به گفته مؤسسه ملی بیماری‌های عفونی در توکیو، هیچ واکسنی علیه ویروس Oz وجود ندارد. این موسسه گفته است که آلوده شدن به این ویروس لزوما کشنده نیست، اما باید مطالعات بیشتری در مورد علائم و خطرات آن انجام شود.

مرگ بر اثر گزش کنه برای اولین بار در جهان

به گزارش سلامت نیوز به نقل از یورونیوز، این ویروس اولین بار در سال ۲۰۱۸ در ژاپن مشاهده شد و بنا بر اعلام مقامات، در حالی که احتمالا مواردی از ابتلای انسانی و حیوانی این ویروس وجود داشته بوده، اما تاکنون هیچ موردی مبنی از مرگ افراد به تایید نرسیده بود.

مقامات ژاپنی روز جمعه اعلام کردند که یک زن حدودا هفتاد و دو ساله در استان ایباراکی در شمال شرق توکیو پس از ابتلا به «ویروس اوز» جان خود را از دست داد و این اولین مورد مرگ در جهان بر اثر عفونت منتقل شده از یک حشره کنه است.

به گفته مقامات بهداشتی استان، این زن که سابقه سفر به خارج از ژاپن را نداشته است، در تابستان ۲۰۲۲ پس از بروز علائمی از جمله تب و خستگی به یک مرکز پزشکی مراجعه می‌کند. بر این اساس، پزشکان بیماری او را ذات‌الریه تشخیص می‌دهند و برای این زن آنتی بیوتیک تجویز می‌کنند، ولی پس از وخامت حالش به بیمارستان منتقل شده تا اینکه یک کنه در بالای ران راست متورم شده او مشاهده می‌شود.

او ۲۶ روز پس از بستری شدن در بیمارستان بر اثر التهاب عضلات قلب (میوکاردیوم) درگذشت.

این ویروس برای اولین بار در سال ۲۰۱۸ در کنه Amblyomma testudinarium در یکی از استان غربی ژاپن یافت شد. تصور می‌شود ویروس اوز از طریق نیش کنه منتقل می‌شود و این گونه در اکثر مناطق ژاپن وجود دارد.

به گفته منابع ژاپنی، پادتن ویروس Oz در حیوانات وحشی مانند گراز وحشی و گوزن در استان‌های چیبا، گیفو، می، واکایاما، یاماگوچی و اویتا شناسایی شده است. به گفته مقامات بهداشتی، آزمایش خون ۲۴ شکارچی در استان یاماگوچی نشان داد که در بدن دو نفر از آن‌ها آنتی بادی این ویروس یافت شده است که دال بر این است که ممکن است در گذشته آلوده شده باشند.


یک مقام مسئول در وزارت بهداشت، کار و رفاه گفت: «هنگام ورود به مناطق پوشیده از علف، تا حد امکان ضروری است تا پوست خود را از گزش کنه‌ها محافظت کنید.»

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha