجت‌دوست با بیان اینکه محدودیت استفاده از تبصره ماده ١٠٠ پیش از این تا سقف ۶۰ میلیون تومان مالیات تشخیصی سامانه اظهارنامه‌های مالیاتی بود، افزود: امسال این رقم به ۶۰۰ میلیون تومان افزایش پیدا کرد با توجه به اینکه برخی از اعضای سازمان نظام پزشکی از جمله متخصصین بیهوشی و طب اورژانس که در بیمارستان‌ها و مراکز درمانی و جراحی محدود اشتغال دارند به دلیل ماهیت شغل‌شان نمی‌توانند از کارتخوان استفاده کنند و مالیات پرداخت کنند؛ بنابراین فهرست این دو گروه از پزشکان و نیز سایر اعضای سازمان نظام پزشکی که مطب شخصی و دفتر کار ندارند به سازمان امور مالیاتی ارسال شد که بتوانند زین پس از تبصره ماده ۱۰۰ استفاده کنند.

معاون فنی و نظارت سازمان نظام پزشکی از ارسال فهرست ۱۰ هزار پزشک شاغل در مراکز درمانی و بدون کارتخوان به سازمان امور مالیاتی کشور خبر داد و گفت: اسامی اعضای سازمان نظام پزشکی شاغل در بیمارستان‌ها، مراکز درمانی و مراکز جراحی محدود برای استفاده از فرم تبصره ۱۰۰ به سازمان امور مالیاتی ارسال شد. بدین ترتیب مالیات این گروه از پزشکان بدون تسلیم اظهارنامه مالیاتی و تنها با افزودن ضریب به عدد سال گذشته محاسبه می شود.

بنابر اعلام روابط عمومی سازمان نظام پزشکی، حجت‌دوست با اشاره به پرداخت مالیات از سوی پزشکانی که به دلیل ماهیت کارشان امکان استفاده از کارتخوان را ندارند، عنوان کرد: حدود ۶ هزار متخصص طب اورژانس و بیهوشی برای استفاده از تبصره ۱۰۰ و پرداخت مالیات بدون استفاده از اظهارنامه مالیاتی اعلام آمادگی کرده‌اند. همچنین نظام پزشکی شهرستان‌ها نیز فهرست حدود ۴ هزار نفر از اعضای سازمان نظام پزشکی را برای استفاده از تبصره ۱۰۰ به سازمان کل ارسال کرده است و ما نیز ضمن تائید اعضا، این فهرست را در اختیار سازمان امور مالیاتی کشور قرار داده‌ایم.

معاون فنی و نظارت سازمان نظام پزشکی از کاهش ضرایب مالیاتی برخی گروه‌های پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی در سال ۱۴۰۱ خبر داد و گفت: ضرایب مالیاتی پزشکان و دندانپزشکان در مراکز درمانی از ۷۰ درصد به ۴۵ درصد کاهش پیدا کرد. همچنین ضریب مالیات آزمایشگاه‌ها از ۱۵ درصد به ۱۰ درصد، ضریب مالیات دارو از ۶ درصد به ۴ درصد، ضریب مالیات فروش لوازم آرایشی و بهداشتی داروخانه‌ها از ۲۶ درصد به ۱۰ درصد و ضریب مالیاتی متخصصین پوست از ۴۰ درصد به ۲۸ درصد کاهش پیدا کرد؛ البته تعدیل ضرایب مالیاتی برای سایر گروه‌های پزشکی انجام نشده و ضرایب مالیاتی آنها مشابه سال‌های قبل تثبیت شده است.

او در پاسخ به اینکه آیا ضرایب مالیاتی برخی گروه‌های پزشکی و خدمات درمانی با توجه به افزایش هزینه‌ها و تورم تعدیل شده است؟ گفت: فاصله زیادی بین تعرفه ابلاغی و قیمت واقعی تعرفه‌های خدمات پزشکی وجود دارد و تعرفه ابلاغی تناسبی با تورم و هزینه ها ندارد با این وجود طبق نظرات کارشناسی، ضریب مالیاتی ۴ گروه کاهش یافته است اما واقعیت این است تعرفه های ابلاغی سال ۱۴۰۲ بر مبنای قیمت واقعی نیست یعنی با تورم و افزایش هزینه ها فاصله قابل توجهی دارد اما با این وجود مالیات بر درآمد حاصل تعلق می گیرد.

او در ادامه از تشکیل جلسات کارشناسی بررسی تعدیل ضرایب مالیاتی سایر گروه‌های پزشکی از مرداد ماه خبر داد و گفت: سازمان نظام پزشکی و امور مالیاتی هر ساله جلساتی را در رابطه با بازنگری ضرایب مالیاتی گروه‌های مختلف تخصصی تشکیل می‌دهد. سال گذشته بیش از ۶۰ جلسه کارشناسی تشکیل شد و ضرایب مالیاتی تعدادی از گروه‌های پزشگی تعدیل شده است. امسال نیز بنا داریم ضرایب مالیات پزشکان بر اساس قیمت واقعی خدمات تعدیل شود.

انتهای پیام

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha