در این مطلب به سوال سوگ چیست و سوگوار کیست؟ پاسخ داده شده، انواع سوگ نام برده شده و راههای ارتقاء تاب آوری فرد سوگوار بیان شده است.

با فردی که عزادار است چگونه برخورد کنیم؟

سوگ چیست و سوگوار کیست؟

در پاسخ به این سوال که سوگ چیست و سوگوار کیست؟ باید گفت سوگ یک پاسخ طبیعی به فقدان و از دست دادن است. این فقدان می تواند شامل هر نوع از دست دادنی باشد.

در واقع به زبان ساده تر در جواب سوگ چیست و سوگوار کیست؟ می توان گفت سوگ یک رنج عاطفی است که وقتی چیزی یا کسی را که دوستش داریم از دست می دهیم احساس می کنیم. اغلب درد ناشی از فقدان و از دست دادن می تواند طاقت فرسا باشد. فرد سوگوار ممکن است انواع احساسات سخت و غیرمنتظره از شوک یا عصبانیت گرفته تا ناباوری، گناه و غم و اندوه عمیق را تجربه کند.

اغلب سوگوار را با مرگ یکی از عزیزان مرتبط می دانند. البته این سوگ شدیدترین نوع سوگ است، اما هر از دست دادنی می تواند باعث غم و اندوه شود و فرد را سوگوار کند. از جمله:

  • سوگ طلاق یا قطع رابطه
  • سوگ از دست دادن سلامتی
  • سوگ از دست دادن شغل
  • سوگ از دست دادن ثبات مالی
  • سوگ سقط جنین
  • سوگ بازنشستگی
  • سوگ مرگ حیوان خانگی
  • سوگ از دست دادن یک رویای عمیق و جدی
  • سوگ بیماری جدی یکی از عزیزان
  • سوگ به هم خوردن رابطه دوستی
  • سوگ فروش خانه خانوادگی

با فردی که عزادار است چگونه برخورد کنیم؟
ارتقاء تاب آوری فرد سوگوار

انواع سوگ ها

اگر از خود می پرسید انواع سوگ کدامند؟ پیشنهاد می کنیم با ادامه این مطلب همراه شوید.

  1. سوگ پیشبینی شده

اگر انتظار از دست دادن یکی از نزدیکان خود را در آینده نزدیک دارید، درگیر سوگ پیشبینی شده هستید. مثل زمانهایی که عزیزتان با یک بیماری لاعلاج مواجه است.

  1. سوگ چندوجهی

این سوگ زمانی رخ می دهد که یک از دست دادن، چندین بخش از زندگی شما را تحت تاثیر قرار می دهد.

  1. سوگ پیچیده

این سوگواری زمانی رخ می دهد که روند سوگواری فرد تمام مراحل سوگ را طی نکند.

  1. سوگ مزمن

سوگ مزمن زمانی اتفاق می افتد که واکنش های بسیار شدید نسبت به از دست دادن، برای مدت بسیار طولانی ادامه یابد.

  1. سوگ به تاخیر افتاده

غم و اندوهی که تا سال‌ها پس از فقدان احساس می شود و اساساً به این معنی است که واکنش عاطفی فرد در زمانی که باید، رخ نداده است.

  1. سوگ مضاعف

زمانی اتفاق می‌افتد که مدت کوتاهی پس از فقدان اول (یا زمانی که هنوز در حال پردازش غم و اندوه ناشی از آن هستید) فقدان دوم را تجربه می‌کنید.

  1. سوگ مبالغه آمیز

این سوگ شامل انواع واکنش‌های شدید از جمله رفتارهای خود ویرانگر، کابوس‌های شبانه، افکار خودکشی یا آسیب رساندن به خود، سوءمصرف مواد و حتی ترس‌های غیرعادی می شود.

  1. سوگ سلب شده

اگر سوگواری فرد از طرف اطرافیان تأیید نشود او سوگ سلب شده را تجربه می کند. این موضوع زمانی اتفاق می افتد که یک فرهنگ یا جامعه سوگ فرد سوگوار را تشخیص ندهد. یا اینکه اطرافیان نفهمند فرد از این پیشامد غمگین شده و به سوگ نشسته است. مثل مرگ همسر سابق یا یکی از همکاران یا اتمام رابطه عشقی مخفی.

با فردی که عزادار عزیزی است چگونه برخورد کنیم؟

اگر با فرد سوگواری در ارتباط هستید و می پرسید با فردی که در سوگ عزیزی نشسته است چگونه رفتار کنیم؟ خوب است بدانید باید به حرفهای او گوش کنید و به او بفهمانید احساسش کاملا طبیعی است.ارتقاء تاب آوری فرد سوگوار ارتقاء تاب آوری فرد سوگوار

با فردی که عزادار است چگونه برخورد کنیم؟
همراهی با فرد سوگوار

در ادامه پاسخ به سوال با فردی که در سوگ عزیزی نشسته است چگونه رفتار کنیم؟ باید گفت به فرد سوگوار کمک کنید احساس کند در مکانی امن قرار گرفته و می تواند احساسات خود را بدون قضاوت بیان کند. به نحوه ابراز احساسات او احترام بگذارید.

چگونه تاب آوری فرد سوگوار را ارتقاء دهیم؟

مواردی که در بالا ذکر شد راههای ارتقاء تاب آوری فرد سوگوار است و به او کمک می کند از امواج غم و اندوه رهایی یافته به زندگی عادی بازگردد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha