دوشنبه ۵ تیر ۱۴۰۲ - ۱۰:۲۲
کد خبر: 356932

بیشتر ما در طول روز با نمایشگرهای تلفن همراه، رایانه، تبلت و ... سر و کار داریم، نور آبی ساطع شده از این وسایل برای چشم ضرر دارد و بهتر است از عدسی بلوکات در عینک‌مان برای مراقبت از چشم استفاده کنیم.

مراقبت از چشم با این عینک ها

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه خراسان، امروزه نام عینک‌های بلوکات را زیاد می‌شنویم، اما این عینک‌ها چگونه هستند؟! عینک‌های مسدودکننده نور آبی به طور خاص برای فیلترکردن اشعه‌های مضر نور آبی و بنفش ساخته شده‌اند. این اشعه‌ها اغلب از صفحه‌های دیجیتالی همچون تلویزیون، تلفن همراه و تبلت ساطع می‌شوند و چشم را در معرض آسیب قرار می‌دهند. برای آن‌که از شر نور آبی و آسیب‌های زیان‌آور آن در امان باشیم، باید به سراغ خرید یک عینک مسدودکننده نور آبی برویم.

نور آبی چیست و چه مضراتی دارد؟


آفتاب منبع اصلی نور آبی‌ است و وقتی ما بیرون از خانه حضور داریم، در معرض شدید این تابش هستیم. اما برخی از منابع نوری دست‌ساز بشر هم حاوی نور آبی هستند، از جمله می‌توان به لامپ‌های فلورسنت، LED و تلویزیون‌های صفحه‌تخت اشاره کرد. متاسفانه با وجود تمام توصیه ها، افراد معمولا در زمان استفاده از وسایل الکترونیک پلک نمی‌زنند و همین موضوع باعث می‌شود بیشتر در معرض خستگی و خشکی چشم قرار بگیرند. از دیگر مشکلات رایج که بر اثر نور آبی به وجود می‌آید می‌توان به تاری دید، سر درد، گردن درد و... اشاره کرد.


نحوه عملکرد لنز عینک بلوکات چگونه است؟


در عدسی‌های بلوکات نوعی فیلتر وجود دارد که باعث می‌شود نورهای آبی رنگی که از سمت نمایشگرهای الکترونیکی می‌آید،به چشم شما نرسد. یکی دیگر از ویژگی‌های عینک با لنز بلوکات جلوگیری از رسیدن اشعه ماورای بنفش به چشم است که هم برای عینک‌های طبی و هم برای عینک‌های آفتابی این خاصیت تعبیه شده است. در ضمن این شیشه ها مقاومت بالا در مقابل خط و خش هم دارند.


چگونه بفهمیم که عدسی عینک بلوکات است یا معمولی؟


هرچند بیشتر فروشنده‌ها این آزمایش را انجام می‌دهند اما خودتان هم می‌توانید برای تشخیص و اطمینان به صفحه نمایش نگاه کنید. اگر عدسی شما تمام نور آبی را فیلتر کند، شما رنگ‌های سبز و قرمز را مشاهده می‌کنید و اگر بخشی از نور آبی فیلتر شود، تصویر صفحه نمایش به رنگ زرد یا نارنجی دیده می‌شود.همین‌طور می‌توانید از قرار گرفتن دو تصویر با درخشندگی آبی استفاده کنید.


تفاوت عینک بلوکات و عینک بلو کنترل


عینک‌های بلوکات بیش از90 درصد نور آبی را فیلتر می‌کنند اما عدسی بلوکنترل به‌صورت هوشمندانه‌تری عمل و تنها فرکانس‌های مخرب نور آبی را فیلتر می‌کند نه همه نور آبی را، در واقع ما برای دیدن بهتر اجسام به بخشی از نور آبی نیاز داریم و فقط بخشی از فرکانس‌های نور آبی برای چشمان ما مضر است که توسط عدسی بلو کنترل دفع می‌شود.


معایب لنز عینک بلوکات


با وجود مزایای بسیار زیاد، لنزهای بلوکات معایبی هم دارند. به‌طور مثال این عدسی‌ها جذب کننده شدید اثر انگشت هستند. بنابراین باید عدسی‌های آن به طور دایمی تمیز و نگهداری شوند. لنزهای بلوکات نور آبی را فیلتر می‌کنند، اما کمی رنگ مایل به سبز با تن رنگ گرم‌تر ظاهر می‌شود. برخی افراد آن را آزاردهنده می دانند و هرگز نمی‌توانند به آن عادت کنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha