یکشنبه ۴ تیر ۱۴۰۲ - ۱۴:۴۹
کد خبر: 356883

در این شیوه، دندان‌ها را با استفاده از «ترازکننده»‌های پلاستیکی انعطاف‌پذیر خاص هر فرد به‌تدریج ‏صاف می‌کنندارتودنسی نامرئی اثرگذاری بهتر و کاربرد جالب‌تری برای زیبا شدن لبخند افراد و داشتن دندان‌هایی مرتب دارد.

ارتودنسی شفاف برای لبخندی زیبا

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه خراسان،در روش سنتی ارتودنسی، بریس‌ها (مجموعه‌ای از چند وسیله کوچک که برای مرتب و منظم کردن دندان‌ها به کار می‌رود) از براکت‌هایی استفاده می‌کنند که با سیم به هم متصل شده‌اند تا دندان‌ها را به جای درست هدایت کنند. ارتودنسی شفاف، یا چنان‌که به نام اولین شرکت سازنده آن «اینویزیلاین» مشهور است، شامل یک «ترازکننده» (بریس) شفاف از جنس پلاستیک است که روی دندان‌ها قرار می‌گیرد و به مرور آن‌ها را مرتب می‌کند.


بریس نامرئی برای چه کسانی بهتر است؟


وب‌سایت «وب‌مد» درباره این نوع از ارتودنسی می‌نویسد که بریس‌های شفاف برای همه مناسب نیست و متخصص ارتودنسی یا دندان‌پزشک تصمیم می‌گیرد که چه روش ارتودنسی به کار هر بیمار می‌آید.این وب‌سایت در ادامه می‌نویسد، از آن جا که قالب‌های نامرئی به‌صورت سفارشی و کاملا مطابق با دندان‌های هر فرد ساخته می‌شود، برای بزرگ‌سالان و در بعضی موارد نوجوانان گزینه مناسبی است. این قالب‌ها برای کودکان مناسب نیست، چون دهان و دندان آن‌ها هنوز در حال رشد و شکل‌گیری است.این روش معمولا برای بیمارانی استفاده می‌شود که به‌هم‌ریختگی دندان‌های آن‌ها خفیف یا متوسط است، یا دندان‌هایشان فاصله جزئی با هم دارند.

ارتودنسی شفاف چگونه کار می‌کند؟


در این شیوه، دندان‌ها را با چند ترازکننده پلاستیکی انعطاف‌پذیر خاص هر فرد به‌تدریج جابه‌جا و صاف می‌کنند.بریس ارتودنسی نامرئی از مواد پلاستیکی شفاف یا اکریلیک ساخته شده است و محکم روی دندان‌ها می‌نشیند، اما برای غذا خوردن، مسواک زدن و تمیز کردن لای دندان‌ها با نخ دندان، می‌توان آن‌ها را موقتی برداشت.روش گام‌به‌گام این فرایند به این ترتیب است:


ابتدا دندان‌پزشک طرح دندان‌های فعلی بیمار را درمی‌آورد. با استفاده از ماده‌ای مثل خاک رس یا با استفاده از فناوری اسکن سه‌بعدی می‌توان قالب دندان فرد را ساخت. سپس، قالب‌ها همراه با سوابق دندان‌پزشکی بیمار به شرکت اینویزیلاین فرستاده می‌شود. از این اطلاعات برای ایجاد الگوی دیجیتالی دندان‌های بیمار استفاده می‌شود.

با استفاده از نرم‌افزار، تغییرات دندان‌ها از وضعیت فعلی تا موقعیت نهایی مطلوب برنامه‌ریزی می‌شود. بر اساس برنامه‌ای که نرم‌افزار برای بیمار طراحی کرده است، مجموعه‌ای از بریس‌های پلاستیکی متحرک (بین ۱۲ تا ۴۸ عدد) به صورت سفارشی و خاص هر فرد ساخته می‌شود. هر دو هفته یک بار، بیمار باید بریس بعدی را در دهان خود بگذارد که دندان‌ها را بیشتر به موقعیت نهایی هدایت می‌کند.


زمان لازم برای بهبود


طول درمان با ترازکننده‌های نامرئی دندان بر اساس میزان نیاز به جابه‌جایی یا چرخش دندان‌ها تعیین می‌شود. هرچه دندان‌ها کج‌تر باشند، درمان مدت بیشتری طول می‌کشد اما به‌طور میانگین، این فرایند بین ۱۰ تا ۲۴ ماه وقت می‌گیرد. اگر بزرگ‌سالی هستید که در کودکی از بریس استفاده می‌کردید و دندان‌هایتان طی سال‌ها کمی جابه‌جا شده، ممکن است در ۱۰ هفته به نتیجه مطلوب برسید.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha