شنبه ۳ تیر ۱۴۰۲ - ۰۹:۰۶
کد خبر: 356808

دبیر انجمن علمی آندوسکوپی‌های گوارشی ایران، در خصوص اینکه کدام پزشکان اجازه کولونوسکوپی در مطب را دارند، توضیحاتی ارائه داد.

کدام پزشکان اجازه کولونوسکوپی در مطب دارند

به گزارش سلامت نیوز به نقل از مهر،سیدامیرپاشا طبائیان، گفت: در دوره وزارت بهداشت دولت قبل، برخی افراد که همزمان مسئول انجمن گوارش و کبد بودند و در تهران کلینیک داشتند، با نفوذ در وزارت بهداشت، باعث ممنوعیت کولونوسکوپی در مطب شدند.

وی افزود: این ممنوعیت ادامه داشت تا اینکه در ابن دوره، وزیر بهداشت به معاونان درمان و آموزشی وزارتخانه دستور داد این موضوع به شکل علمی، حل شود.

طبائیان از تشکیل جلسات کارشناسی با حضور انجمن‌های بیهوشی، گوارش، آندوسکوپی، دبیران بُرد گوارش و بیهوشی، خبر داد و گفت: این جلسات خارج از هر گونه نگاه صنفی و تضاد منافع برگزار شد و در نهایت نیز قضیه حل شد.

وی با عنوان این مطلب که در همه جای دنیا انجام کولونوسکوپی در مطب هم امکان‌پذیر است، ادامه داد: البته کولونوسکوپی برای همه بیماران در مطب قابل انجام نیست و ما این موضوع را مشخص کردیم.

طبائیان با اعلام اینکه در چند روز آینده دستور وزیر برای انجام کولونوسکوپی در مطب‌ها ابلاغ می‌شود، گفت: بر اساس تصمیم جدید، فقط پزشکان فوق تخصص گوارش امکان کولونوسکوپی در مطب را دارند.

وی در خصوص انجام کولونوسکوپی توسط متخصصان داخلی در مطب، افزود: آنچه مد نظر است، کولونوسکوپی کامل است که فقط توسط فوق تخصص گوارش انجام می‌شود.

طبائیان گفت: آنچه را بعضی از متخصصان داخلی در مطب انجام می‌دهند، نوع کوتاه کولونوسکوپی است که پزشک می‌تواند حدود ۳۰ تا ۴۰ سانت روده را ببیند.

کولونوسکوپی آزمایشی برای بررسی سلامت داخل روده‌ها است که همانند آندوسکوپی عمل می‌کند. این آزمایش می‌تواند در یافتن علل ایجاد مشکل در روده به شما کمک کند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha